Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Dette er en enkel plugin som kun brukes som condition i en event. 

 

Quote

DataCurveSeer is my attempt to predict if my freezer is thawing ?
Future computation does not work as I hoped, but the choice "A threshold value has been reached and the curve is ..." seems to be the better one.
It will save data for your chosen device(s) in a LiteDB noSql database for a set amount of days.
I have had a couple of incidents with my freezer not being properly closed. Using this plugin I have set a threshold value below freezing and if that is crossed and the last 10 values are on an ascending curve I get a warning. So if someone forgot to close properly in the evening I will normally get some warning before I go to work the day after.

 

Kun testet i Windows

 

Plugin kan lastes ned her

HSPI_DataCurveSeer versjon 0.0.0.4

 

 

 

  • VIKTIG!!! Stopp Homeseer og ta en kopi av hele katalogen til Homeseer (normalt "c:\program files (x86)\Homeseer HS3" for Windows) og legg kopien på ett trygt sted i tilfelle du trenger å gå tilbake.
  • Pakk ut filen i din Homeseer katalog - pass på at du får følgende oppsett (katalogen "Homeseer HS3" skal inneholde 2 nye filer HSPI_DataCurveSeer.exe og HSPI_DataCurveSeer.exe.config, i katalogen Homeseer HS3\bin skal ha fått en ny underkatalog - DataCurveSeer - med 24 filer og i katalogen html\images skal du ha fått underkatalogen DataCurveSeer med 2 filer)  
  • Restart Homeseer
  • Gå inn på Homeseer->Plugins->Manage og trykk enable på DataCurveSeer

 

 

Plugin gir deg 2 valg når du lager events:

Condition.thumb.png.9614ba96a3d9885a115b9d2370d7ef18.png

Her prøver man ut fra enheten man har satt til å overvåke å predikere om man vil gå over en gitt verdi i løpet av en gitt periode hvis stiging/senkning fortsetter slik det har gjort. 

 

 

Condition2.thumb.png.96ab7787838feb1f172261a02666bfcf.png

Her vil man trigge hvis man har passert gitt grenseverdi og kurven man har er stigende eller synkende

 

Ansvarsfraskrivelse:

Laste ned og bruke plugin gjøres på eget ansvar. Skulle jeg ødelegge Homeseer oppsettet ditt så kan jeg desverre ikke hjelpe deg.

Endret av Guahtdim
  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei,

 

Tenkte å bruke denne til å trinne opp ventilasjonen ved dusjing, og håper den kan gi meg en rask avklaring på dette. Tror du dette kan fungere?

 

Trigger: endring i fuktmåler på badet.

Condition: DataCurveSeer med en prediksjon om at verdien stiger over f.eks 50%

 

Spørsmålet er vel egentlig om du tror den er rask nok til dette?

 

Deretter at jeg kontinuerlig følger med på fukt slik at den går ned ett hakk når "toppen" er nådd, og så ned til normalnivå en stund etter det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plugin er sikkert rask nok, men den er avhengig av at måleren din leverer verdier ofte nok. Hvis måleren din kun leverer verdier hvert 10. minutt vil du ikke få noen bra indikasjon på om man bør øke ventilasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på hvordan den rapporterer. Den er ganske "stille", men ser ut til å rapportere raskt ved større endringer, så det kan jo være det jeg trenger.

 

Ellers har jeg også fuktighetsmåling fra aggregatet som rapporterer hyppig, men med litt mer iboende treghet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tar vi rett og slett en test. Har installert plugin nå og har laget 2 events, har jeg forstått dette rett?

 

image.thumb.png.1051c500eb993222ab6d06d7473d11b6.png

 

"Vinneren" er jo det eventet som raskest trigger, og som samtidig ikke gir falske positiver utenom dusjing. 

 

Sammenligner det med et helt tradisjonelt event:

image.png.17c22341244fbaf1889bd8405194b5c8.png

 

EDIT: I utgangspunktet holder jeg en knapp på den nederste her, men jeg tror at plugin kan fungere svært bra til den andre delen av dusjingen, når fuktigheten er på nedadgående kurve er det ikke behov for like mye ventilasjon, og det er vanskeligere å definere et "threshold" som 60% fra baderomsføleren.

Endret av Fredrick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stygt redd for at kun 1 minutt ikke vil gi deg noe. Hvis du setter på Debug-logging i plugin så vil du i log se hvor ofte det lagres ned verdier for device du har valgt. Det vil typisk komme opp som :

Mar-16 15:56:38         DataCurveSeer    logging an event with data deviceId:530 value: -20.1

 

Edit: Du er avhengig av minst to målinger for å kunne si noe om hvor det bærer og jeg er litt overasket hvis du har to eller mer i løpet av ett minutt. Mulig du heller skal gå får å sette opp som jeg har vist i oppsett nummer to hvor vi ser på antall målinger og ikke tiden de går over.

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.