Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Vurderer å skaffe Homey


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vurderer å skaffe meg Homey. Skal sette opp smarthusløsning, og har hatt en Fibaro HCL som jeg har testet ut. Syns den ikke fungerer tilfredsstillende, så tenkte meg å prøve Homey.

Hvilken versjon må jeg gå for om jeg vil ha nyeste / beste av de som er tilgjengelige?

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk min Athom Homey i går, kjøpte den gjennom Tibber som selger den i sin butikk til egne kunder. Jeg er begynt å linke opp noen av enhetene mine i huset, men er skuffet over hvor treg og tungvint det er å koble opp mot de forskjellige items. Synes vel den burde være så smart at den skannet hele huset og koblest seg selv opp til det den finner på de forskjellige kommunikasjonskatalogene, men det er den jo definitvt ikke. Eller sliter den med å finne og koble seg til flere enheter, blandt annet nest røykmelderen og Airthing Radon måler som jeg har kjøpt. Noen andre her som har erfaringer eller gode tips om setup for denne hubben, ville jeg sette pris på noen ord her i tråden.

Endret av Frank Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som tilbyr utstyr som scanner automatisk. Ikke som jeg vet ihvertfall. Snakka med en som hadde satt opp homey, og han måtte flytte sin rundt for å få connected alle enheter, men etter alle var på plass, så var det ikke no stress å flytte den til en fast lokasjon i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært en ganske ræva funksjon ja hvis den hadde scannet og lagt til ting selv. Putt homey på en powerbank og gå rundt. Evt så kan jo alle batteri enheter legges rett ved siden av homey og inkluderes der. Det er det jeg har gjort i 2 år nå og det fungerer fint :) Så tar man en liten tur innom developer siden en gang i blant og kjører heal på ting som har feil rute.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pro eller ikke går vel mest på hvor mange forskjellige leverandører du har tenkt å ha utstyr fra. Jeg har 12 apps lastet nå, og da brukes ca 70% av minnet. En del går til OS og systemtjenester, så det burde gå med ca 20 apps. Hvor mange enheter man har spiller sikkert en rolle også. Jeg har rundt 50 nå. 
 

Å legge til ting er for det meste enkelt. Rekkevidden på ZigBee er mye bedre enn på Z-wave, som trenger å være nær for å pares.

 

Jeg har slitt litt med stabilitet i et rom som krever forwarding i nettet, men vanskelig å si om det er homeys skyld eller appen. Mange av appene er skrevet av helt vanlige folk som ikke har anledning til å drive med utstrakt testing, så sjekk nøye på forhånd at det fungerer bra med de devicene du er avhengig av. At det finnes en app betyr ikke nødvendigvis at akkurat din device kommer til å funke bra. 
 

Jeg er veldig fornøyd med Homey. De har lagt et godt fundament som de kan foredle fremover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Axel skrev:

Rekkevidden på ZigBee er mye bedre enn på Z-wave, som trenger å være nær for å pares.

... og det er noe av det som er mest synd med Homey. Lurer på hva de har gjort med Z-wave-antennen på den saken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt Airthings enheten ved siden av Homey kula, men de vil ikke parre seg, hva er det med denne Airthingsen, eller er det Homey som er så elndig, har jo måttet prøve masse ganger også med de andre 9 tingene jeg har koblet til. Ingeting skal være greit med Homey synes det som. Den tregeste hubben jeg har prøvd.

 
  •  
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Moskus skrev:

... og det er noe av det som er mest synd med Homey. Lurer på hva de har gjort med Z-wave-antennen på den saken...

Det er ikke den verste krisen, så lenge det som skal pares er mobilt, gitt at man har en z-wave device i rimelig nærhet som kan ta seg av mesteparten av trafikken. I verste fall får man kjøpe en enkel fjernstrømbryter til pluggen Homey står i, så den kan gjøre slutt på sine egne lidelser hvis den føler for det :D Men problemet er kanskje egentlig om Z-wave krever direkte kontakt med administratornode for å pares, og ikke kan gå via mesh. Da blir det jo aldri smidig å pare alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Frank Pedersen skrev:

Har lagt Airthings enheten ved siden av Homey kula, men de vil ikke parre seg, hva er det med denne Airthingsen, eller er det Homey som er så elndig, har jo måttet prøve masse ganger også med de andre 9 tingene jeg har koblet til. Ingeting skal være greit med Homey synes det som. Den tregeste hubben jeg har prøvd.

