Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lade enheter via solceller


Anbefalte innlegg

 

Hei.

Jeg holder på med et lite prosjekt hjemme, der jeg ønsker å få slutt på å bytte batterier i "alle" sensorene en gang i året. Man vet jo aldri når det er helt tomt for strøm.

 

Jeg er i ferd med å bytte ut flest mulig PIR’er fra fibaro motion sensor til Aeon Labs MultiSensor 6, der dette lar seg gjøre.(støpsel i nærheten og oppheng av kabler uten at det synes for mye.)

 

Til dører og vinduer bruker jeg stort sett Fibaro sine dør og vindussensorer. Disse virker helt greit, men igjen.. batteribytte…

 

For å unngå alt dette batteri styret, så prøver jeg å bytte over til lad-bare batterier med direktetilkobling til solcellepanel. For å unngå at panelet tømmer batteriet for strøm når ikke panelet lader, så lodder jeg på en 1N914 diode mellom + på solcellen og batteriet.

 

Batteriet jeg bruker har en kapasitet på 3,6V og solcellen har en kapasitet på max 5v ved optimale forhold. ettersom jeg bor i Norge/vestlandet, så kan jeg ikke skryte på meg optimale forhold for lading. Jeg kommer dog til å kontrollmåle test kandidaten min ved jevne mellomrom for å passe på at batteriet ikke blir overladet.

 

Jeg ønsker å gå til anskaffelse av en lade-kontroller for dette prosjektet og ønsker å holde kostnadene så lave som mulig. Har dere noen komponenter dere kan anbefale?

 

Skal også forsøke å få laget en fin eske til prosjektet, slik at dette er noe som kan brukes på de fleste dører og vinduer(waf :-))

 

 

_MG_9847.jpg

_MG_9848.jpg

_MG_9849.jpg

_MG_9850.jpg

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Mr. Larsen skrev:

Batteriet jeg bruker har en kapasitet på 3,6V og solcellen har en kapasitet på max 5v ved optimale forhold. ettersom jeg bor i Norge/vestlandet, så kan jeg ikke skryte på meg optimale forhold for lading. Jeg kommer dog til å kontrollmåle test kandidaten min ved jevne mellomrom for å passe på at batteriet ikke blir overladet.

Wow, kjempespennende!

 

For oss med flere tomler enn pekefingre når det kommer til sånt... selger du dem? :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Moskus. Jeg har ikke tenkt over det potensialet ennå, da dette enn så lenge er et prosjekt. Det første jeg tenker er at jeg ikke kan garantere at dette virker slik jeg har tenkt, og dermed kan jeg ikke ta betalt for noe uten at det er utprøvd skikkelig. Men jeg deler gjerne mine erfaringer med prosjektet.
Slik det ser ut nå, så kommer jeg ikke til å koble på en ladekontroller, da ladestrømmen er såpass lav at batteriet tåler å bli etterladet hele tiden. Det er i hvert fall det jeg har klart å lese meg fram til...

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke Enocean som i stor grad bruker solceller og piezoelektriske brytere? Hører ikke så mye om Enocean lenger...

Hva med å bruke en slik, så har du batteri og hus «ferdig pakket»? Men den gir vel for lite spenning, kanskje: https://m.aliexpress.com/item/32320024159.html?aff_click_id=593129fb7cd54a2da01b966c94692e6e-1474387312711-00637-UneMJZVf&aff_platform=y#autostay

Sent fra min H60-L04 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Mr. Larsen skrev:

Slik det ser ut nå, så kommer jeg ikke til å koble på en ladekontroller, da ladestrømmen er såpass lav at batteriet tåler å bli etterladet hele tiden. Det er i hvert fall det jeg har klart å lese meg fram til...

OK, standing by. Kanskje jeg til og med kan få det til selv... :P 

 

9 timer siden, Hilmar skrev:

Er det ikke Enocean som i stor grad bruker solceller og piezoelektriske brytere? Hører ikke så mye om Enocean lenger...

