Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Xiaomi/Aqara strømbryter


Awais

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

 

Jeg er fersk i smarthjem verden. Jeg er i første omgang ute etter å gjøre belysning i huset smart. Jeg tenkte først å bytte ut pærer i soverom, men det vil jo ikke være så smart med tanke på at vanlige vil koble ut strømmen til lampen hvis den er slått av. Derfor tenker jeg nå om om det er smarte å byttet til smarte lysbrytere istedenfor..?

 

Jeg er stor fan av Xiaomi sine produkter. Jeg kom akkuratt over denne strømbryteren fra Xiaomi som ser ganske kul ut, men er ikke helt sikker på om det er bra nok med tanke på sikkerhet og norsk standard på elektrisitet?

 

Her er produktet: https://www.banggood.com/no/Original-Aqara-Smart-Wall-Switch-Zig_bee-Version-Smart-Home-Remote-Controller-From-Xiaomi-Eco-System-p-1153555.html?rmmds=search&ID=521033&cur_warehouse=CN

 

Har noen erfaring med dette produktet?

3e28aecc-7556-4cd3-9ba2-8d71c104c460(1).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Awais skrev:

Derfor tenker jeg nå om om det er smarte å byttet til smarte lysbrytere istedenfor..?


Sett en Fibaro Dimmer 2 bak lysbryteren og sett fjær på vippen(e), så er du i mål! :) 

 

12 minutter siden, Awais skrev:

Jeg kom akkuratt over denne strømbryteren fra Xiaomi som ser ganske kul ut, men er ikke helt sikker på om det er bra nok med tanke på sikkerhet og norsk standard på elektrisitet?


At ingen av de norske forhandlerne av Xiaomi har tatt inn denne tar jeg som et tegn på at den ikke tilfredsstiller kravene. Jeg ville aldri koblet noe til 230v som var bestilt direkte fra Kina...!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips @ZoRaC. Den du anbefaler koster jo en del. Med 5-7 rom så blir det jo en kostnad. Andre alternativer som kan funke? Xiaomi sin er jo til en relativ lav pris. Andre billigere alternativer som er godkjent for bruk i Norge?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Awais skrev:

Takk for tips @ZoRaC. Den du anbefaler koster jo en del. Med 5-7 rom så blir det jo en kostnad. Andre alternativer som kan funke? Xiaomi sin er jo til en relativ lav pris. Andre billigere alternativer som er godkjent for bruk i Norge?


500 kr for en dimmer er ganske «normal pris». Elektriker skal nok ha 3-500 kr for å montere også (pr stk). Du får nok ikke en elektriker til å montere noe du har importert selv uansett... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Awais skrev:

Den du anbefaler koster jo en del. Med 5-7 rom så blir det jo en kostnad.

Det tar du deg likevel råd til. :) 

 

Som @ZoRaC er inne på der det prisen på elektrikeren som gjør det dyrt eller billig, og det ville være dumt å få avkortet forsikring eller enda verre, å risikere liv og lemmer fordi man vil spare 138 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Awais skrev:

Takk for råd folkens. Tenker at jeg går for Fibaro Dimmer, men hvordan funker det? Er det bare en plugg som går bak en allerede eksisterende bryter eller må det nye brytere også til?


Det er en liten dings som legges bak eksisterende bryter. Bak vippen(e) på eksisterende bryter monteres en fjær, slik at bryteren alltid er «av». Ett trykk veksler mellom av og på, trykk og hold for å dimme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Awais skrev:

@ZoRaCHva mener du med at bryteren er alltid «av»? 
 

Man vil fortsatt kunne bruke knappen til å skru av og på lyset som idag?


Slik som på slike nøkkel-lysbrytere på diverse kontorbygg - bryteren står alltid i samme stilling og når man trykker på den spretter den tilbake igjen.
 

Ja, man slår av/på/dimmer med bryteren eller med smarthussentralen. Forskjellen blir at man trykker en gang for av og en gang for på. I stedet for at man trykker øverst for på og nederst for av så trykker man øverst uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den er iallfall CE-merket, og du kan få kjøpt den i norske butikker. Derimot kan den ikke dimme, og det er vel fort verdt en ekstra hundrelapp eller så. :) 

(Seriøst, det er verdt en vurdering. Jo, klart det er OK å spare noen penger, men enkelte lyspunkter kan det fint være OK å få dimmet. Og ingenting er dyrere enn å måtte kjøpe utstyr to ganger...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shelly er wifi basert.

Hva gjør man egentlig om man skifter ruter, eller endrer wifi konfig? må man drive å åpne veggen for å koble seg til å legge inn nye credentials?

 

Disse brukes vel dog av mange med Tesmota eller ESPhome, ingen erfaring med de heller selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Awais skrev:

@Moskus Jeg er helt enig. Men alle lys som jeg ønsker å koble opp er vanlige lamper uten noe dimmer funksjonalitet. Da er det jo lite vits i å plugge inn dimmer versjon..?


Det er bare å sette inn dimbare pærer, så kan de dimmes om du monterer en dimmer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Evelen skrev:

Shelly er wifi basert.

Hva gjør man egentlig om man skifter ruter, eller endrer wifi konfig? må man drive å åpne veggen for å koble seg til å legge inn nye credentials?

