Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lav varme i rom


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Sliter litt med lav varme i et par rom. Dette er helt nytt tilbygg, bygget etter TEK10, med 40cm isolasjon i gulv og 20cm i vegger osv. Rommet er varmet opp av varmekabler som eneste varmekilde dog med lufttilførsel av balansert ventilasjon. Luft og gulvvarme står på 21 grader, men rommet oppleves fortsatt som kaldt (usikker på reell temperatur). Varmekablene er styrt av Heatit termostat, via Futurehome hub og styrt av Tibber app. Noen forslag til hva jeg kan gjøre her for å få opp temperaturen uten å svi av mengder av strøm? 

 

Lurte på å sette opp en romsensor, men dette skal vel være innebygget i Heatit termostat? Panelovn er jo også en mulighet men ønsker i utgangspunktet ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Riisnes,

 

Slik jeg vurderer det så er den eneste muligheten for å øke temperaturen er å tilføre mer energi. Tilbygget er som sagt bygget etter TEK10, sa da burde varmetapet i vegger og gulv være relativt lite. Det andre er jo transmisjons-tapet i forbindelse med balansert ventilasjon, hvor kald er luften som blåses inn og hvor stor er luftmengden (utskiftelses mengde/luft sirkulasjon) har du?

 

Finn deg et termometer og mål temperaturen, så har du ihvertfall en referanse, og husk at det ikke skal mye trekk til før at gulv varmen "forsvinner".

 

/Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det kan være til noe hjelp så bor jeg i et "TEK1840" hus ? , altså et hus fra 1840 men med noe tilleggsisolasjon i forhold til originalt. Gulvet er veldig godt isolert men veggene er nok litt så som så. Har vannbåren gulvvarme fyrt med varmepumpe og nå i disse dager med rundt 0 grader ute kjører jeg gulvene på 28 grader og det holder grei temperatur i rommene og fyrer i peisen nå og da, dels for kosen sin del og dels for å få noen få grader mer i rommet.

 

Jeg ville nok kjørt opp gulvet til en del mer enn 21. Et varmt gulv gir en varmefølelse som gjør at en kan senke romtemperaturen litt uten at det føles kaldt. Mine 28 grader føles på ingen måte varmt, det er nok litt mer som at det ikke føles kaldt. Betonggulv med laminat og det bremser nok en del av varmen fra å komme opp i rommet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Riisnes skrev:

Hei!

 

Sliter litt med lav varme i et par rom. Dette er helt nytt tilbygg, bygget etter TEK10, med 40cm isolasjon i gulv og 20cm i vegger osv. Rommet er varmet opp av varmekabler som eneste varmekilde dog med lufttilførsel av balansert ventilasjon. Luft og gulvvarme står på 21 grader, men rommet oppleves fortsatt som kaldt (usikker på reell temperatur). Varmekablene er styrt av Heatit termostat, via Futurehome hub og styrt av Tibber app. Noen forslag til hva jeg kan gjøre her for å få opp temperaturen uten å svi av mengder av strøm? 

 

Lurte på å sette opp en romsensor, men dette skal vel være innebygget i Heatit termostat? Panelovn er jo også en mulighet men ønsker i utgangspunktet ikke det.

 

Du har både luftsensor og gulvsensor? Termostaten står på 21 grader, men det er gulvvarmen som stilles da?

... skal jeg være den første til å si at 21 grader faktisk er litt kaldt i min verden, så det er vel ikke så rart at det oppleves som kalde? ;)

 

Men det ikke et 1:1 forhold mellom gulvetemperatur og romtemperatur. Mine baderomstermostater (også HeatIt Z-TRXMfx) står på hhv. 28 og 27,5 men romtemperaturen er ikke mer enn rundt 24 grader.

 

Men:

 

1 time siden, Riisnes skrev:

Noen forslag til hva jeg kan gjøre her for å få opp temperaturen uten å svi av mengder av strøm? 

Det er vel den eneste måten å varme opp rom på? Legg til mer energi, dvs. varme.

Men det er mange måter å gjøre det på. Er f.eks. varmepumpe et alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja mener termostaten står innstilt på AF modus som skal være begge sensorer aktivt hvis ikke jeg husker feil. Har lignende på badet hos oss, står på 26/27 grader mens rommet kanskje ikke er mer enn 23/24 ja. Mulig jeg henger meg for mye opp i tallene og har tenkt at 21 skal være bra, men det er jo klart at hvis 21 tilsvarer 18 i romtemp vil det jo bli kaldt. Skal sette inn et termometer og se. 

