Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Philips Hue - nettverk-trøbbel!


Erling

Anbefalte innlegg

2 ganger i det siste har hue-lysene gitt meg grå hår.

 

Det er 50/50 om kommandoer fra Homeseer når ut til lysene, det kan jo være plug-innen som «fucker» opp men det skjer også fra app og hus-fjernkontroll.

 

Må trykke på app, bryter eller kjøre eventet flere ganger - før det skjer noe.

 

Oppstod nå siste gang etter oppdatering av firmware på routeren som gjorde at de 3 mesh-dingsene bootet.

 

Hue-bridge er på samme ip.

 

Noen som har opplevd det samme?

 

Kan det ha en sammenheng med routeren eller tenker jeg feil? Bridge er kablet til nettet, den lever sitt eget liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det KAN ha sammenheng. ZigBee kjører på de samme frekvensene som WiFi, så hvis du er uheldig så har "mesh-dingsene" etter restart valgt å kjøre på kanaler som kolliderer med kanalen som ZigBee-nettverket benytter.

 

Ser ut som om dette beskrives i denne artikkelen: https://www.metageek.com/training/resources/zigbee-wifi-coexistence.html

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tre WiFi mesh-dingser er det nesten garantert at 2.4ghz-båndet er oppbrukt.

WiFi aksesspunkter kan ikke se ZigBee-nodene, og de vil velge kanaler som om de ikke er der.

Dvs.om det er Auto-assigning av kanaler på WiFiene.

 

Jeg ville vurdert muligheten til å slå av den ene mesh-wifien eller gjenbruke den samme kanalen på to av dem (dersom de er plassert ett stykke fra hverandre)

@Hillmardet var en god artikkel!

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips,

Jeg hadde samme problem med at zigbee noder ofte falt ut, det var alltid 1-2 noder som det ikke var kontakt med og det skiftet hvilke det var.

Fant ut at jeg kjørt på kanal 11, og fikk skiftet til kanal 25 og nå ser det ut som at det er mer stabilt.

 

Det forklarer forresten hvorfor enkelte Xiaomi sensorer ble ustabile for en tid tilbake. Jeg trodde det var kvaliteten på XIaomi sensorene, men det var det nok ikke likevel.

Endret av borg1n
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.