Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Nye garasjeporter og portåpnere. Fibaro Smart Implant?


Anbefalte innlegg

Har nettopp fått montert nye garasjeporter og åpnere. Må jo selvfølgelig få disse inn i Homeseer. Bildene til høyre av er henta fra manualen til åpnerne.

 

Har ikke prøvd å koble opp enda. Tenkte å få en kjapp kvalitetskontroll her før jeg gyver løs. :) Ser dette riktig ut?

 

1707212200_Portpner.thumb.jpeg.073d737b527fbaaac890ef069fd43fe2.jpeg

 

Neste steg er en dør/vindu-sensor for å se om porten er åpen eller lukket, men det er jo ganske rett fram, med mindre noen har noen andre triks.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lasseruud skrev:

Ser dette riktig ut?

Ja. :)

 

EDIT: Vent! Jeg tror ikke du trenger jordingen koblet til Portåpner B.

 

16 minutter siden, petersv skrev:

Kjedelig om den går ned når det er noe i veien.

Det var min første reaksjon også.

De fleste porter i dag til hjemmebruk vil ikke engang bulke bilen din om den går ned utilsiktet. Det sa iallfall bilmekanier-naboen min, som fikk ny garasjeport rett før meg.

 

Men det ER greit med IR-sensor foran porten fordi automatisk lukking av port er kult. ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Moskus skrev:

EDIT: Vent! Jeg tror ikke du trenger jordingen koblet til Portåpner B.

Siterer meg selv for synlighet. Kretsen til Port B blir lukket uavhengig om jordingen er koblet til Smart Implant eller i. Reléet er potensialfritt og motoren trenger altså ingen spenning i seg selv på den inngangen, så kanskje du heller skal la være, for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutes ago, petersv said:

tillegg gått for en fotocelle eller ultralyd-sensor.

Iht. koblingsskjemaet for portåpneren så ser det ut som det er fotocelle integrert i «garasjeportsystemet».

Denne vil i så fall forhindre porten fra å gå ned, også hvis porten trigges av fibaroen...

Jeg ville prøvd å hente status fra denne også inn i Homeseer på noe vis for å ha full kontroll fra systemet...

Men det er i og for seg greit å ha garasjeporten som enkeltstående system i tilfelle Homeseer går ned (et prinsipp jeg prøver å følge er at alle «kritiske» funksjoner skal kunne betjenes uten Homeseer).

Det går kanskje an å kombinere ved å hente ut status til en Implant parallelt med garasjeåpneren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei.

 

Jeg også holder på med automatisering av garasjeporten. I dette legger jeg at jeg ønsker å ha kontroll over status på porten, og skal også kunne styre den via HS. Jeg har Hõrmann port og portåpner. Hörmann har en tilleggsmodul UAP1, som gir mulighet for å få ut status port åpen, port lukket og styring av lys. I tillegg har den separate innganger for styring av port opp, ned og luftestilling, samt lys av/på. Dette er vel og bra, men jeg som nevnt ønsker jeg å få den inn i HS.

 

Jeg har sett på noen muligheter, blant annet ved å benytte Fibaro RGBW-enheten og også andre enheter. Ingen av disse har separat inngang og utgang; altså utgangene er avhengig av inngangene. Skal jeg kunne bruke dette, så må jeg da ha to enheter, og det er litt unødvendig. Alternativet som jeg nå ser på, er bruk av NodeMCU og Z-UNO. Fordelen med den første, er at den er billig, men den har ulempen at den går på WiFi. Kan bli utfordrende med rekkevidden. Den andre har Z-Wave, noe jeg kunne foretrukket, men er relativt dyr. I begge tilfellene, må jeg ha tilleggsreleer for å gi rett inngang på UAP1. I tillegg har jeg den store svakhet, at jeg ikke forstår meg på programmering av disse enda ?

 

Spørsmålene mine er da: Får jeg samme funksjon ved å benytte NodeMCU? Og hvordan blir implementering med HS (har ikke WiFi-utstyr fra før)? Har noen erfaring med Z-UNO?

 

Finnes det andre I/O-løsninger som jeg burde vurdere?

Endret av SteinarH
Ekstraspørsmål
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2019 den 17.52, Moskus skrev:

Bruk Arduino-plugin'en så blir det mye enklere

 

Takk for forslag.

 

Har sett litt på dette nå, og den løsningen ser ut til å gi mye av det samme. Vurdere å teste dette. Regner med at det da er Arduino Uno som er aktuell? Vet du om det er mulig å ha flere Adruino-enheter på samme plug-in?

 

Er også litt i tvil om programmering blir mye enklere. Ser det bruker samme språk, og der er jeg svak ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2019 den 20.20, SteinarH skrev:

Regner med at det da er Arduino Uno som er aktuell?

Tja... jeg bruker NodeMCU. :)

Koster ingenting, og kommer med wifi.

