Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Hva hadde du gjort om du skulle starte helt fra scratch i dag?


thudelicious

Spørsmål

Hvilket system/løsning hadde du gått for?

Og hvilke erfaringer har du gjort, som du ville gjort annerledes om du begynte på ny i dag?

 

Jeg har mange tanker/ideer, men enda ikke kommet ditt at jeg har valgt løsning eller kjøpt inn utstyr.

Ønsker en fremtidsrettet løsning som støtter "alt" av produkter og som har "alle" muligheter. Samtidig ønsker jeg at det skal være så enkelt og brukervennlig som mulig (enkelt å sette og/enkelt for andre å bruke).

Hadde tenkt å gå for Homeseer, men begynner å bli litt i tvil om Homey Pro kanskje er et bedre valg (for meg). 

 

Har listet opp noen av de punktene som er viktigst for meg under. 

Kan alt dette oppnås i begge løsningene?

- Og om du skulle startet med dette i dag, hvilke produkter vil du anbefale for de ulike punktene og har du noen spesielle erfaringer som du mener det er veldig viktig å tenke på fra starten av?

 

Ymse Planer:

- Styring av fjernvarme (har sett på heatit z-water og ), helst med tanke på værmelding og evnt andre parametere 

- Styring av utvendig solskjerming/screens basert på solinnstråling/vindhastiget

- Lading av elbil basert på pris (Tibber)

- Oppkobling mot tibber/strømpriser

- Tilkobling/styring av varmepumpe (via NIBE uplink)

- Tilkobling av solceller

- Styring av lys

- Styring av andre enheter som anlegg (Har EC living anlegg fra Electrocompaniet, noen som har erfaring med dette i forhold til tilkobling mot smarthusløsning)

- Tilkobling/Styring av ventilasjon/kjøling basert på luftkvaliteten

- Dørlås

- Styring av robotstøvsuger/plenklipper

- Bruk av Siri til å trigge eventer

- integrasjon med Homekit?

 

Ser at homeseer er på tilbud nå, så alternativet er vel å gå for HS4 nå, eller en Homey Pro.

Det som tiltaler mest med Homey er vel brukergrensesnittet og at det skal fungere med mange produkter uten at man trenger dedikert PC og diverse dongler.

Mulig jeg burde vurdere enda flere alternativer, men har fått inntrykk av at dette er to gode alternativer i alle fall.

 

Mvh Eirik

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0
9 minutes ago, Tukun said:

Nei, begge deler er ikke innafor hva som går under begrepet "enkelt og brukervennlig som mulig (enkelt å sette og/enkelt for andre å bruke)".

 

Man trenger ganske mye datakunnskaper i både Homesser og Home Assistant da begge deler krever programmering. 

 

 

Jeg vil ikke si Home Assistant krever programmering, selv om det absolutt kunne vært enklere. (men det er en fordel å kunne programmere).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
13 minutter siden, Tukun skrev:

...da begge deler krever programmering. 

Å sette opp events i HomeSeer er langt unna det jeg kaller programmering men der går vel en slags udefinert grense mellom hvor en kaller det oppsett/konfigurering og til programmering og den vil nok flyttes i ene eller andre retningen ut fra egne kunnskaper. De enkle oppsettverktøyene som i Homey og Zipato ser jo veldig fancy ut ut fra et salgsaspekt men blir veldig raskt kompliserte og/eller begrensende.

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 minutes ago, ATWindsor said:

 

Jeg vil ikke si Home Assistant krever programmering, selv om det absolutt kunne vært enklere. (men det er en fordel å kunne programmere).

 

Hvordan lager man automasjoner i yaml uten å kunne noe som helst om det? Jeg vet de har kommet med muligheter til å lage automasjoner i ui'et men dette er meget begrenset. Umulig å lage lange og\eller kompliserte automasjoner der. 

Endret av Tukun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 minute ago, SveinHa said:

Å sette opp events er langt unna det jeg kaller programmering men der går vel en slags udefinert grense mellom hvor en kaller det oppsett/konfigurering og til programmering og den vil nok flyttes i ene eller andre retningen ut fra egne kunnskaper. De enkle oppsettverktøyene som i Homey og Zipato ser jo veldig fancy ut ut fra et salgsøyemed men blir veldig raskt kompliserte og/eller begrensende.