 

Tenkte også på å hive inn et Fibaro"Øye" og få med romsensor der, så skal vel varmekablene da styre etter den temperaturen. Men hvordan er det med dette egentlig? Hvis jeg legger til en romsensor i FutureHome appen, vil den da styre temperaturen? Eller vil den legge seg på en middelvei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AF-mode tyder på at du har den første generasjonen av Heatit termostat. All erfaring med disse tilsier at den interne temp-sensoren (luftsensoren) blir påvirket av varmen termostaten selv genererer. Den er derfor ikke til å stole på siden den ikke vil måle reel lufttemp.

 

 

Jeg anbefaler å kun benytte gulvføler og stille inn en temperatur som gir deg behagelig temp i rommet uten å tenke for mye på hvilken verdi termostaten da viser (men ikke over 27 grader om du har tregulv).

Eventuelt benytte Fibare "øye" eller annen ekstern tempføler koblet til systemet. Men da må du på et vis realisere termostatfunksjonen i styringssystemet ditt. Heatit termostaten kan ikke benytte måling fra frittstående føler over Z-Wave til å regulere temperaturen.

Et 3. alternativ er å koble til en ekstern romføler:

image.png.e634f49ff8f3cb70faef5ae16cc5e011.png

Endret av Hillmar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hillmar skrev:

AF-mode tyder på at du har den første generasjonen av Heatit termostat. All erfaring med disse tilsier at den interne temp-sensoren (luftsensoren) blir påvirket av varmen termostaten selv genererer. Den er derfor ikke til å stole på siden den ikke vil måle reel lufttemp.

 

 

Jeg anbefaler å kun benytte gulvføler og stille inn en temperatur som gir deg behagelig temp i rommet uten å tenke for mye på hvilken verdi termostaten da viser (men ikke over 27 grader om du har tregulv).

Eventuelt benytte Fibare "øye" eller annen ekstern tempføler. Men da må du på et vis realisere termostatfunksjonen i styringssystemet ditt. Heatit termostaten kan ikke benytte måling fra frittstående føler over Z-Wave til å regulere temperaturen.

Et 3. alternativ er å koble til en ekstern romføler:

image.png.e634f49ff8f3cb70faef5ae16cc5e011.png

Denne er Z-wave?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Riisnes said:

Denne er Z-wave?

Sorry, ser det ikke kommer frem i posten min. Alt. 3 er å fysisk koble en ekstern føler til termostaten med kabel. Bilde viser delenummer og navn på denne føleren som leveres av Heatit. Kan f.eks. kjøpes her: https://www.elektroimportoren.no/ekstern-kapslet-foeler-ip-20-54-10-kohm/5430127/Product.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en laser-temp-måler fra Biltema nå da jeg mikker med temperaturer.

Ikke veldig nøyaktig, men den er effektiv til å finne hvor/hvordan temperaturene varierer i et rom på en rask måte.

 

Nesten er helt nødvendig verktøy for meg iallefall.

Det er vanskelig å styre mot noe man ikke vet, men har en målt faktisk temp er det mye enklere å definere tilltak

 

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, NilsOF skrev:

Jeg bruker en laser-temp-måler fra Biltema nå da jeg mikker med temperaturer.

... overflatetemperaturer er veldig nyttig, spesielt om man er på jakt etter "lekkasjer" eller kuldebroer. 

Men hvis man vil vite hvordan luftemperaturen oppleves, så må man måle den, ikke overflatetemperaturen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hillmar skrev:

Han skriver at han benytter AF-modus. Denne modusen bruker den interne temp-følerern. Modus for ekstern temp-føler er A2F.


AF er vel Air&Floor?

 

EDIT:

Sitat

Sensors:
F Floor sensor
A Internal room sensor
AF Internal room + Floor sensor
A2 External room sensor
P Power regulator
FP Floor sensor + Power regulator
A2F External room sensor + Floor sensor

 

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Men hvis man vil vite hvordan luftemperaturen oppleves, så må man måle den, ikke overflatetemperaturen. :) 

 

Godt poeng.

Jeg bruker maddammen som instrument for opplevd temperatur.

Ganske verbost verktøy, men veldig unøyaktig. ?

  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Hillmar skrev:

Han skriver at han benytter AF-modus. Denne modusen bruker den interne temp-følerern. Modus for ekstern temp-føler er A2F.

