Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

HEEEELP! Plutselig ingen noder i nettverket


monsivar

Anbefalte innlegg

Fikk problemer for en stund siden med noen nye noder, men la det bare fra meg, før jeg i dag begynte å se på det, og forstår ingen ting

 

Punkt 1: Alt av eksisterende noder og eventer fungerer som normalt, men nye noder kommer inn som brukte nummer, og i oppsettet mitt ser det nå slik ut

 

image.thumb.png.f742efbfaff0ee661f8d213d311c6211.png

Forsøkte å restore network fra en backup, men kommer fortsatt opp slik... Legger jeg til en node, får den nummer 2

"

Kjører nyeste versjon av HS og Zwave er 3.01.261. Alty har vært dønn stabilt fre til ett eller annet punkt

 

Fjerner jeg F1E8DE1B og kjører en nye restore, kommer det samme på nytt, men ingen flere noder.

 

Det store spørsmålet er nå da. Må jeg bygge alt på nytt, eller er det en reddende engel her som vet hvordan jeg får alt på plass igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, monsivar skrev:

Punkt 1: Alt av eksisterende noder og eventer fungerer som normalt, men nye noder kommer inn som brukte nummer, og i oppsettet mitt ser det nå slik ut

Det er i utgangspunktet ingen. Når man kjører restore, nullstilles telleren som brukes når man legger til noder selv om det sjekkes at det ikke overskrives eksisterende noder.

Hvis du da har fjernet node 2 tidligere, vil neste nye node får ID 2.

 

Hvilken HomeID er det på de nodene du har, da?

Du har ikke flere controllere koblet til samtidig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket interface har du, og kan du skaffe et nytt? 

Hvor gamle backup'er har du... ? 

Har mange Backup på nettverk, men får ikke nodene inn på nytt3c35e6a98517be85d449a3f221260f36.jpg

 

 

 

Det som er rart er at alt av automasjon gjennom eventer fungerer som vanlig og alle noder som ikke har blitt 1 responderer i brukergrensesnittet.

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd eller hørt om noe slikt før... beklager, men kan ikke være til mer hjelp.

 

 

1 time siden, monsivar skrev:

Har mange Backup på nettverk, men får ikke nodene inn på nytt

Hva betyr det? Har du prøvd eldre backup'er?

Hvis du kikker på Plugins -> Z-wave -> Node Information, hvordan ser det ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg gir opp, har googlet, og ser ingen løsninger på dette her, ei heller hva som kan ha skjedd.

Har forsøkt flere stk backup, men ender opp med samme resultat hver gang. Ser jeg på innholdet i backup i Notepad++, ser det ut som fila kun inneholder infopå hvordan nettverket er koblet sammen med node nummer i en serie.

Så da vet jeg hva jeg har å gjøre i helgen... [emoji848]
4e525dc87bbd0fff250584327b71dbb3.jpg

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg ga opp hele greiene og bygget hele nettverket på nytt. Er i et lite forsøk med Home Assistant nå, men ser ut til at jeg lander tilbake på HomeSeer igjen. Ha har mye bra med seg av muligheter, men terskelen på å få det konfigurert opp med automatikk på samme måte som jeg hadde med HS, er litt bratt og tidkrevende. Lærerikt, men litt for tidkrevende ser det ut til.. Og i mellomtiden har de her hjemme lurt veldig på hvorfor de må skru av og på lys, låse døra og justere varmen.
Man blir tydelig vis godt vandt med et automatisert hjem [emoji2]

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, monsivar skrev:

Man blir tydelig vis godt vandt med et automatisert hjem emoji2.png

Man blir stort sett vant til at det skal gå automatisk. Den eneste måten å få det underkjent på er å gjøre det "feil", dvs. å ikke la det være overstyrbart eller at det blir irriterende.

 

Kjemper man mot huset, så kjemper man forgjeves...

 

 

11 timer siden, monsivar skrev:

Jeg ga opp hele greiene og bygget hele nettverket på nytt.

... og da har man lært at BACKUP er en fin ting. ;) 

BLBackup og backup av interface er veldig nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.