Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Gjenbruk - Fibaro Wall Plug


Anbefalte innlegg

Versjon 1 av Fibaro Wall Plug hadde litt problemer med å leve med 220VAC, og ble byttet ut med versjon 2. Om du fortsatt har slike liggende er det forholdsvis enkelt å bygge den om til et 12V Z-wave relè:

 

Lodd av 4 komponenter rundt AC/DC kretsen og sett inn 12V på anviste plasser, og vips. Relèet bryter da den andre siden som ikke er loddet på, og det funker nok fint å enten sette 12V+ fra samme kilde der siden denne er isolert fra resten av kretsene. Eller bare bruke den som en enkel relèkontakt.  

 

Edit: Koble sammen punktene de blå pilene peker på, så setter man ut 12V fra samme strømforsyning. 

 

Denne kan jo settes på innsiden av enkelte LED lampedrivere f.eks? Gjenbruk er jo i vinden om dagen.. ?

 

image.thumb.png.35ad5cc3631de2518a25325f3a3c1009.png

Endret av PerH
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke skjema på fibaroen, så dette var det beste jeg fikk til.. :) Prøver litt til: 

 

Jeg så at AC/DC kretsen var omtrent lik eksempelkretsen i figure 6b i databladet for LNK302.

 

image.png.3564cf6abf0fc22b535f9770b873ab33.png

 

På fibaroen er det R22 (RF1), L1(L1), D6(D2) og D5(D4) som fjernes. 

Output lodder man til stikkontakt output's på et vis, releet bryter da mellom pad'en man ser over R22 på bildet og korresponderende hull på det andre kortet. 

 

Note: Jeg trodde den jobbet med 5V og ga den det først, da virket alt bortsett fra relèet som må ha 12V. Man kan med andre ord bruke den til å gi ut 5V på z-wave kommando også om man vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I retrospekt, hvis man skal kjøre litt strøm på 12V ved bruk av relèet er det jo ingen vits i å gå via kretskortet som jeg viser over her, da er det nok like greit å ha en ledning rett fra input til relèet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.