Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

UZB1 backup


JxxxIxxx

Anbefalte innlegg

Jeg beklager at jeg kommer med det som muligens er et novise-spørsmål som det kanskje allerede finnes klare svar på i forumet allerede, men jeg har lest gjennom alt jeg har kunnet finne og føler meg fortsatt litt forvirret og ikke helt 100% trygg på hva jeg skal gjøre.
Mitt spørsmål er som følger:
Jeg kjører to HS3 installasjoner, begge med en UZB1, firmware versjon ukjent (hvordan finner jeg ut dette?).
Jeg har først nå ganske nylig forstått at den "backupen" man kan ta av UZB1 i HS3 ikke er mulig å restore, da HS3 tilsynelatende ikke støtter dette i nåværende versjoner. Med andre ord er jeg helt ubeskyttet og vil miste hele Z-wave oppsettet dersom UZB1-enhetene jeg bruker skulle feile.
Jeg har videre forstått det slik at det er mulig å ta backup av UZB1 ved å bruke Aeotec sin Z-stick backup software.
Bare så jeg er *helt* sikker på at jeg ikke gjør noe galt og roter til noe på de eksisterende installasjonene:
Jeg har forstått det slik at for å ta backup må jeg utføre følgende prosedyre:
- Stenge ned HS3 og stenge ned server.
- Koble fra UZB1.
- Koble UZB1 til en annen windows-pc.
- Eventuelt installere USB-driver for UZB1?
- Starte Aeotec-software og følge bruksanvisningen for ta backup, som om den skulle være en Z-stick.
- Koble fra UZB1.
- Koble tilbake UZB1 til HS server og starte opp server og HS3.
Da skal alt forhåpentligvis være som før i HS3, og jeg har da fått en fil med backup av UZB1-oppsettet som jeg senere kan restore til en annen UZB1 ved behov, eller eventuelt allerede nå restore til en "reserve" UZB1, slik at den er klar til bruk.
Kan noen bekrefte om jeg har forstått dette riktig, før jeg setter i gang.
Beklager hvis dette er banale spørsmål, men min erfaring med disse tingene er begrenset. Hele Z-wave interfacet på begge installasjonene har stort sett bare virket, uten nevneverdige problemer helt siden jeg begynte å bruke HS3, men det føles ikke trygt å fortsette hetlt uten backup.
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, JxxxIxxx said:
Jeg beklager at jeg kommer med det som muligens er et novise-spørsmål som det kanskje allerede finnes klare svar på i forumet allerede, men jeg har lest gjennom alt jeg har kunnet finne og føler meg fortsatt litt forvirret og ikke helt 100% trygg på hva jeg skal gjøre.
Mitt spørsmål er som følger:
Jeg kjører to HS3 installasjoner, begge med en UZB1, firmware versjon ukjent (hvordan finner jeg ut dette?).
Jeg har først nå ganske nylig forstått at den "backupen" man kan ta av UZB1 i HS3 ikke er mulig å restore, da HS3 tilsynelatende ikke støtter dette i nåværende versjoner. Med andre ord er jeg helt ubeskyttet og vil miste hele Z-wave oppsettet dersom UZB1-enhetene jeg bruker skulle feile.
Jeg har videre forstått det slik at det er mulig å ta backup av UZB1 ved å bruke Aeotec sin Z-stick backup software.
Bare så jeg er *helt* sikker på at jeg ikke gjør noe galt og roter til noe på de eksisterende installasjonene:
Jeg har forstått det slik at for å ta backup må jeg utføre følgende prosedyre:
- Stenge ned HS3 og stenge ned server.
- Koble fra UZB1.
- Koble UZB1 til en annen windows-pc.
- Eventuelt installere USB-driver for UZB1?
- Starte Aeotec-software og følge bruksanvisningen for ta backup, som om den skulle være en Z-stick.
- Koble fra UZB1.
- Koble tilbake UZB1 til HS server og starte opp server og HS3.
Da skal alt forhåpentligvis være som før i HS3, og jeg har da fått en fil med backup av UZB1-oppsettet som jeg senere kan restore til en annen UZB1 ved behov, eller eventuelt allerede nå restore til en "reserve" UZB1, slik at den er klar til bruk.
Kan noen bekrefte om jeg har forstått dette riktig, før jeg setter i gang.
Beklager hvis dette er banale spørsmål, men min erfaring med disse tingene er begrenset. Hele Z-wave interfacet på begge installasjonene har stort sett bare virket, uten nevneverdige problemer helt siden jeg begynte å bruke HS3, men det føles ikke trygt å fortsette hetlt uten backup.
 