 

Da er det ikke rekkevidden som er problemet ihvertfall. Det er nøyaktig den versjonen det står er støttet du har? https://apps.athom.com/app/com.airthings

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Axel skrev:

Men problemet er kanskje egentlig om Z-wave krever direkte kontakt med administratornode for å pares, og ikke kan gå via mesh.

Z-wave krever ikke det, så det må være Homey som er kranglete. Mulig de har problemer med NWI (Network Wide Inclusion)?

Jeg har satt opp hele hus med interface på kun et sted, så for andre systemer går dette helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Tukun said:

Dette er pga at hele systemet til Homey er basert på secure inclusion. Det betyr blant annet at du ikke kan adde en device via andre noder i systemet. Det betyr også at man må parre enheter direkte med Homey for så å flytte de til endelig lokasjon etterpå. Dette er også pga secure som gjør at det er mye kortere rekkevidde.

 

 

On 01/11/2019 at 09:41, Moskus said:

... og det er noe av det som er mest synd med Homey. Lurer på hva de har gjort med Z-wave-antennen på den saken...

Med andre ord har ikke Homey gjort noe med Z-wave antennen i det hele tatt. Det er bare pga secure nettverk. Dette gjelder også HomeSeer, se under:

 

 

11 minutes ago, Tukun said:

image.thumb.png.bf32875a63f474ccca36bef0ba21b450.png

Jeg anbefaler Homey på det sterkeste. Det er veldig stabilt og støtter stort sett alt man trenger at det skal støtte. I tillegg er det superenkelt å lage egne apper. Å lage automasjoner er en fryd og de har nok av valgmuligheter for folk flest. Jeg kom fra Home Assistant over til Homey. Jeg byttet over da det tar for mye tid å skrive automasjoner i yaml. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tukun skrev:

Jeg anbefaler Homey på det sterkeste. Det er veldig stabilt og støtter stort sett alt man trenger at det skal støtte. I tillegg er det superenkelt å lage egne apper. Å lage automasjoner er en fryd og de har nok av valgmuligheter for folk flest. Jeg kom fra Home Assistant over til Homey. Jeg byttet over da det tar for mye tid å skrive automasjoner i yaml. 

 

Ikke glem at du har HomeyScript, så du kan ordne ting selv der du har spesielle behov. Jeg valgte Homey fordi det er 15 år siden jeg satt i undertøyet halv fem om natten og kompilerte Gentoo og drakk Battery, og jeg har ikke tid eller overskudd til fiklegreier mer. Enn så lenge har den levert på det den har lovet, det er bare tredjepartsapper man burde sjekke ut tilstanden på. Men det aller meste er supert. Yamaha-appen har vært litt begrenset, men nå har en ny fork kommet i gang, så det ser lovende ut. LG-TV-appen er ikke vedlikeholdt, den er det Athom selv som eier, og de har sagt at de jobber med en omskriving, men inntil videre får jeg ingen flows med TVen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at når en er på det nivået at en programmerer og skriver apper er Homey sikkert enkelt, men for oss som ikke er der blir det ikke enkelt når det ikke fungerer. Jeg fikk jo koblet til min Mitsubishi varmepumpe som jeg også bruker Sensibo på, men homey bare ser den og kan ikke gjøre noen endringer, så bra er det. Koblet også min Bose soundtouch høyttaler til Homey det gikk også greit etter at jeg, fant IP adressen til den og skrev den. Men volumkontroll og annet er ustabilt og lite egnet til å brukes, så min begeistring for Homey er begrenset. Men den er sikkert grei dersom en er IT ingeniør og kan det som kreves om funksjonaliteten på denne. Da blir jo spørsmålet om smarthubber bare er for IT folk eller er de beregnet på alminnelige brukere uten spesielt store kunnskaper i programmering eller app språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber riktig nok med IT og kan 3-4 koder i html, men det er jo utrolig enkelt å sette opp. Har ikke måtte programmere noe selv av apper. Ikke vet jeg hvordan man gjør det heller. Hvis man skal ha det enklere så burde man gå over til ikke smart hus og droppe hele greia. Har hatt homey i 2 år nå. Kan styre alt på min varmepumpe og musikk i hele huset. Det ligger noen guider her inne, en hel haug på homey sitt forum og på Facebook grupper. En forutsetning er at man kan Google. Spør isteden hvordan du ønsker at ting skal funke så kanskje du får hjelp 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med Homey er at det skal være lett for de som kan utvikle å lage apper og få dem publisert, men først og fremst enkelt for alle andre å bruke disse appene. Men det som ikke er garantert er altså at alt er enkelt og fungerer knirkefritt med alt som finnes av dingser, ettersom man er avhengig av at glade amatører (som gjerne er proffe på dagtid) fikser opp en del på fritiden. En annen modell er den som FutureHome har, hvor de bare har en liste med produkter de offisielt støtter, og det er det: https://futurehome.no/produktstotte/ - hvis jeg ikke har misforstått noe da. Ikke noe i veien med det, men de vil aldri støtte like mye som Homey på den måten. Så har du rene open source-løsninger som krever krangling med Python-versjoner og script og generelt mye høyere teknisk kompetanse, som egentlig aldri vil være til nytte for menigmann. 