På hvilken måte er Homey begrensende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
49 minutter siden, SveinHa skrev:

Nope, greit med litt datakunnskaper med HomeSeer også men OpenHAB er på en annen planet i så måte... Du KAN lage f.eks. VBScript i HomeSeer og det er jo et rimelig greit språk (selv om VB er blitt en smule mer avansert enn slik det var tenkt fra starten av) men jeg har klart meg veldig greit med KUN events. Ikke det at jeg ikke kan bruke VB, har brukt BASIC på jobb siden -80 tallet også et par tiår med VB men så langt har standard events gjort jobben helt greit. Da jeg begynte å leke meg med OpenHAB måtte jeg ha MYE hjelp fra OH-forumet for å få til det mest grunleggende som en kaffetrakter-timer.

 

Siden du kom med ett konkret eksempel skal jeg komme med en konkret løsning :) 

 

1. Legg til "Expire Binding" i PaperUI

2. Lag en virtuell devide som slår seg av etter 15 minutter i en .items-fil, f.eks: 

nano /etc/openhab2/items/virtual.items

Legg inn:

Switch CoffeTimer {expire="15m,command=OFF"}

3. Lag en regel i en .rules-fil, f.eks:

nano /etc/openhab2/rules/coffee.rules

Legg inn:

rule "When coffee maker is turned on, start the timer"
when
        Item CoffeSwitch received command ON
then
        CoffeTimer.postUpdate(ON)
end



rule "Turn off coffee maker"
when
        Item CoffeTimer received command OFF
then
        CoffeSwitch .sendCommand(OFF)
end

 

Endret av xibriz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
21 minutter siden, xibriz skrev:

Siden du kom med ett konkret eksempel skal jeg komme med en konkret løsning :) 

HomeSeer:

IzzoAutoOff.thumb.jpg.8c8e44f11db3d8b3afc44533067b0f02.jpg

 

...og det som ligger bak, kun en del dynamiske drop-down bokser som kun inneholder relevant informasjon:

IzzoAutoOffExp.thumb.jpg.d656294fe278f5208954cd93cfa80ffc.jpg

 

Og med "relevant informasjon" mener jeg her at om du skal styre en enhet så dukker der KUN opp styrbare enheter i dropdown-boksen, ikke sensorer, batteristatus, energimålere og slikt.

Endret av SveinHa
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
18 minutter siden, Tukun skrev:

Ja, hun klarer å bruke det. Men aldri i verden at hun klarer å sette det opp. Det er det jeg skal frem til. 

Nei, hun klarer nok ikke det. Men hun hadde ikke klart Homey heller. Det er det jeg skal frem til. ;) 

 

Alle andre HS-brukere blant familie og venner er imidlertid i stand til å lese HS-skolen, så de får det til. Og ellers er det jo alltid YouTube-videoer for dem som liker det.

HomeSeer er faktisk ikke vanskelig, det bare holder deg ikke så mye i hånda som de "lette" løsningene gjør.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 hour ago, Moskus said:

Nei, hun klarer nok ikke det. Men hun hadde ikke klart Homey heller. Det er det jeg skal frem til. ;) 

 

Alle andre HS-brukere blant familie og venner er imidlertid i stand til å lese HS-skolen, så de får det til. Og ellers er det jo alltid YouTube-videoer for dem som liker det.

HomeSeer er faktisk ikke vanskelig, det bare holder deg ikke så mye i hånda som de "lette" løsningene gjør.

 

Har du prøvd å sette opp en Homey? Sette i kontakta og lage en bruker? Trur faktisk bestemor hadde klart det. I tillegg sier den hva du skal gjøre automatisk. Trenger ikke å lese eller gå noen skole for å komme i gang. Jeg forstår at alle kan lese og bruke tid på å sette seg inn i et system. Men mener du at det da er enkelt?

 

Endret av Tukun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg befinner meg nesten på scratch med hjemmeautomasjon.

Jeg trodde jeg var godt i gang når jeg hadde fått dimmere og releer til å varme og vifter til å spille etter sensorer.

Betegner meg som litt små-naiv da jeg trodde dette skal gå snorbent fremover.

 

Et eksempel: kjøpte jeg meg en Mitsubishi varmepumpe.

Det medfølgende wifi-adapteret er egentlig verdiløst da det krever en skyløsning.

