Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Låst dør mellom 21.00 og 07.00.


Join

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er litt ny på Homeseer, så har problemer å definere at dørlåsen skal holde seg låst etter 21.00, om den blir låst opp, skal den låse automatisk etter 5minutter. Dette skal vedvare til klokka 07.00. påfølgende dag.

 

PC(Win10pro), UZB-stick, Homeseer 3, Danalock V3 med Z-wave.

 

 

418999170_Lsedr.thumb.jpg.32d4cc489aff9b6ddbe56a4bf83eb4e6.jpg

 

Eg får til å låse på gitt klokkeslett, for eksempel 21.00, men då kan vi ikkje vite om den er låst opp etterpå.

 

Ved å lese litt fikk eg tips om å bruke en aksjon som trigger, som når låsen endrer status frå locked til unlocked. 

 

Men når følgende legges inn her over, skjer ingenting. Må eg legge inn "poll device" før aksjoner?

 

Tips og triks?

 

Automatisk hilsen :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du gått i en "klassisk" Homeseer felle :)

Du krever at klokka skal være "etter 21:01" (som betyr mellom 21:01 og 23:59) OG "før 07:00" (som betyr mellom 00:00 og 07:00). Dette vil aldri bli oppfylt.

 

Du må dele conditions i 2:

IF device changes....

AND time is after 21:01

 

OR IF device changes...

And time is before 07:00

 

Om det er noe trøst så er du ikke den første (eller andre, eller tredje eller fjer....) som går i denne fella. ? Og mener å ha lest at Homeseer 4 vil håndtere perioder som strekker seg over midnatt bedre.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Hillmar said:

Her har du gått i en "klassisk" Homeseer felle :)

Du krever at klokka skal være "etter 21:01" (som betyr mellom 21:01 og 23:59) OG "før 07:00" (som betyr mellom 00:00 og 07:00). Dette vil aldri bli oppfylt.

 

Du må dele conditions i 2:

IF device changes....

AND time is after 21:01

 

OR IF device changes...

And time is before 07:00

 

Om det er noe trøst så er du ikke den første (eller andre, eller tredje eller fjer....) som går i denne fella. ? Og mener å ha lest at Homeseer 4 vil håndtere perioder som strekker seg over midnatt bedre.

Takk!

 

Fungerte meget bedre.

 

5minutt etter låsen endrer til "unlocked" låser den seg.

 

Men, om eg låser opp og låser igjen manuelt, forsøker den også låse etter 5minutt. 

 

Korleis få HS til å sjekke status? Hvis status er lik "locked" = ingen handling?

 

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Join said:

Korleis få HS til å sjekke status? Hvis status er lik "locked" = ingen handling?

Utvid conditions på denne måten:

IF device changes....

AND time is after 21:01

AND Node 2 Z-Wave Door Lock has a value that is not equal to Locked

 

OR IF device changes...

And time is before 07:00

AND Node 2 Z-Wave Door Lock has a value that is not equal to Locked

 

Du finner den under "A Device's Value is..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Hillmar skrev:

Utvid conditions på denne måten:

IF device changes....

AND time is after 21:01

AND Node 2 Z-Wave Door Lock has a value that is not equal to Locked

 

OR IF device changes...

And time is before 07:00

AND Node 2 Z-Wave Door Lock has a value that is not equal to Locked

 

Du finner den under "A Device's Value is..."


Nja, da vil fortsatt den første «lås om 5 min ved opplåsing» være aktiv når han låser igjen. Men du er inne på det! 
 

Gjør som @Hillmar skriver, men med noen endringer på «actions»:

1. Fjern «wait 5 min»

2. Legg til 5 min på «after waiting» på selve låse-actionen i stedet 

3. Legg til en «cancel delayed device action» for låse-devicen. 
 

Da vil manuell låsing kansellere den planlagte låsingen som ble opprettet ved opplåsing. :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, ZoRaC said:

Å kommentere så tidlige på morran måtte jo bli feil, ser jeg nå... ? 

 

Lag to events: En som den over og en som bare kjører «cancel delayed device action» når døren låses. 

Alle svar har verdi! :) Altså, har laga 3 Actions no. Låse dør klokka 21.00, automatisk låse dør om opplåst og kansellere låsing om låst manuelt.  

