Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Adaptiv varmestyring


iceball

Anbefalte innlegg

Er fersk på HomeSeer, men etter å ha testet FutureHome, Domoticz og HomeAssistant så virker Z-wave integrasjonen og event-mulighetene i HS å være overlegne. Har derimot ikke helt oversikten over hva som finnes allerede, men det er jo flere drevne her inne.

Finnes plugin eller script for litt smarere oppvarming, såkalt adaptiv varmestyring? Eventuelt noe enklere som utekompenserer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, iceball skrev:

Finnes plugin eller script for litt smarere oppvarming, såkalt adaptiv varmestyring? Eventuelt noe enklere som utekompenserer?

Nei, ikke som jeg vet om (men jeg har ikke stål-kontroll på alt).

 

Men jeg er bare et par timer programmering fra å slippe min script-pakke. Den har ikke adaptiv varmestyring, men hvis du har ønsker eller idéer om hvordan det skal fungere, så ser jeg veldig gjerne mer på det. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Moskus skrev:

Men jeg er bare et par timer programmering fra å slippe min script-pakke. Den har ikke adaptiv varmestyring, men hvis du har ønsker eller idéer om hvordan det skal fungere, så ser jeg veldig gjerne mer på det. :)

 

Spennende! Har noen tanker og erfaringer fra oppfølging og simulering av typisk større bygg, men har også mye z-wave lys og sensorer som jeg først må få over på HS . Kanskje bedre at du får ut script-pakken først, så kan vi se om det ikke kan gjøres mer avansert etter hvert?

 

Både Sensio, HomeControl (og FutureHome?) har adaptiv styring innebygd, og det skal ikke være all verdens komplisert egentlig. Fra beskrivelsen til HomeControl så står det at den bruker 10 dager på å innstille seg. I så fall bør det gjøres når det er varierende, men +/- noen grader tenker jeg. Egentlig bedre om det er en pågående prosess så lenge man ønsker, da vil presisjonen bli bedre og bedre, men kanskje man skal kunne pause det hvis man føler ting går bra for å få ned datamengder og prosesser. Er det konstant minus 10 grader over 2 uker er det heller ingen poeng å optimalisere i den perioden. Og gjør man endringer eller tiltak på et rom så burde man kjøre prosessen på nytt.

 

Skal høre litt rundt med noen kolleger på ventilasjon og automasjon (jobber i Norges største rådgiverbedrift) om noen kjenner til konkrete algoritmer, gjerne fra norske lærebøker. Finnes mye på engelsk når man googler, men det virker å være litt vel mye varierende i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kikket litt på dette for noen par år siden, og den gangen (med forbehold noen forbehold) fant jeg ut at korrigeringen for utetemperatur til slutt ble så liten at det så mer ut som en "gimmick" enn noe som faktisk hadde nytteverdi. Hvis man korrigerer fra 23,0 til 23,07 så er det for det meste lite merkbart.

 

Men forbeholdene er at jeg ikke fant formler for dette, men skrev dem selv basert på noen beskrivelser av slike systemer. Og at det er lenge siden. Og noen beskrivelser brukte Fahrenheit.

 

Personlig tror at det for de aller fleste tilfeller, spesielt her på vestlandet egentlig ikke trenges å korrigere for kun utetemperaturen. Det er mer avhengig av den effektive temperaturen, fordi hus med iallfall en viss form for isolasjon vil holde godt på varmen mer eller mindre uansett. Men bare litt vind vil potensielt, og spesielt for eldre hus, ha mye større effekt.

 

Det merker vi hjemme. Vi har, til 60-tallet å være, et overraskende godt isolert hus, og merker lite forskjell inne om temperaturen varierer fra 5 til 12 grader. Men vinden har mye større påvirkning enn temperaturen. 12 grader i kuling er kaldere enn 3 grader og vindstille.

 

The civil engineer has spoken. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng det med vinden, den er vi ganske skånet for her med nytt og tett hus på østlandet ? 