 

Spørsmål: Slik det er satt opp nå i det ene rommet hvor jeg har ekstern føler (Fibaro Øye) står Heaitit termostaten på AF, mens øyesensoren kun er lagt til som føler i Futurehome appen. Denne viser for eksempel romtemperatur på 14 grader og gulvtemperatur på 20, den regner da ut 34/2=17 grader og gulvvarmen slår inn, men rommet blir aldri 20 grader selv om termostaten står stilt på dette og romføleren føler lavere temp. 

 

Er det en instilling jeg burde valgt annerledes på termostaten eller betyr ikke dette noe når Futurehome overstyrer uansett? Rommet blir hvertfall "aldri" 20 grader slik det står nå. Ligger kanskje den interne sensoren i termostaten og lager kluss i systemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
Spørsmål: Slik det er satt opp nå i det ene rommet hvor jeg har ekstern føler (Fibaro Øye) står Heaitit termostaten på AF, mens øyesensoren kun er lagt til som føler i Futurehome appen. Denne viser for eksempel romtemperatur på 14 grader og gulvtemperatur på 20, den regner da ut 34/2=17 grader og gulvvarmen slår inn, men rommet blir aldri 20 grader selv om termostaten står stilt på dette og romføleren føler lavere temp. 
 
Er det en instilling jeg burde valgt annerledes på termostaten eller betyr ikke dette noe når Futurehome overstyrer uansett? Rommet blir hvertfall "aldri" 20 grader slik det står nå. Ligger kanskje den interne sensoren i termostaten og lager kluss i systemet?

Prøv å sett termostaten til kun F. Det fungerer utmerket til meg med gulvføler og fibaro øye i FH. Da styrer den etter gjennomsnittet av de to sensorene [emoji4]med termostaten på AF ble temperaturen ustabil til meg pga den interne romføleren.

Har du satt maksbegrensing på gulvføler? Isåfall kan det jo være at den slår ut?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Riisnes said:

 

Spørsmål: Slik det er satt opp nå i det ene rommet hvor jeg har ekstern føler (Fibaro Øye) står Heaitit termostaten på AF, mens øyesensoren kun er lagt til som føler i Futurehome appen. Denne viser for eksempel romtemperatur på 14 grader og gulvtemperatur på 20, den regner da ut 34/2=17 grader og gulvvarmen slår inn, men rommet blir aldri 20 grader selv om termostaten står stilt på dette og romføleren føler lavere temp. 

 

Er det en instilling jeg burde valgt annerledes på termostaten eller betyr ikke dette noe når Futurehome overstyrer uansett? Rommet blir hvertfall "aldri" 20 grader slik det står nå. Ligger kanskje den interne sensoren i termostaten og lager kluss i systemet?

Her må jeg «gi opp». Det at du i FutureHome har mulighet til å sette Øyet som «føler». Dette kan tyde på at FutureHome har en form for termostat innebygget. Jeg kjenner ikke til hvordan denne eventuelt fungerer...

 

Måten du beskriver at termostaten «regner ut temperaturen på» kjenner jeg meg ikke igjen i. Er det beskrevet noe sted at det er slik AF fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever det samme som trådstarter her nevner. 

 

FH viser romtemperatur, som er gjennomsnittet av temperatur målt av for eksempel "fibaro øye" og Heat-it. 

I følge FH skal varmen da stå på til ønsket temperatur er oppnådd i det aktuelle rommet. 

 

Eksempelet hos meg er ganske tydelig i entreen, hvor fibaro door/window sensor melder 16,9, mens Heat-it med gulvføler melder 23. FH forteller meg da at temp i rommet er 19,9, og at varmen er på. 

Når jeg fysisk sjekker Heat-it, viser denne at varmen er slått av. 

 

Om det er Heat-it multireg som benyttes, så melder ikke denne relé-status til FH, og FH indikerer at varmen er på siden rommet er kjøligere en ønsket.

 

Screenshot_20191112-184051_Futurehome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, M.kaafjord skrev:

Jeg opplever det samme som trådstarter her nevner. 

 

FH viser romtemperatur, som er gjennomsnittet av temperatur målt av for eksempel "fibaro øye" og Heat-it. 

I følge FH skal varmen da stå på til ønsket temperatur er oppnådd i det aktuelle rommet. 

 

Eksempelet hos meg er ganske tydelig i entreen, hvor fibaro door/window sensor melder 16,9, mens Heat-it med gulvføler melder 23. FH forteller meg da at temp i rommet er 19,9, og at varmen er på. 