Joda, det stemmer.

 

FutureHome startet med EnOcean, men inkluderer også Z-wave nå. Tror de bruker mer Z-wave enn EnOcean, men det er kun spekulasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke Enocean som i stor grad bruker solceller og piezoelektriske brytere? Hører ikke så mye om Enocean lenger...

Hva med å bruke en slik, så har du batteri og hus «ferdig pakket»? Men den gir vel for lite spenning, kanskje: https://m.aliexpress.com/item/32320024159.html?aff_click_id=593129fb7cd54a2da01b966c94692e6e-1474387312711-00637-UneMJZVf&aff_platform=y#autostay

Sent fra min H60-L04 via Tapatalk



Er ikke sikker. Tror kanskje den har for lav volt. Må da i så fall koble til en step up regulator.

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

En liten oppdatering på prosjektet mitt; 

Jeg har nå laget små deksler til solcelle panelene, slik at de ikke utmerker seg så mye.

Jeg synes det ble riktig bra. Nå gjenstår det bare å se om jeg må bytte batterier de neste 10 årene :-) 

Skal forsøke å holde dere oppdatert

 

IMG_20170823_173720.jpg

IMG_20170824_115037.jpg

IMG_20170824_115052.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På ‎30‎.‎10‎.‎2016 den 14.51, Mr. Larsen skrev:

For å unngå alt dette batteri styret, så prøver jeg å bytte over til lad-bare batterier med direktetilkobling til solcellepanel. For å unngå at panelet tømmer batteriet for strøm når ikke panelet lader, så lodder jeg på en 1N914 diode mellom + på solcellen og batteriet.

 

Spennende! Bytt til en schottky diode! Den har spenningsfall under halvparten av 1N914. Det er forskjell også på dem. Eks: 1N5817-0.45V, 1N5819-0.6V ved 1A.

Du finner dem i stort sett alle switch power og da gjerne med lav Forward Voltage. Slakt en gammel PC før du sender den til pressa.

 

De kan selvfølgelig bestilles. Fra Europa: da koster frakten 100Xprisen. Fra Kina: da har du glemt hva du skal ha den til når den ankommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Kjekt at dere synes prosjektet ser spennende ut.
 

Jeg bruker  slike solceller

50 meter 26AWG kabel.. Kjekt å ha litt ekstra :-) 
Så forsøker jeg litt forskjellige typer batterier. Disse to typene har jeg brukt i sensorene mine nå: Apexway 14250 3.7V 280mAh og 3.7V 14250 1200mAh Lithium-ion Rechargeable battery

Dekslene er designet i fusion 360 og printet i PETG. Kan deles hvis det er ønskelig.
 

De foreløpige resultatene er lovende og jeg skal bygge om flere sensorer. Jeg skal se om jeg husker å ta bilder av utførelsen underveis.

 

Takk for tipset @Einar.  Hva anbefaler du? SCHOTTKY DIODE 1N5819 eller SCHOTTKY DIODE 1N5817?? Er det slik at 1N5817 har 0,45V spenningstap?

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Mr. Larsen skrev:

Takk for tipset @Einar.  Hva anbefaler du? SCHOTTKY DIODE 1N5819 eller SCHOTTKY DIODE 1N5817?? Er det slik at 1N5817 har 0,45V spenningstap?

 

1N5817 er den beste av dem. Den har 0,45V spenningsfall ved 1A.

Men du har vel neppe mer enn 100mA og da ligger den nede rundt 0,2V. Nå var det bare en ganske tilfeldig valgt diode fordi Kjell&Co har 1N5819 og det er samme "familie". Men den har ganske mye høyere verdier.

 

En pakke med 100Stk. Ja det er jo ikke noe galt i å bruke en Schottky diode i de fleste tilfeller der det holder med vanlig diode, så kjekt å ha. Lavt spenningsfall betyr også mindre varmeutvikling der det er et poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.