Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Status på Z-wave bryter


Sture00

Spørsmål

Har en Z-Wave veggbryter som styrer flere lys/scener på et soverom. Har og Ikea fjernkontroll i samme rom som styrer samme funksjoner. Min utfordring er når jeg f.eks trykker på veggbryter for å få på lyset med veggbryteren så endrer status i HS til den knappen som er trykket på og forblir der til en annen knapp blir trykket. Da virker ikke eventet hvis jeg trykker på samme knapp igjen etter jeg har skrudd lyset av med en annen fjernkontroll i mellomtiden. Går det ann å få "Scene 002 Key Pressed 1 Time" til å gå tilbake til No status som Ikea bryterne gjør eller er det noe jeg kan endre på i eventet? 

 

Capture.JPG

Capture1.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
13 minutter siden, Sture00 skrev:

Har en Z-Wave veggbryter som styrer flere lys/scener på et soverom. Har og Ikea fjernkontroll i samme rom som styrer samme funksjoner. Min utfordring er når jeg f.eks trykker på veggbryter for å få på lyset med veggbryteren så endrer status i HS til den knappen som er trykket på og forblir der til en annen knapp blir trykket. Da virker ikke eventet hvis jeg trykker på samme knapp igjen etter jeg har skrudd lyset av med en annen fjernkontroll i mellomtiden. Går det ann å få "Scene 002 Key Pressed 1 Time" til å gå tilbake til No status som Ikea bryterne gjør eller er det noe jeg kan endre på i eventet? 

 

Capture.JPG

Capture1.JPG

I staden for changes and becomes kan du bruke has it value set to.... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

@bjornepappa Vil den da ikke trigge igjen automatisk hvis jeg trykker på lyset av på en annen bryter da Key pressed 1 time står helt til den ender status til at en annen knapp blir trykket på? Den vil vel ikke endres når den blir trykket på samme knapp og status er den samme?  Det mest optimale er slik som Ikea sine brytere går tilbake til No status etter de er trykket på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
24 minutter siden, Sture00 skrev:

Vil den da ikke trigge igjen automatisk hvis jeg trykker på lyset av på en annen bryter da Key pressed 1 time står helt til den ender status til at en annen knapp blir trykket på? Den vil vel ikke endres når den blir trykket på samme knapp og status er den samme? 

Må sei at eg ikkje skjønnar kva du spør om i første spøsmål. Den vil ikkje endre status om samme antall klikk på samme brytar blir sendt på nytt, men det er nettopp det som er poenget med å bruke "has its value set to".

Vil anbefale deg å lese Homeseer-skolen del 7. Om du har lest den før, les den på nytt til du forstår ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ikke helt lett forklart men 

Veggbryter knapp 1 trykkes  - lyset går på og status endrer seg til "Button 1 pressed one time".

En annen fjernkontroll til samme lys trykkes og  lys går av. 

Hvis jeg da trykker på veggbryter igjen for å skru på lyset vil da ikke eventet starte fordi status er allerede "Button 1 pressed one time" 

Men trykker jeg knapp nr 2 på samme bryter skifter status til Button 2 pressed one time og jeg kan da trykke på knapp 1 igjen for å kjøre event som er knyttet opp til knapp 1 som skruer på lyset. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Sture00 skrev:

Ikke helt lett forklart men 

Veggbryter knapp 1 trykkes  - lyset går på og status endrer seg til "Button 1 pressed one time".

En annen fjernkontroll til samme lys trykkes og  lys går av. 

Hvis jeg da trykker på veggbryter igjen for å skru på lyset vil da ikke eventet starte fordi status er allerede "Button 1 pressed one time" 

Men trykker jeg knapp nr 2 på samme bryter skifter status til Button 2 pressed one time og jeg kan da trykke på knapp 1 igjen for å kjøre event som er knyttet opp til knapp 1 som skruer på lyset. 

 


Det er akkurat det du løser med å bruke «had its value set to» i stedet for «changes and becomes». ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Vet ikke hvilken bryter du har, men jeg har hatt noe samme problem som deg. Da med en Fibaro Button.

Selv om jeg hadde "value set to" så gikk det ikke.

Når device hadde value på Pressed 1 time, og jeg trykte en gang til, så klarte ikke Homeseer å registrere dette. Så "Last Change" oppdaterte seg ikke..

Fant ikke noen god løsning, så den knappen ligger inntil videre i en skuff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
20 minutter siden, JohnMartin skrev:

Vet ikke hvilken bryter du har, men jeg har hatt noe samme problem som deg. Da med en Fibaro Button.

Selv om jeg hadde "value set to" så gikk det ikke.

Når device hadde value på Pressed 1 time, og jeg trykte en gang til, så klarte ikke Homeseer å registrere dette. Så "Last Change" oppdaterte seg ikke..

Fant ikke noen god løsning, så den knappen ligger inntil videre i en skuff.

image.png.76e6163fb588dc21330dd0a067e3fd16.png?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 hour ago, bjornepappa said:

image.png.76e6163fb588dc21330dd0a067e3fd16.png?

 

Jepp.. den er sjekket flere ganger den også.

Prøvd mye rart, men gikk for en helt annen løsning til slutt.

Var det siste sparket i ræva for at jeg begynte på HStouch designer, så nå er jeg snart klar for en mye bedre løsning enn en liten knapp ved utgangsdøra ?

Så var ikke så ille at det ikke var godt for noe :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.