Og poof, ESP8266 og mqtt kommer inn i livet mitt som nye teknologier.

ESP-chippene har jeg lenge vært i startgropa på og har dillet med Arduino før.

mqtt ante jeg ikke at eksisterte for en måned siden.

 

Nå har jeg en tendens til å gå mye lengre ned i materien en folk flest,

men likevel er hjemmeautomasjon i dag et sammensurrium av forskjellige teknologier.

Man må sette seg inn i sakene skal man få et godt resultat ut på andre siden.

 

Det er i detaljene smådjevlene gjemmer seg.

For å ikke ende opp med et system som best egner seg som stjernen i en episode av "Åndenes makt" med påfølgende gammeldags katolsk djevelutdrivelse så bør smådjevlene taes før de vokser til og begynner å formere seg.

 

Det er bare å brette opp ermene, skaffe seg kunnskap og dure på.

Knepp smådjevlene mot pottekanten før de er tørre.

 

Av og til lurer jeg på hva "vanlige folk" driver med.

Til nå har jeg ikke klart å definere hva "vanlige folk" er for noe.

Kanskje ett kriterie er "de som ikke diller med hjemmeautomasjon".

 

Når jeg ser inn i krystallkulen så ser jeg at jeg mer eller mindre må starte på nytt.

Men det er tåkete og full snøstorm i kula mi, litt vanskelig å trekke ut når og hvordan.

?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 hours ago, Tukun said:

Hvordan lager man automasjoner i yaml uten å kunne noe som helst om det? Jeg vet de har kommet med muligheter til å lage automasjoner i ui'et men dette er meget begrenset. Umulig å lage lange og\eller kompliserte automasjoner der. 

 

Er virkelig yaml programmering? Jeg vil si det er å trekke det langt, men skal man lage kompliserte automasjoner så vil jeg si det uansett er greiere med et slikt oppsett som er "nærmere programering", man har alltids muligheten for node-red også, om man liker det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
13 minutter siden, Tukun skrev:

Sette i kontakta og lage en bruker?

Jeg tror at de fleste bestemødre hadde stoppet der. Uansett hvilken tjeneste det skulle vært laget bruker for.

Men jeg er med på at det kan være forskjell i alder på din og min bestemor.

 

15 minutter siden, Tukun skrev:

Trenger ikke å lese eller gå noen skole for å komme i gang. Jeg forstår at alle kan lese og bruke tid på å sette seg inn i et system. Men mener du at det da er enkelt?

"Enkelt" er et definisjonsspørsmål. Men det er ialllfall ikke vanskelig.

Alt er enkelt når man kan det. Spørsmålet er hvor vanskelig er det å lære seg det. 

 

Jeg tror at Homey er en enklere løsning enn HomeSeer, men det er ikke det samme som at det er den beste løsningen selv om brukeren ønsker seg "noe enkelt". Det kan være en utmerket løsning, spesielt hvis man ikke har det største huset (eller kanskje bare en leilighet) eller behov for veldig mange regler/automasjoner. Den enkleste løsningen for å styre en stikkontakt er et billig sett fra Clas Ohlson, men hvis man skal gjøre noe mer så må man ha mer.

 

Grunnen til at det finnes en "Homey Pro"-utgave er at den vanlige utgaven har en tendens til å bli treg over tid. Samtidig oppdager man at det kan være vanskelig å få alt utstyr til å fungere. (Og det er store diskusjoner om rekkevidden for 433MHz, Zigbee og Z-wave er så god som den burde være). Men HomeSeer er ikke perfekt det heller. Hvis man f.eks. kjøper en Zee2, så kommer man veldig langt, men til slutt møter man en begrensning. Med en Zee2 er det imidlertid lett å komme rundt det problemet, det er bare å oppgradere hardware.

 

 

Den ultimate løsningen hadde vært noe som var superenkelt å bruke, kunne kjøre i årevis uten nevneverdig vedlikehold, støttet "alle" programmeringsspråk, støttet "alle" enheter for Z-wave og Zigbee, og kunne kjøre på en Raspberry Pi. Men den finnes ikke. :( 

Håpet er at HS4 kommer til å krysse av mange av de checkboksene, men det får vi vel se på...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
13 minutter siden, ATWindsor skrev:

Er virkelig yaml programmering? Jeg vil si det er å trekke det langt, men skal man lage kompliserte automasjoner så vil jeg si det uansett er greiere med et slikt oppsett som er "nærmere programering", man har alltids muligheten for node-red også, om man liker det bedre.