 

På 16.11.2019 den 20.20, SteinarH skrev:

Vet du om det er mulig å ha flere Adruino-enheter på samme plug-in?

Ja, skal støtte en del, husker ikke hvor mange man trenger.

 

På 16.11.2019 den 20.20, SteinarH skrev:

Er også litt i tvil om programmering blir mye enklere. Ser det bruker samme språk, og der er jeg svak ?

Men her er greia: Du trenger ikke programmere noe som helst. Bare last opp sketch'en som plugin'en lager (og da må du har Arduino IDE, riktignok), men ellers kan resten konfigureres i HomeSeer. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Moskus skrev:

Tja... jeg bruker NodeMCU. :)

Koster ingenting, og kommer med wifi.

 

Ja, skal støtte en del, husker ikke hvor mange man trenger.

 

Men her er greia: Du trenger ikke programmere noe som helst. Bare last opp sketch'en som plugin'en lager (og da må du har Arduino IDE, riktignok), men ellers kan resten konfigureres i HomeSeer. :) 

Haha.. jaja.. sånn er det når hodet absolutt skal tenke komplisert.. ?
 

Det du egentlig sier da, er at alle I/O opereres direkte via HS. Det spiller ingen rolle om den skal være en inngang eller utgang, og eventuelt om det skal være noen avhengigheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, SteinarH skrev:

Det du egentlig sier da, er at alle I/O opereres direkte via HS. Det spiller ingen rolle om den skal være en inngang eller utgang, og eventuelt om det skal være noen avhengigheter?

Ja.

Slik ser det ut:

image.png

 

 

Du velger en pin, og så om det skal være en "input", Output",  etc. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Ja.

Slik ser det ut:

image.png

 

 

Du velger en pin, og så om det skal være en "input", Output",  etc. :) 

Så enkelt som bare det ? Tusen takk for informasjonen.

Og NodeMCU er jo halve prisen av Arduino UNO. Hvor skal verden ende...?

Så har jeg søkt litt etter informasjon om NodeMCU, og noe er å finne, men noe mangler. Har kanskje ikke lett nok enda, men finner ikke informasjon om hvor mye hver enkelt I/O tåler av laststrøm. Og hva kjøper man for å sette kortet i, for å forenkle tilkoplinger?

 

Kjøper dere også originale kort, eller tør man satse på kort fra Østen (Ebay)?

Endret av SteinarH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ESP8266 er 3.3 volts chipper. Det krever nesten alltid litt tankevirksomhet å kople til noe.

Ikke rare greiene med strøm man kan dra ut, man må nesten alltid buffre.

 

Den eneste ESP8266 jeg har i drift akkurat nå er en Adafruit Huzza Breakout i varmepumpa.

Grunnen til valget var at Adafruit har pålitelig dokumentasjon og også QR på produksjonen.

 

Jeg har div. Kinaversjoner liggende, de er litt hit og dit på alle måter syns jeg.

Definitivt vurder bruksområdet. Noen ganger er Kinavarer helt greit.

 

Anvendelige er iallefall ESP8266 (og ESP32).

Følger tråden da jeg har flere garasjeporter jeg vil ha styring på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg brukte Nodemcu til garasjeportstyring, brukte relé på to utganger for å få potensialfrie kontaktar. Dette var dessverre litt ustabilt, relea trekte litt i tide og utide med resultat at portane opna seg. Men det kan naturlegvis vere at eg hadde eit dårleg eksemplar. 

Har gått over til Fibaro smart implant til styring, men beholdt nodemcu til indikering.

Ein anna ting eg likar Arduino/NodeMCU veldig godt til er temperaturmåling. Har nokså mange med DS18B20 sensorar (billige dei også) som er veldig fine til å måle temperatur i fryseboks, kjøleskap, Vv-tank osv. Veldig billig, enkelt og bra ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 18.11.2019 den 13.10, Moskus skrev:

image.png

 

 

Du velger en pin, og så om det skal være en "input", Output",  etc. :) 

 

Jeg har fått mine NodeMCU og satt i gang Arduino-plugin i HS, lastet den biblioteker, og satt opp parametre for kortet, samt lastet ned sketch (firmware). Åpner det i Arduino-programmet, men ved forsøk på å få det over til kortet, så får jeg feilmeldinger.. mange feilmeldinger.. Hva gjør jeg galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den feilen din er nok ikke relatert - jeg var altfor kjapt på... 

Vanskelig å si hva ditt problem er uten noen feilmeldinger.

Men typisk er feil USB-serieport eller at ESPen ikke er i flash-modus. 

Jeg regner med at du har fått inn riktige biblioteker sånn at det er ferdigkompilert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, SteinarH skrev:

Jeg har fått mine NodeMCU og satt i gang Arduino-plugin i HS, lastet den biblioteker, og satt opp parametre for kortet, samt lastet ned sketch (firmware). Åpner det i Arduino-programmet, men ved forsøk på å få det over til kortet, så får jeg feilmeldinger.. mange feilmeldinger.. Hva gjør jeg galt?