 

Ser ut til å fungere. 

20191030_232655.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sture00 skrev:

Har nesten samme oppsett men støtte på problemstillingen med at hvis jeg åpnet døren i det den ville låse måtte jeg manuelt låse opp og lukke den igjen før den kunne låses så jeg satte på en dørsensor så ble med i eventet slik;

 

lock.JPG


Du sliter ikke tilfeldigvis med at den låsen din bruker mye batteri? For du ber låsen om å låse hvert eneste sekund etter 15 minutter, så lenge det er natt og døra er lukket...

 

Du bør legge til «and IF door lock is not equal to locked». :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, ZoRaC said:


Du sliter ikke tilfeldigvis med at den låsen din bruker mye batteri? For du ber låsen om å låse hvert eneste sekund etter 15 minutter, så lenge det er natt og døra er lukket...

 

Du bør legge til «and IF door lock is not equal to locked». :) 

Danalocken har vel brukt 5% på 5-6 måneder,.. 

Men takk for tips :) Da legger jeg til AND IF 1etg Gang Door has a value that is not equal to Locked i tillegg til de andre ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Sture00 skrev:

Danalocken har vel brukt 5% på 5-6 måneder,.. 

Men takk for tips :) Da legger jeg til AND IF 1etg Gang Door has a value that is not equal to Locked i tillegg til de andre ? 


Ok, mulig Danalock er bedre på å ignorere repeterende låsemeldinger da. Men, det skaper i hvertfall en del ekstra Z-Wave trafikk i nettet ditt. Ja, den and-en bør løse det. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende å sjå batterilevetid. Den er allerede på 51%,men er litt usikker på alder på batteri, kjøpt på dagligvarebutikken.

Homeseer spør om status på batteri kvar 12.time.

 

Danapad: Har noken fått opp status frå denne?

Kunne tenkt meg å få opp status på opplåsing og låsing, og kva kode som er brukt. 

Kan tenke meg logg eller push på mobil-appen til Homeseer, slik eg ser når barna låser seg inn eller ut.

 

 

20191108_115742.jpg

20191108_115717.jpg

20191108_115654.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Join skrev:

Danapad: Har noken fått opp status frå denne?

Kunne tenkt meg å få opp status på opplåsing og låsing, og kva kode som er brukt. 

Kan tenke meg logg eller push på mobil-appen til Homeseer, slik eg ser når barna låser seg inn eller ut.


Nei, men de har tidligere i år fått på plass mer Z-Wave muligheter mot DanaPad (men har ikke testet det):

Sitat

Within Q1: Pin codes can be set remotely using Z-Wave, so if you have Z-Wave lock (BTZE or BTZU), pin codes can be set remotely via Z-Wave gateway and Z-wave App. 


Regner med det kommer mulighet for å se hvem som låser opp etter hvert også. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 08/11/2019 at 12:06, ZoRaC said:


Nei, men de har tidligere i år fått på plass mer Z-Wave muligheter mot DanaPad (men har ikke testet det):


Regner med det kommer mulighet for å se hvem som låser opp etter hvert også. :) 

Her er mulighetene for å  kontroll av danapad:

Er der mulig med et kjapt kurs? :)

Screenshot_20191112-192548_Chrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Join skrev:

Her er mulighetene for å  kontroll av danapad:

Er der mulig med et kjapt kurs? :)

Screenshot_20191112-192548_Chrome.jpg


Nei, det der kommer fra Danalock'en. :) Det er vel her det forhåpentligvis kommer en ny firmware som legger til status for hvilke koder som brukes. 
 

Under plugins -> Z-wave skal det være mulig å lage nye koder, men det har jeg ikke fått til å fungere enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ZoRaC said:


Nei, det der kommer fra Danalock'en. :) Det er vel her det forhåpentligvis kommer en ny firmware som legger til status for hvilke koder som brukes. 
 

Under plugins -> Z-wave skal det være mulig å lage nye koder, men det har jeg ikke fått til å fungere enda. 

Fikk lage 1stk kode, etter dét får eg feilmelding.