Det kommer vel an på hvordan man definerer "programmering". Hvis man sier at det er skrive kode i et kjent programmeringsspråk og kompilere det, så kanskje ikke. 

 

Men man kan "programmere en termostat" eller "programmere en opptaker". Altså lage regler for "noe" som skal skje. YAML er vel da programmering. Oppsett av hendelser i Homely eller HomeSeer likeså. Strengt tatt er bruk av IFTTT da også programmering.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg trodde de fleste var kjent med at Hass, Homeseer osv er store og tunge smarthusprogramvarer. De er myntet på de som er litt over snittet interessert i å holde på med slikt. Ofte er brukergruppen ingeniører, utviklere osv. De har en interesse av å knote og herje litt, og trives med det. Det er liksom noe man holder på med på kvelden på fritiden sin, som en hobby. Da er disse systemene perfekt. Men de har på ingen måte en enkel læringskurve. Kan vi være enige om det?

 

Så har vi "de andre" systemene, som Homey, Fibaro, Futurehome osv. De er laget for å gjøre det enkelt å komme igang med smarthus, uten at du trenger å være ingeniør eller utvikler. Det er litt av poenget med disse systemene, de differansierer seg vekk fra store og tunge smarthusprogramvarer. De er laget så enkelt som man får gjort det, det er derfor f.eks Homey og Futurehome utelukkende kjører det via app på mobilen nå. De har en enkel læringskurve, man er igang på en kveld.

 

Selvfølgelig er Homeseer og Hass mer fleksible enn Homey osv. Det er jo fordeler og ulemper ved alle systemene. Man gir slipp på en del fleksibilitet ved å gå fra f.eks Hass til Homey. Men trenger alle strengt tatt den fleksibiliteten det er snakk om? Jeg gikk fra Hass til Homey nå nylig, og føler ikke at jeg har mistet veldig mye fleksibilitet. Jeg har klart å reprodusere alle mine automations i Homey. Det er verre om du går fra Hass til Fibaro HC2, da Fibaro er veldig begrenset i støtte av devices.

 

Her er det viktig syntes jeg, at vi på forumet tenker over dette når vi skal hjelpe nye medlemmer med råd. Jeg skjønner fullstendig at man ønsker å "selge inn" sitt valg for å rasjonalisere det, enten om det er Homeseer, Hass, Homey eller noe annet. Men det er viktig å tenke seg grundig igjennom behovet til den som spør, og ikke seg selv. Når noen spør om råd til et brukervennlig system, så må man reflektere nøye over det, og kanskje ikke selge inn f.eks Homeseer. For vi må være ærlige med oss selv her, Homeseer er ikke brukervennlig. Homey er brukervennlig. Ja - Homeseer er kanskje enkelt å bruke når man kan det til fingertuppene og lest HS-skolen, men det betyr ikke at det er brukervennlig. Brukervennlig er stikk motsatt.

 

Homeseer er bra på sine måter, på samme måte som at Homey er bra på sine måter. Det kommer an på behovet. Og ditt behov er ikke alltid det samme som behovet til personen som spør.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Enig i at det ikke er spesielt nybegynnervennlige systemer (hovedproblemet i mine øyne er førstegangsoppsettet, det er overraskende tungvindt å sette opp et grunnleggende system som funker, mens å legge til nye funksjoner synes jeg er ganske greit personlig). 

 

Men jeg er enig i at man må ta hensyn til "kunden", jeg tror ikke jeg er alene om å ha opplevd at man burde gått for noe mer komplisert som utgagnspunkt, istedet for den "lette løsningen" først og deretter endre ting. Avogtil tror man kanskje i litt for stor grad at det vil skje med andre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 hour ago, Moskus said:

Det kommer vel an på hvordan man definerer "programmering". Hvis man sier at det er skrive kode i et kjent programmeringsspråk og kompilere det, så kanskje ikke. 

 

Men man kan "programmere en termostat" eller "programmere en opptaker". Altså lage regler for "noe" som skal skje. YAML er vel da programmering. Oppsett av hendelser i Homely eller HomeSeer likeså. Strengt tatt er bruk av IFTTT da også programmering.