 

Til tross for nytt hus så merker vi litt at når det har vært eksempelvis +6 grader en periode, så dropper det plutselig med 7 grader over natta og forblir rundt 0 grader på dagen så tar det tid før gulvvarmen (elektrisk, nedstøpt) har rukket å komme på riktig nivå (i hvert fall hvis man jo fristes til å senke litt på settpunkt temperaturen om natten). Tanken var derfor å kunne utnytte korttids værmeldingen fra YR e.l. både i forhold til når utetemperaturen endrer seg mye både positivt og negativt, men også i forhold til å utnytte eventuell solvarme. Det kan jo hende alt bare fungerer veldig mye bedre så fort vi får gulvtermostatene over på z-wave og får noe styringsmuligheter, har kun fast temp på dagens termostater. (venter egentlig på de nye termostatene til Multireg, men det virker jo å kunne ta sin tid..).

 

Tregheten til et rom, varmelagringsevnen, sammen med type oppvarmingssystem vil potensielt kunne utnytte utetemperatur mer hvis det det er tungt og tregt. Har man f.eks. et "lett" (og ganske typisk) rom med parkett på gulv og gips på vegger og tak, sammen med en (ikke for liten) panelovn så er reguleringen veldig rask og dermed nesten uavhengig av hva som skjer ute (gitt det er ok isolert og tett).

 

Den effektive utetemperaturen, tatt vinden i betraktning kan man jo regne ut og forsøke å tilpasse? ☺️

 

Litt enklere og mer konkret kanskje, så har jeg ønske om å få lagt inn at hvis det er bevegelse på et rom med panelovn i tidsrom når guttungen på 1,5 år ikke er i barnehagen (morgen og etter barnehage og frem til leggetid + dagtid helger) så kutter varmeovnen slik at overflatetemperaturen på de potensielle klatrestativene ikke blir for høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, iceball skrev:

Den effektive utetemperaturen, tatt vinden i betraktning kan man jo regne ut og forsøke å tilpasse? 263a.png

Ja, absolutt. :)

 

Hvis du klarer å skaffe en formel eller flere, så skal jeg gjerne se på hva som skal til for å implementere dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 31.10.2016 den 9.38, Moskus skrev:

Nei, ikke som jeg vet om (men jeg har ikke stål-kontroll på alt).

 

Men jeg er bare et par timer programmering fra å slippe min script-pakke. Den har ikke adaptiv varmestyring, men hvis du har ønsker eller idéer om hvordan det skal fungere, så ser jeg veldig gjerne mer på det. :)

Hei!

Er denne lagt tilgjengelig for hvermansen?

Trenger å få automatisert panelovnene, og i fremtiden gulvvarme, i leiligheten, men har ikke funnet noen bra plugins for styring av dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, hva er målet her? Holde temp konstant hele tiden? 

 

Personlig har jeg enkel styring for temp. Varme går på om temp faller under 1 grad i fra setpunkt(varierende ift hjemmemodus), går av når den når setpunkt og slik går dagene. Kjøling går på når temp er 2 grader over setpunkt(tror jeg, det er ikke ofte dette trigges?). 

 

I tillegg har jeg panelovner på soverom, men disse er aldri på da det alltid er for varmt der inne uansett(takk TEK10...). Varmekabler lever sitt liv ift det som er innebygget i heatit. Endrer dog setpunkt ift hjemmemodus. 

 

Jeg tror det å prøve å optimalisere noe mer enn dette er håpløst, varmepumpen min gjør mye rart som er vanskelig å fange opp. Hadde jeg basert varmen på varmeelement eller noe som er mer konstant så tror jeg det hadde passet med noen regulatorer og annet knesk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, takker, den funker flott :)

Et spørsmål: Ser det er definert en "AlternativeSchedule" , men finner ingen måte å sette opp denne for helg, og ferier. Er det noe jeg ikke ser, eller må denne lages på noe vis? Tips og forslag tas i mot med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, poskare skrev:

Flott, takker, den funker flott :)

Et spørsmål: Ser det er definert en "AlternativeSchedule" , men finner ingen måte å sette opp denne for helg, og ferier. Er det noe jeg ikke ser, eller må denne lages på noe vis? Tips og forslag tas i mot med takk :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.