Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Yale Doorman "passer ikke" min dør/lås?


Aslak

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en ytterdør med en Trioving 5212 lås. Denne har dørhåndtak over låsen. 5212 er utgått men er visstnok identisk med en 5316. Jeg sendte mail til Yale og spurte om jeg kan bruke Doorman her, men fikk raskt "nei, det er ikke mulig" tilbake, uten noe mer info.

Men altså, jeg klarer ikke helt å slå meg til ro med det. Hvis jeg skal bytte ut låskasse og innsatsen i karmen. Hva er igjen som gjør dette umulig?

Hvis det ikke er mulig å montere en Yale Doorman regner jeg med at det også ekskluderer en ID-lock?

Må jeg rett og slett bytte hele døra? Litt frustrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. De svarte omtrent det samme som deg. Skal passe alle dører laget etter 1980, sjekk linken her (samme link som du har lagt inn). Men det samme gjelder vel Doorman. Såvidt jeg kan se så burde den passe, men jeg tenkte det samme om Doorman. Skal ta noen bilder når jeg kommer hjem og dele her, så kanskje noen her ser mer enn meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor forresten i en tomannsbolig, så vi må ha to låser. Har allerede montert en Danalock zwave på den innerste døra som jeg er fornøyd med (dog hadde det vært kjekt med litt flere muligheter). Siden det virker veldig usikkert med Yale/IDlock ytterst vurderer jeg også danalock + kodepanel der nå. Husket feil med smekklås, det er en ekstralås på ytterdøra som er smekklås, den vil vi slutte å bruke når vi installerer smartlås.

En ting jeg gjerne skulle satt opp uansett hvilken løsning jeg ender opp med ytterst er at hvis kona, datteren vår eller jeg låser opp den ytterste døra, med kode eller rfid så låses den innerste opp automatisk. Hvis de i den andre leiligheten låser opp ytterst så skal den innerste forbli låst.

Jeg tar uansett noen mål og bilder senere i dag og setter pris på innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Jeg synes det er merkelig at Yale sier det ikke funker uten å vite noe om døra (bare låsen), men tipper de garderer seg. IDlock sier egentlig ca. det samme, men konkluderer med at det sansynligvis vil virke i stedet for motsatt. Altså "skal virke med alle dører etter 1980". Jeg tipper begge deler virker men kanskje krever litt tilpasning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mm. Det var jeg ikke klar over før tidligere i dag faktisk. Jeg heller litt mot en Danalock til nå. Kanskje kjøpe danahub-saken også slik at jeg får mer stabil ekstern tilgang. Akkurat nå har jeg en z-wave danalock koblet til en Tellstick znet2 som igjen er koblet til Home Assistant (som igjen kjører homekit plugin). Merker at den ikke alltid vet om den er låst eller ulåst gjennom alle de leddene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
  • 4 måneder senere...
On 18/08/2020 at 09:59, lasseruud said:

Hva endte du med, @Aslak? Prøvde du noe og passet det? Foreldre mine har ei dør med 5212-kasse, antageligvis produsert i 1980 (hus ferdig i 1981).

 

Hei! Beklager så mye at du måtte vente et halvt år på svar her... Regner med at foreldrene dine har fått seg lås nå.

Jeg endte opp med Danalock på begge dørene. Måtte bytte ut kassen med en annen jeg kjøpte brukt (husker ikke hvilken men kan sjekke om du vil) og for å få den på plass måtte jeg file/spikke ut en del tremasse fra tomrommet i døra. Funker greit men har opplevd et par ganger at låsen ikke vil opp fordi den ikke er helt 100%. De gangene har det ordnet seg ved bare å låse opp et par ganger til, så tar den til slutt.

Danalock funker greit men jeg er ikke akkurat "blown away". Appen føles utdatert og det er ikke skikkelig støtte i Homebridge. Kan legge dem inn som switcher og dermed få dem inn men den klarer ikke holde orden på status på låsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei

til info 5212 låskasse er ikke like høy som låskasse til Doorman eller idlock. Man må derfor frem med huggjern og bor å endre litt på hullene i dørblad. Og kjøpe med dekkskilt som finnes ferdig til Doorman. I tillegg må man felle inn sluttstykke i karm. I utgangspunktet ikke en vanskelig jobb hvis man er handy. Evt ringe en bra låsesmed f.eks Certego som fikser dette for deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.