 

 

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg må også supplere ang. Homey generelt.

 

Jeg føler mange her snakker Homey veldig ned. Hvorfor det? Har dere prøvd Homey selv? Eller er det bare rykter dere spinner videre på?

 

Homey har etter min mening en mye bedre Z-wave stack en Hass, siden Hass baserer seg på OZW. Den har ett noe frynsete rykte stabilitetsmessig. Jeg endte faktisk opp med å kjøre en del Fibaro devices på min Fibaro HC2, men som Hass styrte via API. Dette pga. Hass ikke taklet disse godt, det var ganske ustabilt. Men blir tullete når man skal kjøre både Hass og Fibaro HC for at det skal funke.

 

Homey har dårlig Z-wave signal? Det er også et tullete rykte, noe man fort avkrefter når man prøver Homey selv. Homey har etter hva jeg har testet samme range som Fibaro HC2 eller Aeotec Z-stick. "Problemet" er mer at Homey som default gjør secure inclusion, som by design har kort rekkevidde når du includer. Da må du fort ha devicen innen 1-2m fra Homey når du includer.

 

Homey er begrensende? Man får det til å høres ut som man ikke får gjort noe i Homey inne her. Det finnes hundrevis av apper som er gratis, som dekker de fleste behov. Og automasjons-motoren til Homey føler jeg er omtrent like god som Hass sin, og Hass sin må være den beste pga alle mulighetene du har der. Alle som har prøvd den kjenner til hva jeg mener der.

 

Etter å ha prøvd mange forskjellige systemer syntes jeg Homey er helt klart det mest spennende som har kommet på markedet i det siste. Det som er interessant er det gode UI-et kombinert med en veldig bred device-støtte, som gjør at jeg kan bruke mindre tid på knote, og mer tid på å lage automasjoner. Jeg personlig var lei av å knote, og ville bare ha et smarthus som funket, og var lett å endre automasjoner og ting on the fly. Vil jeg har mer fleksibilitet, går jeg bare tilbake til Hass igjen. Men pr nå er det ikke stort jeg savner etter å ha gått fra Hass til Homey.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
33 minutes ago, anaxyd said:

Jeg må også supplere ang. Homey generelt.

 

Jeg føler mange her snakker Homey veldig ned. Hvorfor det? Har dere prøvd Homey selv? Eller er det bare rykter dere spinner videre på?

 

Homey har etter min mening en mye bedre Z-wave stack en Hass, siden Hass baserer seg på OZW. Den har ett noe frynsete rykte stabilitetsmessig. Jeg endte faktisk opp med å kjøre en del Fibaro devices på min Fibaro HC2, men som Hass styrte via API. Dette pga. Hass ikke taklet disse godt, det var ganske ustabilt. Men blir tullete når man skal kjøre både Hass og Fibaro HC for at det skal funke.

 

Homey har dårlig Z-wave signal? Det er også et tullete rykte, noe man fort avkrefter når man prøver Homey selv. Homey har etter hva jeg har testet samme range som Fibaro HC2 eller Aeotec Z-stick. "Problemet" er mer at Homey som default gjør secure inclusion, som by design har kort rekkevidde når du includer. Da må du fort ha devicen innen 1-2m fra Homey når du includer.

 

Homey er begrensende? Man får det til å høres ut som man ikke får gjort noe i Homey inne her. Det finnes hundrevis av apper som er gratis, som dekker de fleste behov. Og automasjons-motoren til Homey føler jeg er omtrent like god som Hass sin, og Hass sin må være den beste pga alle mulighetene du har der. Alle som har prøvd den kjenner til hva jeg mener der.

 

Etter å ha prøvd mange forskjellige systemer syntes jeg Homey er helt klart det mest spennende som har kommet på markedet i det siste. Det som er interessant er det gode UI-et kombinert med en veldig bred device-støtte, som gjør at jeg kan bruke mindre tid på knote, og mer tid på å lage automasjoner. Jeg personlig var lei av å knote, og ville bare ha et smarthus som funket, og var lett å endre automasjoner og ting on the fly. Vil jeg har mer fleksibilitet, går jeg bare tilbake til Hass igjen. Men pr nå er det ikke stort jeg savner etter å ha gått fra Hass til Homey.