 

Har nylig vært i samme posisjon som deg:

 

Er så enkelt/rett frem som du sier.

Trenger ikke å flytte UZB'n til en ny maskin. Kan bare installere Aeotec på server maskinen, men kan vel være greit å stenge ned alt sånn at det ikke blir noe krøll med backupen.

 

Jeg kjører Z-net, så jeg gjorde som du skriver. Bare plugget UZB'n i arbeidsmaskina og kjørte backup.

Bare for å teste, så tok jeg restore til en ekstra UZB jeg hadde liggende og koblet da denne til Z-net igjen.

Merket ingen forskjell. Funket som en drøm.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din beskrivelse er helt i henhold til metoden jeg har fulgt. Jeg har verifisert at det fungerer ved at jeg har kjørt restore på en nu UZB1 og kjørt opp HS3 med denne sticken.

 

Forøvrig en veldig god beskrivelse av hvordan det gjøres!

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar og bekreftelse, begge to.

 

Jeg har også forstått det slik at jeg kan uten videre koble til "backupen" i steden for den originale UZB1 og det skal fungere som før. Bare at men bør kjøre optimize hvis man har et lite nettverk. Hva regnes i så fall for et "lite" nettverk? Mine to installasjoner er på henholdsvis 27 og 23 noder, men kan muligens vokse med en 5-10 noder til.

Endret av JxxxIxxx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Dette har jeg tenkt på lenge 🤗. Fjållete att jeg ikke har gjort dette før.

 

Har bestilt en Aeotec gen 5, skal ta backup av systemet mitt når jeg kommer hjem.

Er fremgangsmåten slik

1. Installer Z-Stick Gen5 Backup Tool på HS3 

2. Stop HS3

3. Plug inn  Z-Stick Gen5

4. Start Backup Tool og følg manualen 

 

Har noen UZB1 liggende, skal teste om jeg kan fyre opp backupen på denne.

Endret av Thgv8g
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Thgv8g said:

Dette har jeg tenkt på lenge 🤗. Fjållete att jeg ikke har gjort dette før.

 

Har bestilt en Aeotec gen 5, skal ta backup av systemet mitt når jeg kommer hjem.

Er fremgangsmåten slik

1. Installer Z-Stick Gen5 Backup Tool på HS3 

2. Stop HS3

3. Plug inn  Z-Stick Gen5

4. Start Backup Tool og følg manualen 

 

Har noen UZB1 liggende, skal teste om jeg kan fyre opp backupen på denne.

Eventuelt du kan installere backup-software på en annen maskin.

Plugge til enhet som du skal gjøre backup/restore av. Slik slipper du å belaste HS3/4 systemet ditt når du skal kjøre restore til en annen stick.

 

Bare husk at backup i Aeotec programmet=Read og restore=Write.

 

Edit: Jeg har brukt software uten problem mot UZB1.

Endret av Guahtdim
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, slippern skrev:

Z-Way support the backup/restore from UZB-stick / RaZberry and back to UZB-stick / RaZberry.

Skal jaggu meg teste og ta backup fra UZB og laste den inn på RazBerryen! 🙂

Kult. Oppdater meg om dette.😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, slippern skrev:

Z-Way support the backup/restore from UZB-stick / RaZberry and back to UZB-stick / RaZberry.

Skal jaggu meg teste og ta backup fra UZB og laste den inn på RazBerryen! 🙂


Jeg gjør dette. Tas backup en gang i mnd. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.