Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Floyds quest for knowledge


Floyd

Spørsmål

Hei

Jeg har akkurat kjøpt meg "nytt"  hus og har innsett at jeg ikke kan gå i verisure fella igjen. På tide å styre alt selv. Jeg overtar ikke huset før i desember, men vil planlegge litt, slik jeg kommer raskt igang.

Utifra hva jeg ser her inne blir det nok Homeseer som er tingen for meg. Jeg liker å ha kontroll, samt valgfrihet. Om der er andre systemer som tilater alle merker og protokoller, så tips meg gjerne.

 

I første omgang tenker jeg å kjøpe meg følgende:

ID Lock 150 til hoveddøra og Danalock v3 til kjelleren.

Fibaro dimmer 2 til lys, samt noen fibaro (eller lignende) wall plugger

Sikkert noe Ikea greier, frister jo med rullegardinene der

 

Har en filserver jeg tenkte å installere Homeseer på, mulig den flyttes over på en egen NUC etterhvert.

Ser der er mye å lese om brannslukkere. Hadde håpet og ikke måtte kjøpe til 1000 lappen pr stk. Hva anbefales av typen som seriekobles utenom Homeseer, men fremdeles kan trigge eventer alla alt lys på osv. via Homeseer?

 

Hva er ellers er et must? RFXtrx433XL? Andre tilleggskomponenter? Hvilken Z-wave USB er mest stabil?

Kjør på med anbefalinger og er erfaringer (nok en gang) om du har tid til å vise vei.

 

Mvh

Floyd

The new guy

Endret av Floyd
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Det er litt for generelle spørsmål til at de er enkle å svare på...

 

11 timer siden, Floyd skrev:

ID Lock 150 til hoveddøra og Danalock v3 til kjelleren.

Fibaro dimmer 2 til lys, samt noen fibaro (eller lignende) wall plugger

Sikkert noe Ikea greier, frister jo med rullegardinene der

Helt sikkert fint, men unngå Wall Plugs hvis du kan.

 

11 timer siden, Floyd skrev:

Har en filserver jeg tenkte å installere Homeseer på, mulig den flyttes over på en egen NUC etterhvert.

Supert. :)

 

11 timer siden, Floyd skrev:

Ser der er mye å lese om brannslukkere. Hadde håpet og ikke måtte kjøpe til 1000 lappen pr stk. Hva anbefales av typen som seriekobles utenom Homeseer, men fremdeles kan trigge eventer alla alt lys på osv. via Homeseer?

Hva som anbefales kommer an på ganske mye, dessverre. Men f.eks. Fibaro anbefales ikke for de kan ikke seriekobles.

Jeg har satt opp et hus med Fireangel, men de krever kablet nett.

 

Ellers bruker jeg Fireangel og KD-101 (433 MHz) hjemme.

 

12 timer siden, Floyd skrev:

 RFXtrx433XL?

Hvis du vil. :)

 

12 timer siden, Floyd skrev:

Andre tilleggskomponenter?

Conbee/deConz for Zigbee?

 

12 timer siden, Floyd skrev:

Hvilken Z-wave USB er mest stabil?

Ja.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Moskus skrev:

Helt sikkert fint, men unngå Wall Plugs hvis du kan.

 

Av hvilken grunn? Er det fibaro sine som ikke er bra eller tenker du generelt?

Tanken var for blant annet styring av varmeovner

 

1 time siden, Moskus skrev:

Hva som anbefales kommer an på ganske mye, dessverre. Men f.eks. Fibaro anbefales ikke for de kan ikke seriekobles.

Jeg har satt opp et hus med Fireangel, men de krever kablet nett.

Ellers bruker jeg Fireangel og KD-101 (433 MHz) hjemme.

 

Tror jeg heller mot noe 433MHz, da jeg ikke ønsker/har mulighet for kablet eller 220V tilkobling.

Homeseer integrering er et must uansett

 

1 time siden, Moskus skrev:

Conbee/deConz for Zigbee?

 

Ja, helt klart. Er Conbee usb sticken å foretrekke eller får du ytterligere fordeler å koble en Zigbee hat på en PI.

 

1 time siden, Moskus skrev:

Ja.

Så det er egentlig bare til å kjøpe en, de fleste funker som de skal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 timer siden, Floyd skrev:

Av hvilken grunn? Er det fibaro sine som ikke er bra eller tenker du generelt?

Jeg tenker på Fibaro sine. Feilraten er høyere (over tid) enn med andre.

 

3 timer siden, Floyd skrev:

Tror jeg heller mot noe 433MHz, da jeg ikke ønsker/har mulighet for kablet eller 220V tilkobling.

Homeseer integrering er et must uansett

... og det lar seg ordne. :)

 

3 timer siden, Floyd skrev:

Ja, helt klart. Er Conbee usb sticken å foretrekke eller får du ytterligere fordeler å koble en Zigbee hat på en PI.

Du får ikke mer ut av en Zigbee-hatt på en Pi, det er det jeg har selv. Du får heller ikke noe særlig mindre, utenom at du ikke kan koble den direkte til en PC...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Er der noen Wall plugger som er ansett som "best buy"?

 

Det virker som RFXtrx433XL (eller eldre modeller) er en gjenganger her for 433Mhz. Er den fortsatt gjeldende, eller er der andre løsninger som er "up an comming"?

 

Tar gjerne imot flere anbefalinger på røykvarslere. Antar at 433MHz er veien å gå, utifra hva jeg har funnet ut til nå. Uten å være skråsikker på dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
36 minutter siden, Floyd skrev:

Det virker som RFXtrx433XL (eller eldre modeller) er en gjenganger her for 433Mhz. Er den fortsatt gjeldende, eller er der andre løsninger som er "up an comming"?

 

 

RFLink er et tilnærmet gratis alternativ, (koster noen tiere på Ebay..) som funker bra.
Vet riktignok ikke om den takler KD-101

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
50 minutter siden, Floyd skrev:

Er der noen Wall plugger som er ansett som "best buy"?

 

Det virker som RFXtrx433XL (eller eldre modeller) er en gjenganger her for 433Mhz. Er den fortsatt gjeldende, eller er der andre løsninger som er "up an comming"?

 

Tar gjerne imot flere anbefalinger på røykvarslere. Antar at 433MHz er veien å gå, utifra hva jeg har funnet ut til nå. Uten å være skråsikker på dette :)


Har ikke hatt noe tull med Aeotec sine. De har akkurat kommet med ny utgave Smart Switch 7 som er mindre. Skal selv kjøpe inn en del av de når de er til salgs. Stort + at de har beskyttelse mot at man drar for mye strøm, så de kutter strømmen istedenfor å smelte slik som de fra bla. Fibaro når folk har kjørt for mye eller feil last på de en hva de tåler. 

https://aeotec.com/z-wave-plug-in-switch/

Endret av Dennis87
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.