 

Jeg vil si device-støtten i homey er vesentlig dårligere enn i feks HA, er jo bare knapt et år siden de støttet KNX feks. Men for all del, det har sin verdi at ting er enkelt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
13 minutter siden, ATWindsor skrev:

 

Jeg vil si device-støtten i homey er vesentlig dårligere enn i feks HA, er jo bare knapt et år siden de støttet KNX feks. Men for all del, det har sin verdi at ting er enkelt også.

Ja, nå har Hass 1000+ components/integrations, og Homey har 500+. Så selvfølgelig har Hass bredere støtte. Men når det gjelder device støtte på f.eks Zwave og Zigbee, syntes jeg Homey er like god, om ikke bedre en Hass. Og hvilke integrations savner du på Homey som Hass har?

Hva Homey hadde eller ikke for 1 år siden er irrelevant, vi snakker om her og nå. Hass var ganske forskjellig for 1 år siden det også.

Endret av anaxyd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 minutes ago, anaxyd said:

Ja, nå har Hass 1000+ components/integrations, og Homey har 500+. Så selvfølgelig har Hass bredere støtte. Men når det gjelder device støtte på f.eks Zwave og Zigbee, syntes jeg Homey er like god, om ikke bedre en Hass. Og hvilke integrations savner du på Homey som Hass har?

Hva Homey hadde eller ikke for 1 år siden er irrelevant, vi snakker om her og nå. Hass var ganske forskjellig for 1 år siden det også.

 

Uten at jeg er helt oppdatert på Homey, så savner jeg personlig Art-Net/DMX, miele@home, grohe ondus feks. Og joda, det er status i dag som teller, men det illustrerer at ting henger litt etter på integrasjoner. Hass har nesten 1500 "godkjente" integrasjoner, og et utall til, antakelig langt flere som ikke er "godkjent".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 minutter siden, ATWindsor skrev:

 

Uten at jeg er helt oppdatert på Homey, så savner jeg personlig Art-Net/DMX, miele@home, grohe ondus feks. Og joda, det er status i dag som teller, men det illustrerer at ting henger litt etter på integrasjoner. Hass har nesten 1500 "godkjente" integrasjoner, og et utall til, antakelig langt flere som ikke er "godkjent".

Jeg kan ikke finne noen av de du savner i integrations oversikten i Hass heller, eller søker jeg på feil nå? Opplys meg gjerne.

 

Det er korrekt at Hass har mange custom components som ikke er published ja, men sånn er det også med Homey. Mange som installerer ikke publiserte apper på Homey også. Det er fryktelig vanskelig å måle dette.

 

For ett år siden var ikke Homey interessant for meg heller, men det siste året har det virkelig kommet mange integrasjoner, så det kommer seg veldig. Fordelen er at Homey er Node.js basert, og ikke Python slik som Hass. Vesentlig lavere terskel å utvikle en Javascript applikasjon til Homey, enn vice versa med Hass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Just now, anaxyd said:

Jeg kan ikke finne noen av de du savner i integrations oversikten i Hass heller, eller søker jeg på feil nå? Opplys meg gjerne.

 

Det er korrekt at Hass har mange custom components som ikke er published ja, men sånn er det også med Homey. Mange som installerer ikke publiserte apper på Homey også. Det er fryktelig vanskelig å måle dette.

 

For ett år siden var ikke Homey interessant for meg heller, men det siste året har det virkelig kommet mange integrasjoner, så det kommer seg veldig. Fordelen er at Homey er Node.js basert, og ikke Python slik som Hass. Vesentlig lavere terskel å utvikle en Javascript applikasjon til Homey, enn vice versa med Hass.

 

Jeg har ihvertfall alle disse, husker ikke om de er offisielle eller ikke.

 

Er det ikke også vesentlig lavere terskel å utvikle enn python-basert app til Home Assistant? 

Men blir selvfølgelig en prioritering, for meg er støtte, fleksibilitet og framtidsrobusthet viktigere enn at det er enklest mulig (det er mange som har brent seg på ymse ikke-åpne systemer i denne "bransjen"), men andre kan ha andre prioriteringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

hehe, brukervennlig kommer veldig an på hvem brukeren er.

Jeg ville aldri anbefalt OpenHab til bestef.. ..hei, vent nå litt..

