Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Idemyldring - AutomowerConnectSeer (Husqvarna)


Guahtdim

Anbefalte innlegg

Jeg har såvidt begynt å pusle med min egen Husqvarna plugin. Første utfordring er kommunikasjon med Husqvarna. Jeg har fått laget meg min egen developer app og koblet opp mot den. 

 

Allerede nå ser jeg at man må legge inn noen begrensninger på antall kall inn til tjenesten siden man er begrenset til 10000 kall i måneden. Hvis man kaller en gang i minuttet så vil man bruke opp det før det er gått 6 dager og 23 timer. Med andre ord trenger man å ha mulighet til å skru ned antall kall i tider hvor man ikke bruker enheten (natten). Eventuelt at man ikke vil ha dataoppdateringer og kun sende kommandoer.

 

Jeg kommer til å skrive ned tanker/ideer.

 

Her er det åpent for innspill/ide-myldring.

 

 

Endret av Guahtdim
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del så trenger jeg bare start slik at jeg får åpnet porten før den starter. 
Fungerte å starte fra Husmow-plugin via en device, men kunne ikke ta det via event. 
Det fine med Automower er jo at de er ganske selvstendige. 
Hva tenker du selv å bruke plugin til?
Om jeg ikke hadde ønske om å kombinere tidsplan med Fridager-status, så hadde ikke jeg hatt behov for integrasjon med Homeseer(men hadde nok ønsket det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn så lenge har jeg ikke de største planene.

Mulig å trigge parkering ved regn.

Lagre ned siste posisjon

 

 

Men jeg er uansett av typen som fort tar det litt lenger enn eget bruk. Og da er det kjekt med ideer fra andre.

Se bare på GCalSeer. I utgangspunktet skulle jeg bare klare fjernstyre oppvarmingen hjemme fra en google kalender. Nå er det blitt ett litt større beist.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulighet for å kunne kjøre klipperen ut av ladestasjonen ved tordenvær er et aktuelt bruksområde for pluginen (grensetråden gjør klipperen ekstra utsatt for todenvær).

Å trigge dette ved tordenvær er jo utenfor funksjonaliteten til denne pluginen, så det jeg etterspør er å på kommando kunne kjøre klipperen til et definert sted (evt. x sekunder med rygging om det ikke er mulig å kjøre til koordinater).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Hillmar said:

Mulighet for å kunne kjøre klipperen ut av ladestasjonen ved tordenvær er et aktuelt bruksområde for pluginen (grensetråden gjør klipperen ekstra utsatt for todenvær).

Å trigge dette ved tordenvær er jo utenfor funksjonaliteten til denne pluginen, så det jeg etterspør er å på kommando kunne kjøre klipperen til et definert sted (evt. x sekunder med rygging om det ikke er mulig å kjøre til koordinater).

 

Her har du oversikt over api

https://developer.1689.cloud/apis/Automower+Connect+API#/swagger

 

 

Jeg klarer ikke finne noe som gjør det du ønsker. Slik jeg leser det er man begrenset til følgene "actions": Start, ResumeSchedule, Pause, Park, ParkUntilFurtherNotice, ParkUntilNextSchedule.

Så du kan alltids kjøre den ut og så Pause den etter noen minutter, men du vet aldri hvor den står.

 

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du oversikt over api
https://developer.1689.cloud/apis/Automower+Connect+API#/swagger
Så du kan alltids kjøre den ut og så Pause den etter noen minutter, men du vet aldri hvor den står.
 

Så da blir kravet å kunne starte og sette på pause fra event, med call hvert 10 min er vel det tilstrekkelig for de fleste hager. Poenget er vel å ikke være koblet til strømnettet ved lynnedslag i kabel eller stasjonen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Guahtdim said:

 

Her har du oversikt over api

https://developer.1689.cloud/apis/Automower+Connect+API#/swagger

 

 

Jeg klarer ikke finne noe som gjør det du ønsker. Slik jeg leser det er man begrenset til følgene "actions": Start, ResumeSchedule, Pause, Park, ParkUntilFurtherNotice, ParkUntilNextSchedule.