Når jeg fysisk sjekker Heat-it, viser denne at varmen er slått av. 

 

Om det er Heat-it multireg som benyttes, så melder ikke denne relé-status til FH, og FH indikerer at varmen er på siden rommet er kjøligere en ønsket.

 

 

Hmmm dette har ikke jeg lagt merke til, sjekket nå men den var aktiv men det kan jo være tilfeldig. Skal holde øye med det litt fremover. Men opplever dette rommet som veldig kaldt selv om romsensor er installert så det kan stemme overens med det du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket nå i morges og da sto termostat som aktiv i Futurehome og Tibber, men var ikke aktivert på selve termostaten. Skal prøve å endre instilling til A2F i dag og se om det hjelper. Eventuelt burde jeg vel kanskje brukt kun F? Litt usikker her, ved bruk av A2F vil vel termostaten "mangle" den eksterne sensoren med direkte tilkobling selv om den ligger inne i FH software.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt litt korrespondanse med FH her, bare limer den inn, mailene kom litt på kryss og tvers her men dere skjønner vel sammenhengen.

 

 

Gmail Kjetil Riisnes <kjetil.riisnes@gmail.com>

[Forespørsel mottatt] Varmestyring fungerer ikke
5 messages

Futurehome <mail@futurehome.no> Wed, Nov 13, 2019 at 8:13 AM
Reply-To: Futurehome <mail@futurehome.no>
To: Kjetil Riisnes <kjetil.riisnes@gmail.com>
##- Skriv svaret ditt over denne streken -##
Forespørselen (24935) er mottatt og gjennomgås av vårt støttepersonale.

Hvis du vil legge til flere kommentarer, kan du svare på denne e-posten.

 

Kjetil Riisnes

13. nov., 08:13 CET

Hei. Jeg har et anelgg som er satt opp slik; Futurehome hub, Heatit termostat og Fibaro motion sensor. I det aktuelle rommet er eksempelvis status slik som dette: Satt romtemperatur 22 grader, termostat viser 22 grader, motionsensor viser 16 grader, og futurehome viser da 19 grader og termostat er satt som aktiv i Futurehome appen, men termostaten er ikke aktiv i praksis. Har fått dette bekreftet av andre brukere som opplever samme problem. Rommet er da 16 grader, og blir ikke varmere. Er det noe innstillinger som må endres for å få dette til å fungere som det skal?

Mvh
Kjetil Riisnes

Denne e-posten er en tjeneste fra Futurehome. Delivered by Zendesk.
[938RZG-QD4D]
 

Futurehome <mail@futurehome.no> Wed, Nov 13, 2019 at 10:20 AM
Reply-To: Futurehome <mail@futurehome.no>
To: Kjetil Riisnes <kjetil.riisnes@gmail.com>
##- Skriv svaret ditt over denne streken -##

Saken din (24935) er løst. Hvis du vil åpne forespørselen igjen, kan du svare på denne e-posten.
 

Lars S. (Futurehome)

13. nov., 10:20 CET

Hei Kjetil,

Termostaten vil kun reagere etter sine egne tilkoblede følere. Når de måler 22 grader så vil det dermed ikke øke selv om det står 19 grader i appen på grunn av sensoren som måler 16. Hvis du vil se 22 grader i appen for å deretter endre temperaturen så kan du sette et offset på 6 grader på sensoren via et parameter.

vennligst gjør følgende for å rette på problemet:

i appen
-oppsett
-enheter
-velg sensoren
-avansert
-z-wave parameter
-Parameter: 66 (temperatur offset i manualen)
-Lengde: 2
-Verdi: 60

Hele manualen:
https://manuals.fibaro.com/content/manuals/en/FGMS-001/FGMS-001-EN-T-v2.1.pdf

Vennlig hilsen
Peter //  Futurehome

 

 

Kjetil Riisnes

13. nov., 08:13 CET

Hei. Jeg har et anelgg som er satt opp slik; Futurehome hub, Heatit termostat og Fibaro motion sensor. I det aktuelle rommet er eksempelvis status slik som dette: Satt romtemperatur 22 grader, termostat viser 22 grader, motionsensor viser 16 grader, og futurehome viser da 19 grader og termostat er satt som aktiv i Futurehome appen, men termostaten er ikke aktiv i praksis. Har fått dette bekreftet av andre brukere som opplever samme problem. Rommet er da 16 grader, og blir ikke varmere. Er det noe innstillinger som må endres for å få dette til å fungere som det skal?

