Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Atomasjonskriterier for varmekabel i takrenne


Anbefalte innlegg

Jeg har varmekabler i takrennene for å forhindre istapper og smelte snø som ellers ville ligget over takrenna.

De går på egen kurs som styres av et z-waverelé. Huben er Home Assistant.

 

Jeg er ute etter input på hvilke kriterier man kan automatisere dette ut fra.

 

Utemperatur ved/under frysepunktet er selvfølgelig et kriterie, men det vil ofte være unødvendig da det egentlig kun er behov for varme i takrenna når det er snø etc. eller smelting.

 

Er det f.eks noen egnede sensorer jeg burde vite om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan utetemperatur f.eks. mellom -3 og +3 være en ide, evt med timer slik at når tempen går ut av intervallet så står varmen på en time i tillegg? Tenker at når tempen er utenfor intervallet så blir der ikke smelting og re-frysing og dermed ikke istapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.11.2019 den 8.45, SveinHa skrev:

Kan utetemperatur f.eks. mellom -3 og +3 være en ide, evt med timer slik at når tempen går ut av intervallet så står varmen på en time i tillegg? Tenker at når tempen er utenfor intervallet så blir der ikke smelting og re-frysing og dermed ikke istapper.

Noe sånt tenker jeg å bruke på en veranda med flatt tak.

Problemet med verandaen er at snøen hoper seg opp ved normalt vintervær.

Når temperaturen stiger (og kanskje regner) så samler det seg vann ved veggen. Ikke bra.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Dustehuset said:

Hvordan vil en laser og sensor fungere over 12 meter i dagslys?

Helt fint, samme prinsipp brukes jo for garasjeporter og "dingdong" når man går inn i butikker.

3 hours ago, Moskus said:

Avstandsmåler? Har du testet en? Jeg har noen moduler liggende men har til gode å få noe fornuftig ut av dem.

nei, ikke avstandsmåler, du måer kun om laseren treffer føleren. ingen signal fra føler, er noe mellom (snø/is/løvverk/kråke/u name it)

1 hour ago, Moskus said:

Man trenger ikke måle lengden, men dybden. Det er vesentlig mindre fra toppen av takrenna og nedover til bunn av den.

det er sjeldent mulig å montere noe over takrenner på vanlige hus av naturlige årsaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Man trenger ikke måle lengden, men dybden. Det er vesentlig mindre fra toppen av takrenna og nedover til bunn av den.

Utfordringen er at det kan henge snø over bare deler av takrenna.

Det er bare når snøen ligger over eller i takrenna at det har noe for seg å fyre der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuktføler og temperaturføler utvendig.

 

Finnes noen fuktfølere for z-wave, men de er beregnet for innendørs montering.

 

"Standard innstilling" for takrenne termostarer er: På ved temperaturer mellom +5 og -5.

Avanserte elektroniske takrennetermostater har i tillegg fuktføler enten i luft(på vegg) eller i bakken (innstøpt i asfalt).

Bruker proprietære protokoller for data håndtering fra sensorene.

 

Bruker selv 433MHz temperatur- og fuktfølere utvendig for å styre utvendige varmekabler. (Gjennomsnitt av 3 følere).

 

Varme PÅ dersom temperatur er under +5 OG over -6 OG luftfuktighet er over 70%

Luftfuktighet må være over 70% her hos meg for at det skal dannes is.

 

Varme AV dersom luftfuktighet er under 65% ELLER temperatur er over +7 ELLER temperatur er under -7.

 

Luftfuktighet og temperatur når det dannes is må måles og logges over en liten periode for å fin tune når det er behov for varme på og ikke.

Samtidig må du ha en liten forskjell mellom når den legger inn varmen og når den legger ut varmen.

Ellers vil den legge inn og ut varmen når temperaturen/ luftfuktigheten er akkurat riktig.

 

Vurderer å endre temperatur grensene for varme på her hos meg, da det ser ut for at varmen kommer på litt for tidlig med fallende temperatur.

Logger temperatur og luftfuktighet frem til jul og gjør en vurdering da.

 

5 timer siden, Dustehuset skrev:

Utfordringen er at det kan henge snø over bare deler av takrenna.

Det er bare når snøen ligger over eller i takrenna at det har noe for seg å fyre der.

Selvregulerende varmekabel i takrenna er gull.

Da varmer du bare opp der det er behov for det.

Må ligge i vann eller ha snø/is rundt seg for å varme.

 

Bruker det i takrennene på hytta styrt av en foreløpig dum takrennetermostat. Funker fjell.

 

5 timer siden, Dustehuset skrev:

Nei, dessverre. Elektrikeren ville at qubinoreléet skulle styre en "dum" kontaktor.

Det skal du være glad for. Varmekabler som legger inn kan trekke ganske stor strøm akkurat i innslagsøyeblikket.

Særlig dersom det er selvregulerende varmekabel.

Qubinoen ville blitt svidd på NO time dersom varmekabelen var direkte koblet over qubinorelèet.

 

Bare noen forslag fra en novise på hjemmeatuomasjon.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Jarle F for svært nyttig info. Varmekablene var lagt når vi kjøpte huset og jeg vet dessverre ikke så mye om type etc. , men de var koblet til to forskjellige innekurser så jeg fikk lagt opp egen kurs for det nå.

Hva slags 433 fuktsensorer bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Jarle F skrev:

Varme PÅ dersom temperatur er under +5 OG over -6 OG luftfuktighet er over 70%

Luftfuktighet må være over 70% her hos meg for at det skal dannes is.

Hmmmm! Takk for tips, dette må jeg tenke litt på. Jeg vil finne ut hvordan forholdene er når det faktisk er glatt... :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få det helt optimalt bør det måles temperatur og fukt på vei overflaten for å få full kontroll på når det dannes is.

Asfalt/ belegngingsstein kan holde på varmen lenge selv om temperaturen i luften synker.

Fuktighet kan kondensere på vei overflaten før det blir tilstrekkelig luftfuktighet registret av sensorer montert på vegg.

 

Det kan løses med en arduino/ESP, men blir litt for mye hassel for min del.

 

Finnes egne "Snøostater" som kan brukes til dette.

Disse koster noen kroner og faller utenfor mitt budsjett.

HER for eksempel.

 

Endret av Jarle F
Fant ett mulig produkt for fukt/temp i overflate.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.