Vanskelig å si. Det kunne vært nyttig å vite hvilke feilmeldinger. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Moskus skrev:

Vanskelig å si. Det kunne vært nyttig å vite hvilke feilmeldinger. :) 

Ja, sikkert greit å vite. Hadde håpet det var noe åpenbart jeg gjorde feil, og at jeg kunne spare dere for feilmeldingene ? Men her er det jeg får opp i Arduino-programmet:

 

Arduino:1.8.10 (Windows 10), Kort"NodeMCU 1.0 (ESP-12E Module), 80 MHz, Flash, Legacy (new can return nullptr), All SSL ciphers (most compatible), 4MB (FS:2MB OTA:~1019KB), 2, v2 Lower Memory, Disabled, None, Only Sketch, 115200"

Mange bibliotek ble funnet for "EEPROM.h"
HomeseerBoard1:230:21: error: SoftPWM.h: No such file or directory

I bruk: C:\Users\Heltmark\AppData\Local\Arduino15\packages\esp8266\hardware\esp8266\2.6.3\libraries\EEPROM
 #include <SoftPWM.h>

Mange bibliotek ble funnet for "SPI.h"
                     ^

I bruk: C:\Users\Heltmark\AppData\Local\Arduino15\packages\esp8266\hardware\esp8266\2.6.3\libraries\SPI
compilation terminated.

Mange bibliotek ble funnet for "Ethernet.h"
I bruk: C:\Users\Heltmark\AppData\Local\Arduino15\packages\esp8266\hardware\esp8266\2.6.3\libraries\Ethernet
Ikke i bruk: C:\Program
exit status 1
SoftPWM.h: No such file or directory

Denne rapporten ville hatt mer informasjon med
"Vis detaljert informasjon under kompilering"
alternativet aktivert i Fil -> Innstillinger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Moskus skrev:

Det ser ut som om du mangler et bibliotek for "SoftPWM.h", det er det mest alvorlige.

Ja, her er det jeg som gjorde en feil. Avinstallerte Arduino og installerte på nytt.. da forsvant disse mappene. Lagt de inn igjen nå, men fortsatt feilmeldinger:

 

Arduino:1.8.10 (Windows 10), Kort"NodeMCU 1.0 (ESP-12E Module), 80 MHz, Flash, Legacy (new can return nullptr), All SSL ciphers (most compatible), 4MB (FS:2MB OTA:~1019KB), 2, v2 Lower Memory, Disabled, None, Only Sketch, 115200"

C:\Program Files (x86)\Arduino\libraries\SoftPWM\SoftPWM.cpp:26:20: fatal error: avr/io.h: No such file or directory

Mange bibliotek ble funnet for "DallasTemperature.h"
 #include <avr/io.h>

I bruk: C:\Program
                    ^

Mange bibliotek ble funnet for "LiquidCrystal_I2C.h"
compilation terminated.

I bruk: C:\Program
Mange bibliotek ble funnet for "SPI.h"
I bruk: C:\Users\Heltmark\AppData\Local\Arduino15\packages\esp8266\hardware\esp8266\2.6.3\libraries\SPI
Mange bibliotek ble funnet for "SoftPWM.h"
I bruk: C:\Program
Mange bibliotek ble funnet for "Servo.h"
I bruk: C:\Users\Heltmark\AppData\Local\Arduino15\packages\esp8266\hardware\esp8266\2.6.3\libraries\Servo
Ikke i bruk: C:\Program
Mange bibliotek ble funnet for "OneWire.h"
I bruk: C:\Program
Mange bibliotek ble funnet for "Wire.h"
I bruk: C:\Users\Heltmark\AppData\Local\Arduino15\packages\esp8266\hardware\esp8266\2.6.3\libraries\Wire
Mange bibliotek ble funnet for "EEPROM.h"
I bruk: C:\Users\Heltmark\AppData\Local\Arduino15\packages\esp8266\hardware\esp8266\2.6.3\libraries\EEPROM
Mange bibliotek ble funnet for "Ethernet.h"
I bruk: C:\Users\Heltmark\AppData\Local\Arduino15\packages\esp8266\hardware\esp8266\2.6.3\libraries\Ethernet
Ikke i bruk: C:\Program
exit status 1
Feil ved kompilering for kort NodeMCU 1.0 (ESP-12E Module).

Denne rapporten ville hatt mer informasjon med
"Vis detaljert informasjon under kompilering"
alternativet aktivert i Fil -> Innstillinger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Moskus skrev:

Vel du har igjen en feil i SoftPWM-oppsettet:

Hmmm... Skjønner. Men dette er noe som er generert av plugin i HS. Så da er jeg usikker på hva som må bli neste skritt.. Vet ikke hva SoftPWM gjør heller..

 

Vel vel.. takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.