Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Nybegynner med mange spørsmål


Mtgulb

Spørsmål

Hei alle sammen.

 

Jeg har et ønske om og automatisere mye av huset vi driver og pusser opp, men trenger trenger hjelp med del spørsmål.

 

Har skjønt at Homeseer er tingen, så det er bestemt allerede. Men så kommer spørsmålene:

 

1. Homeseer takler flere protokoller? Trenger jeg en USB stick e.l. For hver protokoll? Trenger jeg en hub for hver protokoll i tillegg som snakker med Homeseer? F.eks en hub til IKEA pærer, en hub til Philips hue osv?

 

2. Jeg har i dag noen SG Leddim dimmere. Må disse byttes ut, eller kan jeg sette en aktuator bak disse?

 

3. Hvis jeg setter opp regler for lysstyring i Homeseer, med bevegelsessensorer/tid på døgnet osv, kan jeg fortsatt overstyre Homeseer ved å skru/trykke på dimmeren?

 

4. Stikkontakter, er det noen måte og styre en og en stikkontakt på? Ønsker ikke slike plugger som sitter i mellom stikk og kontakt. Skal helst være så skjult som mulig.

 

5. Termostater. Har egentlig samme spørsmål her som om dimmere. Kan jeh bruke dagens termostater, eller må hele byttes ut med en z-wave termostat? Og kan disse også overstyres bare ved og trykke på den?

 

6. Snakker z-wave produkter og f.eks zigbee produkter greit sammen via Homeseer(eventuelt en ekstra hub)? Slik at jeg ikke er avhengig av å bare følge en protokoll? 
 

7. Hvilke protokoller er 1-veis, og hvilke er 2-veis? I mitt hode bør vel nesten alt være 2-veis, slik at det er en form for bekreftelse, eller tar jeg feil her? 
 

Blir mye spørsmål, og blir sikkert mange fler når jeg kommer i gang, men håper dere har mulighet til og hjelpe meg litt i gang. 
 

Tusen takk på forhånd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
27 minutter siden, Mtgulb skrev:

1. Homeseer takler flere protokoller? Trenger jeg en USB stick e.l. For hver protokoll? Trenger jeg en hub for hver protokoll i tillegg som snakker med Homeseer? F.eks en hub til IKEA pærer, en hub til Philips hue osv?

 

Ja, en for Z-wave, en for Zigbee og evt en for 433 MHz (RFXtrx433XL). Du trenger ikke hub til IKEA eller Hue, hvis du kjøper en ConBee og kjører deCONZ. Eneste du kan trenge Hue-hub til er firmwareupgrade av Hue-utstyr. IKEA kan oppgradere firmware via deCONZ/ConBee (men de må ha firmware nyere enn sommeren 2018 i utgangspunktet, ellers må de oppgraderes med IKEA hub).

 

29 minutter siden, Mtgulb skrev:

3. Hvis jeg setter opp regler for lysstyring i Homeseer, med bevegelsessensorer/tid på døgnet osv, kan jeg fortsatt overstyre Homeseer ved å skru/trykke på dimmeren?

 

Ja.

 

29 minutter siden, Mtgulb skrev:

5. Termostater. Har egentlig samme spørsmål her som om dimmere. Kan jeh bruke dagens termostater, eller må hele byttes ut med en z-wave termostat? Og kan disse også overstyres bare ved og trykke på den?

 

Kommer an på hva du har i dag, men mest sannsynlig må du bytte til Heatit sin termostat. Den kan også styres lokalt (endre setpoint og bytte mellom vanlig/eco).

 

31 minutter siden, Mtgulb skrev:

6. Snakker z-wave produkter og f.eks zigbee produkter greit sammen via Homeseer(eventuelt en ekstra hub)? Slik at jeg ikke er avhengig av å bare følge en protokoll? 

 

Produktene snakker ikke sammen, men HomeSeer tar seg av den biten. I HomeSeer trenger du ikke tenke på hva slags protokoll en dings bruker, du styrer den på samme måte via events uansett.

 

32 minutter siden, Mtgulb skrev:

7. Hvilke protokoller er 1-veis, og hvilke er 2-veis? I mitt hode bør vel nesten alt være 2-veis, slik at det er en form for bekreftelse, eller tar jeg feil her? 

 

Z-wave og Zigbee er 2-veis. 433 MHz-utstyr er vel alltid 1-veis (kanskje det finnes noen svært få unntak). I tillegg har Z-wave og Zigbee mesh, slik at dekningen blir bedre med flere enheter (kun strømtilkoblede enheter forbedrer dekningen og det skjer ikke på tvers av protokollene).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tusen takk ZoRaC:)

 

jeg har Elko rs super, så da må jeg nok bytte selve termostaten. 
 

Har du forslag til hva jeg eventuelt kan kjøpe for å fortsatt bruke samme dimmere som jeg har? SG Leddim 400.

Hvis jeg ikke har misforstått helt, så kan jeg fortsatt bruke samme dimmer, men hjulet vil ikke funke lengre? Jeg må holde inne hjulet for og dimme opp/ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
20 timer siden, Mtgulb skrev:

Har du forslag til hva jeg eventuelt kan kjøpe for å fortsatt bruke samme dimmere som jeg har? SG Leddim 400.

Ingen dessverre. :(

 

20 timer siden, Mtgulb skrev:

Hvis jeg ikke har misforstått helt, så kan jeg fortsatt bruke samme dimmer, men hjulet vil ikke funke lengre? Jeg må holde inne hjulet for og dimme opp/ned?

Nei, du må bytte dimmeren med brytere, gjerne med pulsfjærer. 

 

Unntaket er om dimmeren er en 0-10V dimmer, men det er det sannsynligvis ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
22 timer siden, Mtgulb skrev:

Moskus: Ok, hvilken som helst bryter? 1-polet, 2-polet? Bare det er fjær på den? En eller to brytere?

Ja, nesten. :)

Du trenger ikke to-polet brudd, med mindre du skal ha noe ute (og du har byttbare pærer), men det er en annen diskusjon.

 

Vi har doble Elko Pluss brytere over alt med puslfjærer og Fibaro Dimmer 2 bak.

Bryter 1 er koblet på S1 og styrer lyset som dimmeren er koblet til. Bryter 2 er koblet til S2 og kan brukes til andre kjekke ting. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
10 timer siden, Moskus skrev:

Ja, nesten. :)

Du trenger ikke to-polet brudd, med mindre du skal ha noe ute (og du har byttbare pærer), men det er en annen diskusjon.

 

Vi har doble Elko Pluss brytere over alt med puslfjærer og Fibaro Dimmer 2 bak.

Bryter 1 er koblet på S1 og styrer lyset som dimmeren er koblet til. Bryter 2 er koblet til S2 og kan brukes til andre kjekke ting. :) 


så bra, da kommer det noen ‘analoge’ dimmere til salgs snart;)

 

hvis bare bryter 1 er koblet til dimmeren, hvordan velger du mellom og skru lyset av og på, og dimme lyset opp og ned? Tenker da hvis man ønsker å overstyre automatikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.