Jeg er jo i den alderen selv.. (at mine unger ikke har knødd seg til å lage avkomm enda er ikke noe jeg kan styre)

 

Så, ja, jeg kan helt klart anbefale OpenHab til meg selv.

 

?

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
16 minutter siden, ATWindsor skrev:

 

Jeg har ihvertfall alle disse, husker ikke om de er offisielle eller ikke.

 

Er det ikke også vesentlig lavere terskel å utvikle enn python-basert app til Home Assistant? 

Men blir selvfølgelig en prioritering, for meg er støtte, fleksibilitet og framtidsrobusthet viktigere enn at det er enklest mulig (det er mange som har brent seg på ymse ikke-åpne systemer i denne "bransjen"), men andre kan ha andre prioriteringer.

Skal vi begynne å diskutere uoffisielle apper blir dette som sagt vanskelig å sammenligne. Jeg aner ikke hvor mange uoffisielle integrasjoner Hass eller Homey har. Jeg klarte ikke søke opp disse på Hass sin offisielle oversikt, så da må de være uoffisielle hvis ikke jeg har brukt feil søkeord.

 

Hvor har du det fra at det er lavere terskel å utvikle en Python app til Hass, vs en Javascript app til Homey? Har du prøvd det selv?

 

Måten du argumenterer på nå stiller Homey i det lyset at den ikke har støtte, fleksibilitet eller fremtidsrobusthet. Er det korrekt?

Jeg tenker på når smarthus skal bli mer utbredt hos vanlige folk i gata, og da går ikke Hass eller Homeseer. Så ærlige må vi bare være mot oss selv. Da vil Homey, Futurehome osv vinne hardt, da de er så lette å komme igang med, selv om du har 0 kunnskap fra før. Alle her på forumet bør ha interesse av at smarthus blir mer utbredt, for det betyr også flere devices vi kan kose oss med. Men for å presisere, jeg sier ikke at man ikke skal velge Homeseer eller Hass, jeg sier bare at det kommer veldig an på brukeren. På forumet her virker det som om Homeseer er alltid korrekt svar, og det kan det umulig være.

Endret av anaxyd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 minutes ago, anaxyd said:

Skal vi begynne å diskutere uoffisielle apper blir dette som sagt vanskelig å sammenligne. Jeg aner ikke hvor mange uoffisielle integrasjoner Hass eller Homey har. Jeg klarte ikke søke opp disse på Hass sin offisielle oversikt, så da må de være uoffisielle hvis ikke jeg har brukt feil søkeord.

 

Hvor har du det fra at det er lavere terskel å utvikle en Python app til Hass, vs en Javascript app til Homey? Har du prøvd det selv?

 

Måten du argumenterer på nå stiller Homey i det lyset at den ikke har støtte, fleksibilitet eller fremtidsrobusthet. Er det korrekt?

Jeg tenker på når smarthus skal bli mer utbredt hos vanlige folk i gata, og da går ikke Hass eller Homeseer. Så ærlige må vi bare være mot oss selv. Da vil Homey, Futurehome osv vinne hardt, da de er så lette å komme igang med, selv om du har 0 kunnskap fra før. Alle her på forumet bør ha interesse av at smarthus blir mer utbredt, for det betyr også flere devices vi kan kose oss med.

 

Poenget mitt er at jeg ikke forstår argumentet "det er lettere å utvikle javascrip til homey enn HA fordi fordi homey er javascript-basert.", joa, det er det, men det er lettere å utvikle python til HA enn tile homey, fordi det er python-basert. Skjønner ikke helt at det er noe argument hverken den ene eller andre retningen?

 

Ja, at homey er dårligere på det er det ikke tvil om i mine øyne, det støtter mindre ting, det er mindre fleskibelt, og sannsynligheten for at det går samme retning som utallige lukkede systemer før det er definitivt til stedet.

 

Det kan nok dessverre være, det går knapt en måned uten at man leser om nok et lukket og enkelt system som går dukken og alle kundene sitter med svarteper, nok et api som er lukket osv. Jeg er ikke uenig i at brukervennlighet er viktig, men skulle ønske folk verdsatte åpenhet litt grann mer. Fragmentering er et enda større problem enn brukervennlighet per i dag spør du meg. Det er en av grunnen til at jeg har et system basert på en åpen standard som har vært støttet i tiår, der alt utstyr garantert funker med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.