Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

ansiktsgjenkjenning åpner dørlås


TBJ

Anbefalte innlegg

Hei 

Min første tråd, så beklager om dette er diskutert tidligere, men jeg fant ingenting...

 

Jeg ønsker et system med kamera (ringeklokke?) og elektronisk kodelås på døren, hvor kamera kjenner igjen dem som nærmer seg døra og låser opp for dem jeg kjenner.

 

Vet noen om det er mulig å få det til ved å kombinere Google Nest Hello (ringeklokke med ansiktsgjenkjennelseskamera) og Yale Doorman?

Jeg har ingen smart-hub pr. dags dato (bortsett fra Google Home, om dere regner det som en smarthub), så jeg må vel kanskje ha det for å få dette til å fungere.

Synes HomeSeer og Homey ser for komplisert/dyrt ut, så jeg hadde kanskje håpet på at Samsung Smartthings Hub kunne hjelp meg.

 

Jeg ønsker ikke at man må stoppe opp ved døra for ansiktskanning. Det blir "for tungvindt" og tar for lang tid (da kan jeg like godt bruke kode eller brikke).

Jeg har sanns for Google ansiktgjenkjenning. Den er rask. Ønsker at jeg kan gå i normalt tempo mot døra og innen jeg tar på dørhåndtaket skal døra være opplåst.

 

Er "mitt ønske" om å slippe kode på døra for kjentfolk mulig pr. dags dato?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, TBJ skrev:

Er "mitt ønske" om å slippe kode på døra for kjentfolk mulig pr. dags dato?

Det er helt sikkert mulig. Det er den gode nyheten.

 

Men 1) om det er sikkert nok og/eller 2) om det er mulig å få til med hyllevare uten smarthushjerne kan muligens diskuteres. Siden du nevnte Smartthings, så kan du se på denne løsningen.

 

Men takk for inspirasjonen. Kanskje jeg skal prøve denne plugin'en selv? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! ?

 

Bryr meg i første omgang mindre om sikkerheten. Først og fremst vil jeg prøve å få det til.

Kan sikkert kombineres med at den åpner kun hvis min mobil er tilkoblet hjemmeWiFi i tillegg.

Da har man på en måte "to faktor autentisering" og det er bra nok for meg i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, TBJ skrev:

Takk for svar! ?

 

Bryr meg i første omgang mindre om sikkerheten. Først og fremst vil jeg prøve å få det til.

Kan sikkert kombineres med at den åpner kun hvis min mobil er tilkoblet hjemmeWiFi i tillegg.

Da har man på en måte "to faktor autentisering" og det er bra nok for meg i starten.

 

Siden du nevner Yale Doorman, har du sjekket hvor lang tid det tar når man åpner døren med Verisure sin app? Det er ikke en ubetydelig tid.

Eller har du Yale sin hub?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har pr. dags dato ikke Yale Doorman. Har en 9 år gammel Easy Access 903 uten WiFi eller noe annet lurt. 

Vurdere å kjøpe WiFi modul til den (hvis mulig), evt. å bytte den ut til f.eks. Yale (det var egentlig bare et eksempel, siden jeg kjenner alt for få av de, og tilhørende begrensninger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, xibriz skrev:

Det som er morsommere er jo når man kan åpne døren med ett bilde av eieren på telefonen :) 

Det hadde vært kjipt om det bare var å finne beboer på Facebook eller LinkedIn eller whatever, holde opp telefonen, og VIPS var man inne. Det er jo så enkelt at selv den dummeste tyv ville foretrekke den løsningen foran stein eller brekkjern...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Moskus skrev:

Det hadde vært kjipt om det bare var å finne beboer på Facebook eller LinkedIn eller whatever, holde opp telefonen, og VIPS var man inne. Det er jo så enkelt at selv den dummeste tyv ville foretrekke den løsningen foran stein eller brekkjern...

 

Det er ikke bare kjipt, men virkeligheten hvis man ikke passer seg!

Har eksprimentert litt med ansiktsgjennkjenning både på AWS og Azure, og den ser ikke forskjell på ett menneske å ett bilde på en telefon, kopp, ark osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, xibriz skrev:

 

Det er ikke bare kjipt, men virkeligheten hvis man ikke passer seg!

Har eksprimentert litt med ansiktsgjennkjenning både på AWS og Azure, og den ser ikke forskjell på ett menneske å ett bilde på en telefon, kopp, ark osv.

 

Vil som nevnt kun ha muligheten når jeg selv er i nærheten (innenfor WiFi-sonen) og kanskje slå den av etter kl. 2300 på kvelden.
Det er uansett sikrere enn å ha døren ulåst når man er hjemme, som jeg vet at flere folk fremdeles har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, xibriz skrev:

Har eksprimentert litt med ansiktsgjennkjenning både på AWS og Azure, og den ser ikke forskjell på ett menneske å ett bilde på en telefon, kopp, ark osv.

Nei, sant. Men bl.a. Azure Kinect-kameraet skal vel gjøre det bedre. Det er imidlertid et godt stykke over de kameraene jeg selv bruker...

 

10 minutter siden, TBJ skrev:

Vil som nevnt kun ha muligheten når jeg selv er i nærheten (innenfor WiFi-sonen) og kanskje slå den av etter kl. 2300 på kvelden.
Det er uansett sikrere enn å ha døren ulåst når man er hjemme, som jeg vet at flere folk fremdeles har.

Det er jo greie begrensninger. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.