Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Hva skal jeg velge?


Skåra

Spørsmål

Heisann, jeg er ny på denne delen av internettet, kunne tenkt med å smartifisere huset mitt noe, mulig at det mange like tråde her, men fant ikke noe som var akuratt det jeg var på utkikk etter.

 

Det jeg ønsker i første omgang er å få en bedre, smartere varme/ventilasjonsløsning i huset, byttet nylig ut en dum varmepumpe med en nymotes "smart" Mitsibish Kaiteki, men den var ikke så smart alikevel, må justere opp på varme og vifte når det blir kaldere ute.
Har et Villavent ventilasjonsanlegg som jeg kunne tenkt meg at justerte varmegjennvinning og luftmengde automatisk, etter co2 og temp, dette skal ha mulighet for modbus.

 

Det jeg har av komponenter som kunne vært implementert i systemet i første omgang:

-Varmepumpe Mitsubish Keiteki, wifi, og ir

-Varmepumpe Fujitsu ettellerannet, ir,

-Ventilasjonsanlegg Villavent, modbus

-Netatmo inne og utedel

-Broadlink RM PRO

Har også

-Garasjeportåpner, gogogate 2, wifi

-Dørlås Danalock V3

-2x Logitech harmony hub

 

Kunne tenkt meg et system som er enkelt å sette opp da jeg vet at hvis det blir for komplisert så kommer jeg ikke til å få tid til å satt det opp.

Har sett litt på Homey Pro, er dette noe å satse på slik jeg ser for meg?

 

Hva av sensorer bør en gå for?

Temp/fukt

Dør/vindu

Lysdimmer med mulighet for manuell justering i tillegg til smart.

 

Tenker det kan være greit å få bestil rimelig snart for å kunne bestille fra f.eks aliexpress å fortsatt slippe unna momsen!

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
3 timer siden, Skåra skrev:

Har sett litt på Homey Pro, er dette noe å satse på slik jeg ser for meg?

Enten Homey eller HomeSeer, ville jeg sett på i din situasjon. :)

 

3 timer siden, Skåra skrev:

Tenker det kan være greit å få bestil rimelig snart for å kunne bestille fra f.eks aliexpress å fortsatt slippe unna momsen!

Det er en stund til 1. april enda, så det går bra.

 

3 timer siden, Skåra skrev:

Hva av sensorer bør en gå for?

Temp/fukt

Dør/vindu

Lysdimmer med mulighet for manuell justering i tillegg til smart.

Tja... alltid en diskusjon.

 

Jeg har utstyrt de fleste rom med Multisensor 6 som både har Lux, RH og temperatur i tillegg til bevegelse, og bruker det til å justere ventilasjonen med. Hvis ikke har man gode Aquara sensorer for Zigbee.

 

Dimmer: Fibaro Dimmer 2. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

For temperatur/fuktighet syns jeg Telldus/Proove sin sensor må nevnes siden den har en litt annen pris.. Denne er 433mhz, men det tar vel homey inn?

 

Har selv vært veldig fornøyd med disse, de oppdaterer ofte, har god rekkevidde og batterilevetid, helt klart den beste jeg har testet.. Skulle ønske den var litt mindre/penere, men bak en gardin eller noe gjør det ikke så mye. :)

 

For dør/vindu har jeg akkurat montert opp Sensative Strip, og det var en fin dings! 

 

Dimmer er jeg også ute etter, og aller helst ville jeg hatt en med hjul i stedet for bryter, men det er ikke mye å velge i på EU siden ihvertfall.. Følger spent med på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.