Du uttaler deg som om man bytter router eller endrer wifi-config minst en gang i kvartalet. Det kan vel være at enkelte her gjør det, men det er vel et stykke fra normalen. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Moskus skrev:

Du uttaler deg som om man bytter router eller endrer wifi-config minst en gang i kvartalet. Det kan vel være at enkelte her gjør det, men det er vel et stykke fra normalen. ;) 

Og det er faktisk ikke noe problem hvis man har ESPhome på Shelly'ene heller (sikkert Tasmota også, men den kjenner jeg ikke). Med litt planlegging trenger en ikke å rive ut noe som helst. Bare konfigurere Shelly'en med nye wifi-innstillinger i ESPhome webgrensesnittet, og deretter gjøre endringene. Eller aller helst kjøre opp en ny ruter i parallell med den gamle, hvis den nye skal ha andre innstillinger.

 

Men kjøpte nettopp ny ruter selv. Når den nye ruteren ble satt opp med samme IP-område, ssid og passord som den gamle, så var det bare å plugge ut den gamle og inn den nye, og alle ESPhome-enhetene koblet seg til den nye automagisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2019 den 11.47, ZoRaC skrev:

At ingen av de norske forhandlerne av Xiaomi har tatt inn denne tar jeg som et tegn på at den ikke tilfredsstiller kravene. Jeg ville aldri koblet noe til 230v som var bestilt direkte fra Kina...!

*host*

 

https://www.dustinhome.no/product/5011123899/wall-switch-single-rocker

 

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Moskus skrev:

Den går på batteri.

I stand corrected.

 

Skulle dog ønske at en "troverdig norsk myndighet" kunne vurdert merker som Xiaomi/Aqara og Itead (Sonoff).  Produsentene gir inntrykk av at produktene er sertifisert, og jeg ser jo at Sonoff for eksempel er veldig mye brukt i Statene.  Men er fremdeles veldig skeptisk mot å bruke de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hmmm, jeg har brukt Aqara i over et år nå (trådløst), og kvaliteten fra Aqara kom på markedet til nå har blitt betraktelig bedre, builden på de tilsvarende trådløse bryterne er både solide og pene å se på og kjennes ut som bedre kvalitet enn noen av de «vanlige» bryterne jeg har i huset! Vi flytter inn i nytt hus snart, og jeg orker ikke flere rom med teipbiter over de gamle bryterne, så jeg kommer til å bestille en å prøve! Da blir det vel Zero-line versjonen som vil fungere i Norge siden den har Neutral og Line-in? Jeg forstår at man ikke burde installere noe un-branded habjakk man har kjøpt fra Kina på AliExpress, men Xiaomi er en gigantisk produsent av ALT der borte, så jeg tror ikke de ville laget produkter som ikke er trygge i en produktserie (Aqara) som , så vidt jeg har hørt, er myntet på å branche ut mot det vestlige markedet. Når sant skal sies tror jeg det ville vært en mer saklig diskusjon om hvorvidt Xi Jinping får tilgang på alle dataene om bruken av hjemmet ditt? Grunnen til at ingen Norske butikker har tatt de inn tror jeg heller mynter til at svæært få elektrikere har lyst/gidder å installere materiell de ikke selv forvalter + at de som fører Aqara i Norge ikke er el-grossister og velger heller å holde seg til det trådløse som jo, tilsynelatende, gjør samme jobben. Og så vidt jeg vet selges det meget lite av el-materiell som skal kobles direkte mot det elektriske anlegget, og det sikkert fordi retningslinjene er så strenge som de er i Norge, og bra er jo det i de aller fleste tilfeller? Men jeg tviler på at en gigantisk produsent selger produkter som går opp i flammer når det blir brukt slik det skal, dessuten vil den jo isåfall bare ryke og sikringen gå? Jeg tror den Aqara-bryteren er GULL jeg?—Billig er den og, men Aqara er fortsatt noen av de bedre produktene jeg har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, SirDboy skrev:

jeg orker ikke flere rom med teipbiter over de gamle bryterne, så jeg kommer til å bestille en å prøve

Derfor finnes også brytere fra produsenter som selges i Norske butikker, godkjenninger og forbrukerrettigheter man kan kjøpe. :) 

 

15 minutter siden, SirDboy skrev:

Xiaomi er en gigantisk produsent av ALT der borte

... og selv om det står Xiaomi på noe betyr det ikke at det er Xiaomi som lager det. Akkurat som om du kjøper en Philips-pære fra Kina, trenger det ikke være et Philips-produkt.

 

17 minutter siden, SirDboy skrev:

Grunnen til at ingen Norske butikker har tatt de inn tror jeg heller mynter til at svæært få elektrikere har lyst/gidder å installere materiell de ikke selv forvalter

Elektrikere har ingen problemer med å installere andre Z-wave eller Zigbee-dimmere og brytere.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, SirDboy skrev:

Men jeg tviler på at en gigantisk produsent selger produkter som går opp i flammer når det blir brukt slik det skal, dessuten vil den jo isåfall bare ryke og sikringen gå?


Tja, Sonoff er vel også en ganske stor produsent? Noen av produktene deres selges i Norge, men akkurat denne gjør ikke det og er kjøpt direkte fra Kina:

9B0006B0-3F5D-406F-B232-8E9BD75CE034.thumb.jpeg.7f8047edabcb194f4daf9b9405e0ffbc.jpeg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2019 den 11.47, ZoRaC skrev:

Sett en Fibaro Dimmer 2 bak lysbryteren og sett fjær på vippen(e), så er du i mål! :) 


Kommer jo an på hva som er målet. 

1. Kun av/på
2. Endre lysstyrke
3. Endre hvitbalanse/fargetemperatur
4. Endre farger fra hele spekteret

Mine krav er på punkt 3 og da nytter det sjelden med noe annet enn smartpærer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.