Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Få melding når strømmen har godt.


MrTiger

Anbefalte innlegg

Hei,

har telldus i båten med noen tempfølere og z-wave kontakter for å styre noen ovner.

men, når strømmen går har jeg ikke kontroll over ovnene og risikerer at ting fryser. Skulle da hatt det slik at jeg fikk beskjed om at dette er nede, noen som har et forslag på hvordan dette kan gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ZoRaC skrev:

Kan man i Telldus trigge på at en tempføler ikke har rapportert på x min? Det er en mulighet i så fall. 

Det hjelper vel ikke hvis Telldus ikke har strøm... ?

 

9 timer siden, Evelen skrev:

Ping boksen fra internett

 Ingen svar = ingen strøm (muligens)

Det er vel eneste løsning. UptimeRobot kan f.eks. brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en enkel og billig løsning:

1. Finn frem en gammel iPhone som ikke lenger er i bruk
2. Kjøp et kontantkort og sett i telefonen
3. Installer Black Out fra Apple App store (gratis)
4. Konfigurer Black Out
5. Plugg lader inn i ønsket stikk du ønsker å overvåke

6 Koble lader til iPhonen.

7. Utfør en test

Beklager men har ikke funnet tilsvarende for Android telefoner.

 

Installerte egen stikk i tavlen til dama, og forsynte den med spenning fra fryseboks kursen ?

 

 

Black_Out.jpg

 

/Helge

Endret av Byelektrikeren
Attachment
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha en SMS dongle på smarthjemmet, eller rett og slett host smarthjemmet på en laptop så har du innebygget "UPS" - da kan du lett sjekke mellom flere konaktpunkter for å finne ut hva som er nede, evt hva gjøre med det (starte generator etc) og sende sms om problemet.

 

Derfor er laptop fine greier noen ganger til å kjøre smarthjem.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, MrTiger said:

Husk at dette er i en båt;)

Jeg hadde prøvd ut billig/gammel telefon med tasker(android)/black out(iphone). Det burde fungere i en båt hvis man har ett ekstra uttak i tillegg til de som benyttes av varmeovner.

Kontantkort fra f.eks. Talkmore for å sende sms ved strømbrudd.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå er routeren og tellsticken koblet opp mot båtens batteri og vi være i drift en god stund evt. Etter et strømbrudd på landstrømmen.Trenger egentlig bare noe som kan gi meg beskjed når landstrømmen blir borte, hvordan kan jeg gjøre dette?

Endret av MrTiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, MrTiger skrev:

Trenger egentlig bare noe som kan gi meg beskjed når landstrømmen blir borte, hvordan kan jeg gjøre dette?

Du kan montere ett veksel-rele (noe slikt) som er "lukket" så lenge landstrøm finnes.

og en Nexa WBT912

Benytt rele-kontaktene som lukker/kobler når rele åpner og koble til en av inngangene på WBT915.

I Telldus Live, hendelser , legg inn trigger på WBT912 "ON" og i "handlinger" legg inn send mail og/eller SMS evt Push. 

Dette betinger at du har strømforsynig til alle berørte enheter via båtens batteri .

(Litt elektriker arbeide, releet bør/må monteres i en isolert boks.).

 

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikk på "veksle-rele" i teksten.

Du bør nok få en med kunnskap om slikt til å ordne dette.

220volt siden av releet kobles med kabel og støpsel til 220v veggkontakt. 

Må ikke nødvendigvis være elektriker.

 

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge Nexa sender når rele skifter fra åpen til lukket så ser jeg egentlig ikke noen grunn til z-wave. Nå vet jeg ikke hvor stor båten din er og hvor langt/mange hindringer det er mellom sender og telldus.

Fordelen med z-wave er at den vil sende til den har fått tilbakemelding om at signalet er mottatt. Mulig du kan "hacke" en billig z-wave fuktsensor fra AliExpress.

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan evt. benytte en slik: https://www.eldirekte.no/fibaro-smart-implant-universal-sensor/cat-p/c/p1500010404?gclid=Cj0KCQiA2vjuBRCqARIsAJL5a-L0Neb2-gifcY-XBeIUIFUq5_LqRK1nlODNirIrnhsbWfACUxz3Mh0aAv4LEALw_wcB

Men som Guahtdim skriver, hvis ikke båten er veldig stor så går det bra med Neza 433. z-wave kan også feile.

Nexa WBT912er med 3v batteri, z-wave ovenfor kan få spenning fra båten, 9-30volt.

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder NexaWB912 modulen, fungerer ikke den slik at man kan lukke/åpne kontaktene i modulen via telldus live? Den forteller vel ikke om kretsen er åpen eller lukket...så hvordan kan jeg da trigge en event at den ene utgangen s1 blir kortsluttet?

 

Eller er det slik at den rapporterer til tellduss live om krestsen s1/s2 er kortsluttet/åpen.

 

Endret av MrTiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker derfor et veksel-relé.

Så lenge landstrøm finnes holdes relé lukket. (vil da ikke trekke strøm fra båtens batterier.)

Når landstrøm forsvinner vil relé åpne, men i et veksel relé finnes doble kontakter, dvs at en krets kan "lukkes" når rele åpner, eller motsatt.

Studer litt på dette bildet så ser du de doble kontaktene.

Bildet viser et rele med 4 veksel-kontakter (varianter finnes), men kun én er aktuell å benytte her her. 

 

Edit:

Bildet viser ved en feil et 4 veksel-relé, skulle vært 2 veksel. 

Andre typer kretser kan også benyttes, men et relé med synlige kontakte er enklest å forstå.

Endret av arneolav
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.