Så du kan alltids kjøre den ut og så Pause den etter noen minutter, men du vet aldri hvor den står.

 

Det viktigste er jo å få den ut av laderen, så den løsningen vil jo fikse det. Og om man ikke kjører den for lenge før man pauser så skal det vel la seg gjøre å finne den igjen.

Eller, den automatiserte løsningen vil jo være å parkere den igjen via HS når tordenværet er over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, gullfrode said:

Poenget er vel å ikke være koblet til strømnettet ved lynnedslag i kabel eller stasjonen.

Hovedpoenget er å ikke være koblet til begresnings-/guidekablene da de er spesielt utsatt for lynnedslag. Men ja, som alt annet elektrisk utstyr så er også det tryggere å koble det fra strømnettet ved tordenvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedpoenget er å ikke være koblet til begresnings-/guidekablene da de er spesielt utsatt for lynnedslag. Men ja, som alt annet elektrisk utstyr så er også det tryggere å koble det fra strømnettet ved tordenvær.

Mente konkret ladestasjonen, slik at elektronikken ikke er tilkobla guide/begrensningskabel[emoji4]. Hvor lang tid det er mellom calls er kanskje ubetydelig i den sammenhengen(men ideen om å få klipperen til å ta seg en tur og stoppe om det er høy risiko for lyn, var god ide og viktig å få frem).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at man bør stille oppdateringsintervall i settings, kanskje fordelt på tider/en kalender.

Men det bør også være en action man kan kjøre i Events. Man kan da endre dette litt mer "dynamisk".  

 

Tankene er mange, men ingenting kommer opp som den rette vei enda.

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Haha, så gøy. Jeg har begynt å kode litt på denne og det var kult å finne linken under(og det lå her inne)

https://github.com/chrisz/pyhusmow/tree/master/pyhusmow

 

Via en "bakvei" kan jeg klare å hente ut status via ett annet api enn developer-api (https://developer.1689.cloud/). Så langt har jeg kun testet det ut med Postman (https://www.getpostman.com/), men får jeg det til der så er det ikke noe problem å klare det i kode. 

 

Jeg kommer til å fortsette å bruke developer api, men kommer også til å legge inn støtte for "unofficial" API. Dette gir meg blant annet gps-posisjoner for blant annet 315x/430x og sikkert noen flere.

Endret av Guahtdim
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom vel endel større oppdateringer sent i høst, og flere er vel på gang i løpet av vinteren. Vet at bl.a 435X hadde fryktelig "dårlig" firmware når den ble sluppet, og de har vel hintet frempå om at det kommer "mer" funksjonalitet for alle med Connect.
Kan det være at det kommer flere API'er også kanskje? :)

Jeg kan forøvrig se om jeg klarer å finne noe mer via det de oppdaterer klipperne med :) (Dama har butikk som bl.a selger disse, og de har full rigg for oppdatering og testing av Automowere, så jeg skal se om jeg kan finne noe av interesse der en dag.)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott. Jeg har lekt meg litt mer mot det "uoffisielle" API (som er det AMC appen går mot). Det ser også ut til at jeg kan bl.a. manipulere kutthøyde. Det ser ut som om det er endel lyse hoder som har kommet mye lenger med å "avlytte" de meldingene som går fram og tilbake på telefonen.

 

Men i første omgang så blir det å lage en litt simple versjon. Jeg føler at jeg nå er ferdig med å leke inn mot API og kan sette igang med litt mer "nyttig" kode som gir oss muligheter fra HomeSeer.

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har begynt å lage litt. Her er hvordan det ser ut så langt

20200114.thumb.png.32d4b9cb54fc640f728a10b74dc313e3.png

Jeg stjeler veldig mye fra HuMow siden han hadde endel bra på gang.

Det er fortsatt ett stykke unna at jeg har noe jeg kan dele ut, men jeg holder på.

Hvis noen er gode på ikon så tar jeg imot med åpen hånd. Jeg har forsåvidt fått laget meg noen men de er ikke lagt til løsningen enda.

mowerHome.png.9371c1d218e1440c2c22850fa2cde2ec.png

mowing.png.71b8d5c7b77629725b9e9e3f759886ea.png

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.