Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Varmepumpe og automasjoner


Cali

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Hvilke automasjoner har dere på varmepumpa?

Har en per nå, der den slår seg av når tempsensor ved ovnen blir 27 grader.

 

Ellers har jeg en som slår 26 grader når det bare er 23 grader i rommet, og 24 grader når det blir over 26.

Noe dumt, så trenger tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne hatt en noe mer intelligent styring av min også. Synes jeg må regulere min for mye manuelt. Trenger noe som tar hensyn til utetemp og trend tror jeg. Har sensibo på pumpen og netatmo ute så burde være noe å gjøre med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg funderer på det samme.

Ganske mange variabler å holde styr på.

Plassering av tempraturfølere og sensorer er også noe som krever funderinger.

 

Har ikke fått opp noen atomatisert styring enda, så jeg eksperimenterer med de forskjellige modusene og viftehastighetene manuelt intill videre.

 

Å øke viftehastigheten virker å være effektivt mens vi lager middag er effektivt (pumpa er på stua).

Det er selvfølgelig med den innebygde føleren i pumpa. Å ha vifta i innedelen på full guff når vi er på stua er uaktuelt. For mye støy.

Har også vedfyring. Noen ganger er fyrbøtteren i overkant ivrig, da er det greit om varmepumpe guffer opp vifta for spredning av varmen.

Et par-tre automatiske "trinn" er sikkert nok til å takle vedfyringa.

 

Hadde jeg bare kunne finne en lur måte å automatisk dempe vifta når noen er i rommet..

Kan ikke bruke bevegelssensorer da vi har to hunder.

Om ikke annet blir det via mob eller nettbrett i gi systemet beskjed om at rommet er i bruk.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det tre ekstra devicer for å styre varme eller senking:

 

image.png.4cfba07434b68a5481ccfe784d50c19a.png

 

Vha. EasyTrigger blir aktuelt setpunkt kopiert til varmepumpekontrolleren:

image.png.88ba78e78a7765d4f3edfe43dea189f1.png

 

Dette skjer vha. to events, der det eine eventet fører til trigging av det andre:

 

image.png.a718e3d8b5767826a01338cf8218ebe4.png

 

image.png.5f03cfdc679097796f23e1ba29c02bfc.png 

 

image.png.80bf23a09e938eb083766eb30b99f4c5.png

 

Dette er jo heilt sikkert overkill for mange, og det var ikkje i nærheiten så avansert til å begynne med. Men etterkvart som antall sensorar og idear vart påfunne så har det blitt utvida og det fungerer veldig bra.

For å stille tilbake til "Senking AV" er det sjølvsagt tilsvarande event. Det ser ganske likt ut, men har f.eks også inkludert geofence - viss vi er "nesten heime" (og andre conditions er true) blir senking satt til av.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, zephyr skrev:

Jeg skulle gjerne hatt en noe mer intelligent styring av min også. Synes jeg må regulere min for mye manuelt. Trenger noe som tar hensyn til utetemp og trend tror jeg. Har sensibo på pumpen og netatmo ute så burde være noe å gjøre med det.

 

Jeg har en Panasonic varmepumpe som styres av Sensibo, og jeg har en Netatmo. Begge deler er knyttet til en Athom Homey.

Så har jeg laget ulike "soner" for utetemperaturen: kaldere enn -8, mellom -8 og 0, mellom 0 og +5 og over +5. Avhengig av hvilken sone utetemperaturen er i velges ulik måltemperatur for varmepumpa (jo kaldere ute, jo høyere måltemperatur). Dette gjør jeg fordi huset ikke er allverdens godt isolert (70-tallshus), og erfaringsmessig lønner det seg å skru opp temperaturen når det blir kaldere ute. 

Kjører også dag- og nattsenking på varmepumpa, og også der varierer måltemperaturen med utetemperatur.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På 31.10.2019 den 8.56, kln66 skrev:

 

Jeg har en Panasonic varmepumpe som styres av Sensibo, og jeg har en Netatmo. Begge deler er knyttet til en Athom Homey.

Så har jeg laget ulike "soner" for utetemperaturen: kaldere enn -8, mellom -8 og 0, mellom 0 og +5 og over +5. Avhengig av hvilken sone utetemperaturen er i velges ulik måltemperatur for varmepumpa (jo kaldere ute, jo høyere måltemperatur). Dette gjør jeg fordi huset ikke er allverdens godt isolert (70-tallshus), og erfaringsmessig lønner det seg å skru opp temperaturen når det blir kaldere ute. 

Kjører også dag- og nattsenking på varmepumpa, og også der varierer måltemperaturen med utetemperatur.


Hmm, er det ikke meningen at Sensibo skal lære seg å styre varmepumpen automatisk iht hva du ønsker og iht. utetemperatur? Mulig jeg har misforstått da? 
 

Har i dag en «dum» ir zxt 120 z-wave selv, som styrer varmepumpe via smarthushuben, men skulle gjerne gjort den smartere med noen algoritmer som tar hensyn til utetemperatur, hvor lang tid det tar å endre temperaturen basert på utetemperatur og historiske data. Nest thermostat er vel det nærmeste eller xcomfort sin, men vet ikke om nest overlever og xcomfort er proprietær «no-go».

 

Har kun styring pt. på varmepumpe basert på Netatmo temperatur i stua, som står mer sentralt enn varmepumpas interne termostat. Styres med å skru opp og ned «heat setpoint», ikke skru av og på, da dette ikke er anbefalt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, torstein89 skrev:

Hmm, er det ikke meningen at Sensibo skal lære seg å styre varmepumpen automatisk iht hva du ønsker og iht. utetemperatur?