 

Men det beste for alle er at det er forskjellige plattformer å velge, med litt forskjellige tilnærminger, som passer for forskjellige folk. Ikke minst er det finnes standarder og dokumenterte grensesnitt, slik at man kan flytte til noe annet hvis noe skulle endre seg. Hvis Fibaro kjøper Athom/Homey og legger ned tjenestene for eksempel, så er det fint at det finnes andre løsninger å gå til. 

 

Når det gjelder utviklerressurser til Homey, så er det faktisk litt dårlig med oppdatert informasjon, fordi de har endret ganske mye til versjon 2 av APIet, men ikke laget noen nye tutorials som jeg kan se. API-dokumentasjonen ser bra ut, men man trenger gjerne litt mer håndholding i begynnelsen enn et sånt API kan gi, særlig hvis teknologiene og konseptene bak også er nye. Dokumentasjonen er her: https://apps.developer.athom.com men det er ikke bare å hoppe i det hvis man ikke har noe erfaring med programmering.

 

Hvis man har problemer med en app, så er det anledning til å be om hjelp på Homey-forumet. Er man heldig har noen råd som løser problemet eller mulighet for å fikse det i koden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for opplysningene over, både Axel og Andreas. Jeg var faktisk ikke klar over at det er ett eget Homey forum, får bli medlem der da. Jeg skrev noen Basic programmer på 70 tallet så jeg er ingen ungdom, men har siden ikke brydd meg med sånt. Som det var den gang syntes jeg programmering var kjedelig og veldig mye pirk for at alt skulle bli riktig. Det har visstnok skjedd mye som har forenklet programering siden den gangen så det går vel an å se på og prøve litt for en gammel krok. Øyner at det skal være en mulighet for at jeg også kan bli en lykkelig Homey eier med å være en smule tålmodig og finne løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.11.2019 den 15.51, Tukun skrev:

image.thumb.png.bf32875a63f474ccca36bef0ba21b450.png

Jeg anbefaler Homey på det sterkeste. Det er veldig stabilt og støtter stort sett alt man trenger at det skal støtte. I tillegg er det superenkelt å lage egne apper. Å lage automasjoner er en fryd og de har nok av valgmuligheter for folk flest. Jeg kom fra Home Assistant over til Homey. Jeg byttet over da det tar for mye tid å skrive automasjoner i yaml. 

Hvor fant du det? Det er jo forholdsvis gammelt, og før Z-wave Plus.

 

Det er riktignok en viss sannhet i det enda for dørlåser, men for alle andre enheter fungerer WMI utmerket. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Homey er overpriset i forhold til elendig hardware, ekstremt dårlig kommunikasjon fra utviklere, kjøret ZigBee 1 uten velfungerende MESH, bare 2,4ghz Wi-Fi, dårlig støtte for zwave og dårlig kvalitetssikring av apper.

 

Homey og homey pro er et produkt jeg ønsker å elske, men returnert begge gangene. Automatisering er beste på markedet synes jeg, men det er så mange mangler i ytelse det ikke er verdt det.

 

Mange som monterer eksterne antenner på den og det viser bare et produkt som ikke er godt nok

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, aleks skrev:

Homey er overpriset i forhold til elendig hardware, ekstremt dårlig kommunikasjon fra utviklere, kjøret ZigBee 1 uten velfungerende MESH, bare 2,4ghz Wi-Fi, dårlig støtte for zwave og dårlig kvalitetssikring av apper.

