Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Heat-It z-wave Termostat. Vera Plus og ekstern panelovn


Amj

Anbefalte innlegg

Hei

jeg er helt fersk her på forumet, og har hatt Vera Plus og HeatIt termostat i litt over et år. Termostaten har ikke kapasitet til å styre flere ovner nå, så jeg har tenkt å styre en egen "Z-wave" panelovn ved å lese av status på temostaten og lage en egen scene for dette formålet. Prøvde å finne variabler som inneholdt en av på status, men fant ingen som jeg klarte å bruke. Det eneste synes å være romtempraturen og setpoint for temperatur. Tenkte da å slå på den eksterne panelovn være på så lenge romtemperatur er under setpoint temperaturen. 

Så  langt er det greit. men den defaulte generelle  termostaten i Vera synes ikke være helt lett å bruke. Men har ikke funnet noen HeatIt termostat i Vera, eller noen som har programmer noen. Nå vet jeg foreløpig lite om hvordan man programmerer en ny termostat i Vera, og lua kjenner jeg ikke fra før.
 

Mine  spørsmål er:

1a) Vet noen Om det laget eller funnet noen bedre "termostat" i Vera som kan brukes på HeatIt?

1b) Noen som vet hvordan man kan programmere en slik "virituel" termostat som man kan pare mot en termostat? 

2)  Finnes det dokumentasjon på hvordan man programmere lua i Vera? 

Så til det spørsmålet jeg lurer på. 
3) Finnes det en god måte lage "en scene" i lua som slår på den eksterne panelovnen
 

Amj

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1a/b) Auto Virtual Thermostat har jeg i bruk i mange rom, og den fungerer utmerket. Om du ikke er fornøyd med heatit interfacet kan du jo sikkert bruke temperaturavlesningen fra denne inn i AVT? AVT har mulighet til å kontrollere flere varme og kjølekilder, og dokumentasjonen er god, så prøv den!

 

2) Masse dokumentasjon på nett, men jeg syns det har vært lettest å søke/spørre om konkrete problemstillinger på Vera Forumet i stedet. Mange flinke folk der!

 

3) Absolutt, men jeg bruker Reactor i stedet. Lett å sette opp og godt dokumentert! Tror ikke du får mye behov for Lua når du har lært deg hvordan denne virker, jeg har gått helt bort fra "scenes" og bruker utelukkende reactor for automasjonen. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret  PerH. Til normal bruk er default interface mot HeatIt termostaten helt greit. Men for litt mer komplekse løsninger sliter jeg å kunne bruke scenene til å løse utfordringene. 
Ja sikkert lurt å bruke Vera forumet til å komme igang, og det kommer jeg til å prøve. 

Jeg har selv drevet mye avansert programmering tidligere, men på helt andre plattformer. Men jeg har aldri vært borti Lua, AVT eller Reaktor. De to siste har jeg ei heller hørt om. Men det lyder spennende. Men jeg trodde vi bare kunne programmere VERA via Lua. Men jeg har tydeligvis mye å lære her. ?
 

Så langt ser det ut for at de ikke er helt lett til å bruke mer avansert logikk i scener på Vera Pluss. I alle fall ikke uten Lua. 
Takk for gode svar og gode råd. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reactor og AVT er jo plugins (finnes under Apps - Install apps) som gjør LUA koding overflødig!

 

Reactor er en tilstandsmaskin som tar "scenes" til et helt annet nivå, godt håndarbeid på kodesiden gjør at denne også jobber mye billigere mtp. HW resursser enn den innebygde scenefunksjonen (som sikkert er 10-15 år gammel kode bak et litt nyere UI). 

 

Etter overgang til Reactor og ompartisjonering av minnet kjører min veraplus nå meget stabilt. Hadde nok byttet system for en stund siden hadde det ikke vært for disse forbedringene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen PerH.
Her var det mye nyttig i formasjon. Jeg kommer nesten helt sikkert til å prøve meg på dette. Plugins høres ganske greit ut. Så er det jo bare å lære seg disse. Har jeg forstått det rett så kan man bruke den virtuelle termostaten (AVT) som om den var reel, men at man kan bruke verdiene fra HeatIt. Så da får jeg prøve det. 

når det gjelder Reaktor så skal jeg sjekke ut denne og se om det går greit å bruke denne også. 
Da har jeg et godt utgangspunkt for å teste hva jeg kan få til her. 

Veldig bra svar! 
Amj

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.