I mindre isolerte hus blir det mer "kuldestråling" som også påvirker temperaturopplevelsen mer enn det som kan leses ut fra lufttemperaturen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Moskus skrev:

I mindre isolerte hus blir det mer "kuldestråling" som også påvirker temperaturopplevelsen mer enn det som kan leses ut fra lufttemperaturen

Har ett gammelt tømmerhus og dette er absolutt merkbart.

Styringen av varmepumpa er nå stort sett på plass og gjør nå bare mindre justeringer på logikken.

Dvs. etter temperaturføler i rommet.

 

Jeg prøvde først med tabeller å justere innetemperatur som funksjon av utetemperatur,

men oppdaget at problemet er mere komplekst og feil ende å begynne på.

Blant annet oppleves det som om det blir kaldere inne når temperaturen ute stiger fra minusgrader til plussgrader.

Til en viss grad kan jeg også måle dette, men det forklarer ikke hele opplevesen.

Den som har prøvd å fyre opp ei tømmerbu som har stått uten oppvarming i uker/måneder vet hvor tungstartede slike hus kan være.

 

Planlegger å loppe værmeldingen fra yr.no for å justere i forkant av svingninger i temperaturen.

Hær i villatrekkfullkulla spiller også vindretning og vindstyrke en rolle.

 

Jeg er en sterk tilhenger av å måle først og sette inn tilltak etterpå når problemet er forstått.

Å se målinger og eventer grafisk i samenheng over tid savner jeg akkurat nå.

Håper jeg kan få bedre innsikt når jeg får Grafana til å lese data fra Influxdb.

 

Er iallefall sikker på at det mest effektive tiltaket hær blir med hammer og spiker.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.1.2020 den 21.38, torstein89 skrev:


Hmm, er det ikke meningen at Sensibo skal lære seg å styre varmepumpen automatisk iht hva du ønsker og iht. utetemperatur? Mulig jeg har misforstått da? 
 

 

Sensibo er i utgangspunktet ikke annet enn en fjernstyring av varmepumpa, og varmepumpa fortsetter å bruke sin innebygde temperatursensor. Så selv om Sensiboen har egen temperatursensor, eller man har en ekstern sensor i tillegg, så kan man ikke gjøre annet enn å endre måltemperatur på varmepumpa.

 

Opplegget mitt med å variere måltemperaturen kun basert på utetemperatur er egentlig en minimumsløsning. Hvis man har Sensiboen koplet til en smarthus-hub av no' slag, så burde det være mulig å lage en algoritme som justerer varmepumpas måltemperatur ut fra hva Sensiboen (eller en annen ekstern sensor) måler, samt utetemperatur, væremelding, osv. Det er vel noe sånt torstein89 beskriver i sitt innlegg, men jeg har ikke forsøkt meg på noe sånt.  

 

Sensibo har også en funksjon som heter "Climate react mode", som skal kunne brukes til å styre varmepumpa basert på "følt" temperatur, men jeg har ikke testet ut dette ennå. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk omsider Grafana til å lese verdier ut fra Influxdb.

Legger ved ett eksempel med temperaturer fra kjelleren (jordkjeller).

Varmeovnen i kjelleren vil regulere til 10 grader kun når det er minusgrader ute.

Ikke forseggjordt, "Lum" på høyresiden av grafen er en feil.

 

Legg merke til hvordan temperaturen i kjelleren øker når temperaturen ute synker og motsatt.

Dette vil jeg tro er lekasje fra stua med varmepumpa i etasjen over.

Jeg kan med fordel sette ned reguleringen til 8 grader (eller noe sånt) for å utnytte denne lekasjen mere effektivt.

 

Kjellertemp-febstart.png

 

Edit: Jeg har også en varmelekasje fra kjelleren mot utetemperatursensoren. Når Varmeovnen slår inn øker utetempen..

Dette vises ikke 2/3, da hadde jeg måket snø mot murene.

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, NilsOF skrev:

Legg merke til hvordan temperaturen i kjelleren øker når temperaturen ute synker og motsatt.

Dette vil jeg tro er lekasje fra stua med varmepumpa i etasjen over.

Jeg tror at det også har noe med å gjøre at du faktisk krever høyere temperatur inne i jordkjelleren når det er kaldt ute. :)

10 grader er høyere enn middelstemperaturen i jordkjelleren når det er pluss-grader ute.

 

Reduserer du den til 6, 7 eller 8 grader, så blir det mindre påfallende.

 

 

Hva slags isolasjon er det mot jordkjelleren?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Moskus Isolasjonen mellom kjeller og etasjen over har ingen sett på 60 år (muligens isopor) og 70 år (kubbegulv). Jeg vet ikke tilstanden.

Jeg tror jeg ser en kombinasjon mellom den naturlige jordvarmen i jordkjelleren og utette kjellermurer samt isolasjonsevnen i etasjeskillet.

Meningen med varmeovnen i kjelleren er som frostvakt. 10 grader ble satt som ett eksperiment og avglemt helt til jeg så det i grafene..

Kjelleren er også ganske stor, sikkert 125+ kvm med jordgulv og gråsteinsmurer. Det skal noe helsikes med energi til for å løfte den iboende temperaturen på denne massen.

 

Sånn sett lyver den målte temperaturen da sensoren står ganske nær varmeovnen. Sensoren sitter også i kjellertaket (dær vannrørene er)

Men ovnen slår altså ikke inn før temperaturen ute er under null. Over null i utetemp flyter  tempen i kjelleren.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.