Mvh
Kjetil Riisnes

]
Denne e-posten er en tjeneste fra Futurehome. Delivered by Zendesk.
[938RZG-QD4D]
 

Kjetil Riisnes <kjetil.riisnes@gmail.com> Wed, Nov 13, 2019 at 10:44 AM
To: Futurehome <mail@futurehome.no>
Hei. 
 
Det jeg ønsker er at romtemperaturen skal styres av romføleren og ikke av et gjennomsnitt av gulvføler og romføler. Temperaturforskjellen er ikke alltid 6 grader, det kommer jo an på om vinduer og dører og utetemperatur osv. 
 
Kan jeg sette romføleren som hovedstyring av temperaturen i rommet, mens termostaten fortsatt sørger for at ikke gulvet blir overopphetet?
 
Mvh Kjetil Riisnes
 
13. nov. 2019 kl. 10:20 skrev Futurehome <mail@futurehome.no>:
 

[Quoted text hidden]

Futurehome <mail@futurehome.no> Wed, Nov 13, 2019 at 11:08 AM
Reply-To: Futurehome <mail@futurehome.no>
To: Kjetil Riisnes <kjetil.riisnes@gmail.com>
##- Skriv svaret ditt over denne streken -##

Saken din (24935) er løst. Hvis du vil åpne forespørselen igjen, kan du svare på denne e-posten.
 

Lars S. (Futurehome)

13. nov., 11:08 CET

Hei,

Det jobbes med en mulighet for å skjule  de dataene man ikke ønsker å anvende i et rom, men for øyeblikket så kan vi enten bruke parametere med den baksiden av at temperaturen ikke vil være lik hele tiden som du nevner eller flytte sensorene til et eget rom.

Om sensoren er linket til annet utstyr i rommet og termostaten ikke er det, så kan du flytte termostaten til et nytt rom slik at den får styre temperaturen i rommet og det blir riktig i app.   

Vi kan ta en nærmere kikk for å sjekke oppsettet ditt dersom du ønsker!
For å legge oss som tekniker gjør følgende:
For å gi oss tilgang kan du trykke øverst til høyre på de tre prikkene - Gå til support - Legg til tekniker. Send meg gjerne et svar når du har gjort det så skal jeg se over problemet så fort som mulig. Dette gir oss tilgang i 7 dager men du kan slette tilgangen når du selv vil.

Vennlig hilsen
Peter // Futurehome


 

 

 

Kjetil Riisnes

13. nov., 10:45 CET

Hei.

Det jeg ønsker er at romtemperaturen skal styres av romføleren og ikke av et gjennomsnitt av gulvføler og romføler. Temperaturforskjellen er ikke alltid 6 grader, det kommer jo an på om vinduer og dører og utetemperatur osv.

Kan jeg sette romføleren som hovedstyring av temperaturen i rommet, mens termostaten fortsatt sørger for at ikke gulvet blir overopphetet?

Mvh Kjetil Riisnes

13. nov. 2019 kl. 10:20 skrev Futurehome <mail@futurehome.no>:



 

Lars S. (Futurehome)

[Quoted text hidden]
[Quoted text hidden]
[Quoted text hidden]
[938RZG-QD4D]
 

Kjetil Riisnes <kjetil.riisnes@gmail.com> Wed, Nov 13, 2019 at 11:24 AM
To: Futurehome <mail@futurehome.no>
Hei, mulig jeg misforstår deg her, men prøver å utdype igjen;
 
Jeg bryr meg ikke om hvilken temperatur appen sier, jeg bryr meg og reell temperatur i rommet. Den reelle temperaturen viser jo romføleren, (16 grader) mens i gulvet er det 22 grader.
 
Det jeg ønsker at romtemperaturen skal være 22 grader, når jeg stiller inn romtemperatur på 22 grader, uavhengig om gulvetemperaturen midlertidig må høyere enn dette (men da selvfølgelig ikke over 27 grader pga gulvet)
Hva som står i appen er egentlig likegyldig.
[Quoted text hidden]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, ZoRaC skrev:

Dette er jo som forventet - FH kan ikke slå av/på varmen, da termostaten ikke har noen manuell overstyring. Termostaten styrer av/på selv, basert på verdien av sensorene sine. 


Jaha? Termostaten skrur jo seg av når jeg skrur ned temperaturen i appen og på når jeg skrur opp temperaturen. Da burde den jo kunne styres på samme måte ved input fra romsensor? Ellers blir vel hele poenget med smarthusstyring borte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.