 

Homey og homey pro er et produkt jeg ønsker å elske, men returnert begge gangene. Automatisering er beste på markedet synes jeg, men det er så mange mangler i ytelse det ikke er verdt det.

 

Mange som monterer eksterne antenner på den og det viser bare et produkt som ikke er godt nok

 

Hva går man glipp av ved å bare støtte ZigBee 1? Hva består den dårlige støtten for Z-wave i (utover eventuell dekning)? Hvem leverer et billigere produkt med nyere ZigBee, bedre Z--wave, bedre kommunikasjon fra utviklere og med bedre kvalitetssikring av apper? Og uten å kreve mye mer for å sette opp, eller med begrenset støtte for enheter? Greit å vite hvis det faktisk finnes overlegne alternativer. Med ytelse, mener du responstid, nettverksdekning/stabilitet eller evne til å kjøre mange og mange forskjellige enheter samtidig?

 

  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Axel said:

 

Hva går man glipp av ved å bare støtte ZigBee 1? Hva består den dårlige støtten for Z-wave i (utover eventuell dekning)? Hvem leverer et billigere produkt med nyere ZigBee, bedre Z--wave, bedre kommunikasjon fra utviklere og med bedre kvalitetssikring av apper? Og uten å kreve mye mer for å sette opp, eller med begrenset støtte for enheter? Greit å vite hvis det faktisk finnes overlegne alternativer. Med ytelse, mener du responstid, nettverksdekning/stabilitet eller evne til å kjøre mange og mange forskjellige enheter samtidig?

 

 

Uten å være en ekseptert

1. Zigbee 1 har ikke samme mesh-støtte som nyere, som fra hva jeg har erfart fra andres erfaringer særlig ting som sensorer bare vil koble seg direkte til homey, og med dårlige antenner vil du kunne slite med disconnects. Det kan være lysærer mesher, men det er gjentakende rapporter endpoints (ting som ikke repeater) vil ikke benytte mesh

 

2. Home Assistant og HomeSeer etc er begge etter min mening bedre produkter

 

3. Vedr kvalitetessikring ser det ut som flere promoterte produkter for Homey er halvferdige, mye bugs, og liten oppfølgning. Mye essensielt er lite fungerende, f.eks ikea som burde være en selvfølge

 

4. Hvis du ser på pris vs hva du får, selv med en pro, snakker vi om en dårlig dual core cpu med lite ram til nesten 5000 kroner. Når en rasberri pi koster en brøkdel, og du enda vil legge penger inn i det kan du få HomeSeer på en NUC med de plugins du trenger for samme pris, evt Home Assistant (som har langt mer støtte for produkter, men mer "knot") til langt lavere pris. Legg heller pengene i en NUC, så har du den kraften du trenger for fremtiden, enn noe som kommer til å lagge. Homey er så dårlig med ressurser det er kjent du må kjøre delay mellom kommandoer for å ikke få timeout grunnet ressursmangel.

 

5. 2,4ghz er en dårlig kombinasjon på en enhet som kjører zigbee og blutooth - personlig ville jeg bare kjørt kablet smarthjem på nettverk - minimum 5ghz

 

Dette er mine meninger, og andre kan være uenige

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 1.11.2019 den 19.06, Frank Pedersen skrev:

Har lagt Airthings enheten ved siden av Homey kula, men de vil ikke parre seg, hva er det med denne Airthingsen, eller er det Homey som er så elndig, har jo måttet prøve masse ganger også med de andre 9 tingene jeg har koblet til. Ingeting skal være greit med Homey synes det som. Den tregeste hubben jeg har prøvd.

 
  •  

Det er jeg som har laget Airthings appen til Homey, så jeg kan svare deg. Den eneste Airthings enheten som er støttet til nå, er Airthings Wave Plus, som også står flere steder i appen. Er det denne du har?

 

På 1.11.2019 den 9.41, Moskus skrev:

... og det er noe av det som er mest synd med Homey. Lurer på hva de har gjort med Z-wave-antennen på den saken...

Er nok ikke noe galt med Z-wave antennen i Homey, den funker på like lang avstand som andre gatewayer i insecure inclusion, men i secure inclusion må du være relativt nærme (ca 1m). Dette er etter hva jeg har skjønt normalt i secure, og noe også Athom selv sier er grunnen.