Screenshot_20191112-195005_Chrome.jpg

Endret av Join
Printscreen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

God aften! :)

 

Eg har oppdaga et mulig sikkerhetshull mot mitt oppsett på dørlåsen i homeseer!

 

Om danalocken er låst og dørbryter er stengt: Om eg får dørbryter til å vise "åpen", låser dørlåsen seg opp!

 

Korleis definere at om dørbryter er låst, og om danalocken er låst, så skal ikkje dørlåsen åpne om kun dørbryter endrer tilstand?

 

Funksjonen med at låsen låser seg opp ved åpen dørbryter skal fortsatt vere der, på grunn av at det ikkje er smekklås i døra.

 

i tillegg: Om Homeseer mistar kontakt med dørbryteren, ved tomt for batteri eller feil, kva skjer då? Då burde låsen ikkje ta hensyn til dørbryteren.

og sende meg et push-varsel på app eller mail.

 

Og eg som hadde tru på at no var alt perfekt.. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Join skrev:

Om danalocken er låst og dørbryter er stengt: Om eg får dørbryter til å vise "åpen", låser dørlåsen seg opp!


Hva er «dørbryter»? En magnetsensor du har montert på døra? I eventene du har lagt ut før så har det ikke vært noe sånt...? Kan du legge ut bilde av evntene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Beklager! Ser eg ikkje har oppdatert skjermbilda mine:

SmartSelect_20200114-215349_Chrome_zpskd

 

SmartSelect_20200114-215421_Chrome_zpsgg

 

SmartSelect_20200114-215453_Chrome_zpsmp

 

Screenshot_20200114-215558_Chrome_zpszhf

 

Har ikkje smekklås, så den siste er laga for  om dørlåsen blir låst manuelt ved åpen dør, skal den låse seg opp automatisk for å unngå at døra blir stående med låsen på utsida.

 

Mvh 

Endret av Join
Flisespikkeri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, ZoRaC said:


Hva er «dørbryter»? En magnetsensor du har montert på døra? I eventene du har lagt ut før så har det ikke vært noe sånt...? Kan du legge ut bilde av evntene?

Sensative Strips magnetsensor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Join skrev:

 

Screenshot_20200114-215558_Chrome_zpszhf

 


«Hvis døren har vært åpen i mer enn 1 sekund og låsen er ikke ulåst, lås opp» - så da er det jo som forventet at hvis døren tror den er åpen så låser den opp...? Altså at det er nok å få strips til å melde «open» så låses jo låsen opp. 


«Hvis lås blir låst og døra er åpen» vil vel løse det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God aften. :)

 

Problem løyst?

 

Screenshot_20200122-000748_Chrome_zpsytd

 

...og forhindre opplåsing når dørlås og magnetbryter har vore stengt, og kun magnetlås bytter til åpen eller ingen status:

 

Screenshot_20200122-000815_Chrome_zpscfo

 

Det kan sjå ut til å fungere. Iallefall ved test.

 

Enig?

 

God aften.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..

 

No låse ikkje døra opp om eg deaktiverer magnetbryter, det gjorde den før.

Deaktiverer eg denne låser døra opp ved å endre magnetbryter til åpen.

 

Noko skjer, men kunne tenkt meg å vite kva og kvifor. :)

Endret av Join
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Moskus said:

Disse slår hverandre i hel:

 

image.png

 

Forsøker å gi betingelser:

Om Z-wave dørlås har vore LÅST 01sekund

Og OM magnetbryter har vore aktivert LUKKET i 01 sekund

OG OM magnetbryter har vore aktivert ÅPEN i 00sekund(Dette skal ikkje gå an med lukket dør, men med kubein eller sensor blir manipulert, kanskje)

OG OM magnetbryter har vore aktivert med INGEN HENDELSE i 00sekund(Om den ikkje viser ÅPEN eller LUKKET)

DA kansellere tidsforsinkelsen på Z-wave dørlås.

 

Intensjon:

Om både dørlås og magnetbryter er lukka i minst 01sekund, skal det ikkje aktivere "Låse opp dørlås ved opa dør heile døgnet" eventet ved å kun få magnetbryter til å vise åpen eller ikkje vise status(om Sensative Strips enheten går tom for batteri).

 

Endret av Join
epiphany
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.