Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Xcomfort bryter


Anbefalte innlegg

Akkurat kjøpt meg leilighet og i den leiligheten var denne installert på kjøkkenet. Far funnet ut at den bruker z-wave protokoll. Er det mulig å koble den opp til z-wave sticken på min raspberry pi4? Evt hvordan vekker man den opp for å koble til? Idag er det en trådløs bryter som er koblet til.

IMG_0794.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke Z-Wave, men xComfort laget av Eaton. For å kommunisere med xComfort via en Raspberry PI. Må du ha Eaton ckoz-00/14 USB grensesnitt.

 

Selve programmering av disse, må først skje via Eaton xComfort RF program via enda en USB stikke (ckoz-00/13).

 

Det skal være mulig å få det til og fungere mot HA.

https://github.com/karloygard/xcomfortd

 

Endret av deve87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...
deve87 skrev (På 27.10.2019 den 11.58):

For å kommunisere med xComfort via en Raspberry PI. Må du ha Eaton ckoz-00/14 USB grensesnitt.

 


Jeg har satt opp huset vårt med MRF og bruk av CKOZ-00/13. Kan jeg bruke CKOZ-00/13 mot home assistant, eller må jeg ha en CKOZ-00/14?

Endret av Saggis
Rettet feil sitering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Saggis skrev (På 16.10.2021 den 19.31):

 


Jeg har satt opp huset vårt med MRF og bruk av CKOZ-00/13. Kan jeg bruke CKOZ-00/13 mot home assistant, eller må jeg ha en CKOZ-00/14?

Må ha CKOZ-00/14. 

 

CKOZ-00/13 er kun for programmering.

CKOZ-00/14 må søkes opp å linkes sammen med andre enheter med CKOZ-00/13 I MRF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei, ser at denne tråden begynner å bli gammel, men @Saggis, har du noen formening om det å bruke CKOZ-00/13 til å bygge opp en DATAPOINT fil for CKOZ-00/14 på noen måte vil forstyrre et eksisterende oppsett mot xComfort Bridge?  Alternativt om det er mulig å lese ut DATAPOINT tabellen fra Bridge og deretter skrive den over til CKOZ-00/14 ?
Mon tro om Bridge og CKOZ-00/14 faktisk kan sameksistere i samme configurasjon?

Jeg ser at de selger begge deler hos Elketroimportøren, men det finnes jo ingen der som begriper det pøkk om hvordan noe av dette faktisk fungerer. Og produsenten har heller ingen support tjeneste for sluttbrukere (eller forum). Og de elektroinnstallatørene de bruker vet omtrent hva som står i brukerveiledningene, og ikke særlig mye mer.

Så vi må klare oss selv og dele kunnskap og erfaringer med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har ikke xComfort Bridge så jeg er ikke helt sikker. Men CKOZ-00/13 kan lese inn informasjon fra et anlegg med MRF (program fra Eaton, mulig du trenger passordet hvis anlegget er satt opp med passord), og fra MRF kan kan du også bygge DATAPOINT når du har koblet til CKOZ-00/14. Dette virker ihvertfall helt supert for meg sammen med Home Assistent. Men når det er sagt vil jeg på ingen måte hevde at det har lav brukerterskel å sette opp, samt jeg har hatt noen utfordringer i forbindelse med oppdatering av Home Assistent. Løsningen min nå er 'don't fix it if it ain't broken'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On 20/12/2022 at 21:24, Saggis said:

..., og fra MRF kan kan du også bygge DATAPOINT når du har koblet til CKOZ-00/14.

 

Hei, jeg har flyttet inn i et hus som har masse xComfort-brytere og -dimmere, og har nå en CKOZ-00/14 USB-dongle. Er det slik at jeg kan "sniffe" på trafikken ved bruk av den og så få datapoint-fila generert ved f.eks. å trykke på alle bryterne jeg har?

Planen videre er å bruke datapoint-filen med xcomfort-go for å tilgjengeliggjøre alt via mqtt for Home Assistant.

Eller må jeg ha 00/13-donglen for å bygge datapoints? Wow det er en jungel av mangelfull informasjon hos Eaton... Et alternativ er jo å kaste ut alt som er og gå over til noe mer åpent, men om jeg får denne donglen til å fungere så er jo det veldig greit da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at huset du har kjøpt er utstyrt med kun den "gamle" serien av Eaton aktuatorer (uten extended status message) ?

Videreutviklingen av denne serien har stoppet helt og ingen av disse enhetene er kompatible med nye xComfort Bridge.

Utfordringen med Eaton's xComfort produkter er jo at de er så dyre at kun et par aktuatorer koster like mye som en en hel sekk med z-Wave eller ZigBee aktuatorer.

Uansett, har du en CKOZ-00/14 så må du i tillegg ha en 00/13 også for å komme igang mot Home Assistant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker - det ble pusset opp i 2016, men han som bodde her har nok ordnet mye selv. Ingen kontroller-enhet noe sted her. Alt er trådløst da. Mulig han installerte gammelt utstyr.

 

Vel, ok, for et virrvarr! Må jo leien inn konsulenter og elektrikere og kjøpe ting i dyre dommer bare for å programmere om en bryter! 🤪

 

Får se om jeg finner noen i nabolaget som har en slik CKOZ-00/13, så kan jeg kanskje låne den for å kartlegge systemet mitt, og så overføre datapoint-filen til CKOZ-00/14 slik at jeg da kan bruke den i HA. Jeg MÅ jo kunne styre lys via Home Assistant, alt annet er uaktuelt. 💵

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.