 

21 timer siden, aleks skrev:

 

Uten å være en ekseptert

1. Zigbee 1 har ikke samme mesh-støtte som nyere, som fra hva jeg har erfart fra andres erfaringer særlig ting som sensorer bare vil koble seg direkte til homey, og med dårlige antenner vil du kunne slite med disconnects. Det kan være lysærer mesher, men det er gjentakende rapporter endpoints (ting som ikke repeater) vil ikke benytte mesh

 

2. Home Assistant og HomeSeer etc er begge etter min mening bedre produkter

 

3. Vedr kvalitetessikring ser det ut som flere promoterte produkter for Homey er halvferdige, mye bugs, og liten oppfølgning. Mye essensielt er lite fungerende, f.eks ikea som burde være en selvfølge

 

4. Hvis du ser på pris vs hva du får, selv med en pro, snakker vi om en dårlig dual core cpu med lite ram til nesten 5000 kroner. Når en rasberri pi koster en brøkdel, og du enda vil legge penger inn i det kan du få HomeSeer på en NUC med de plugins du trenger for samme pris, evt Home Assistant (som har langt mer støtte for produkter, men mer "knot") til langt lavere pris. Legg heller pengene i en NUC, så har du den kraften du trenger for fremtiden, enn noe som kommer til å lagge. Homey er så dårlig med ressurser det er kjent du må kjøre delay mellom kommandoer for å ikke få timeout grunnet ressursmangel.

 

5. 2,4ghz er en dårlig kombinasjon på en enhet som kjører zigbee og blutooth - personlig ville jeg bare kjørt kablet smarthjem på nettverk - minimum 5ghz

 

Dette er mine meninger, og andre kan være uenige

Skal vi begynne å sammenligne pris på Hass vs Homey, kommer nok ikke Hass noe bedre ut, da man ikke bør kjøre Hass på en Raspberry Pi i et seriøst smarthus-oppsett. Da må man igang med NUC, og da ryker man fort på 3-4000kr for selve NUCen, pluss USB dongler for Z-Wave, 433Mhz, Zigbee osv. Blir fort over 6000kr. 

 

Har brukt både Fibaro HC2, Homeseer, Home Assistant og Homey, kjører faktisk 3 av de i skrivende stund, og har brukt Home Assistant som «hoved-gateway» siden v.4x. Home Assistant og Homeseer er sikkert bra for de som liker å knotte, men vil pr nå aldri bli akseptert av markedet da det er alt for høy læringskurve. Fibaro HC2 er ganske enkelt å bruke, men mangler støtte for stort sett alle andre devices enn Fibaro selv. Homey er hittil den beste for den vanlige mannen i gata som ønsker å komme igang med smarthus, og ikke gidder å knotte i flere timer. Fryktelig enkelt å utvikle nye apper om man har mulighet til det er også et stort pluss. 

 

Jeg ønsker at smarthus skal ut til folket, og de ønsker noe som bare funker og er enkelt å lære seg. Der er Homey uslåelig pr nå. Homey er noe bestemor kunne brukt!

 

Jeg personlig byttet «hoved-gateway» til Homey nå, selv om jeg er utvikler og ikke har noe problem med YAML filer osv. Jeg likte også Hass godt. Men tiden har kommet til det at jeg ikke gidder å bruke unødvendig mye tid på å justere på en automasjon, jeg vil ha noe som bare funker. Skal jeg justere på noe nå i Homey, er det bare å vippe opp appen, gjøre endring på 3 min og ferdig. Er det noe jeg trenger av funksjonalitet, laster jeg ned en app for det, da det er en app for stort sett det meste på Homey, på samme måte som Hass sine Integrations.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.11.2019 den 9.02, Axel skrev:

 

Da er det ikke rekkevidden som er problemet ihvertfall. Det er nøyaktig den versjonen det står er støttet du har? https://apps.athom.com/app/com.airthings

Airthings Wave Radonmåler
Varenr: 975655 Pris 1599
  Mulig jeg ikke har pluss typen. Varenummeret er fra Komplett.no så da kan du sjekke, men er det sånn å forstå at visst det ikke er en pluss, vil den ikke parre seg med Homey? Takker for at du kommer inn her og hjelper forresten.
1 1 599
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.