Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Logge på arbeid


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Da oppsettet mitt begynner å bli ganske avansert/innviklet (for meg ihvertfall), så har jeg begynt å skrive logg på endringer og justeringer jeg gjør.

Siden det er enkelte ting som bare fungerer og når jeg da skal tilbake senere og endre noe eller se hvordan det er satt opp, så sliter jeg med å huske hva jeg har gjort og hvordan.

Er tidkrevende å skal lese seg opp på nytt hver gang ?

 

Har derfor begynt å føre logg og informasjon inn i Excel, men føler ikke helt at det er så ryddig og oversiktlig som jeg så for meg.

 

Er det noen som har vært borti noe programvare eller løsninger som kan gjøre dette enklere?

Privat eller gjennom jobb.

Må vel finnes noe der ute som gjør det enklere å sortere på forskjellige kategorier og ha en relativt oversiktlig logg?

 

Vet det vil ta ekstra med tid å skulle skrive ned "alt" man gjør, men på sikt, så tror jeg det blir greit for min egen del. Må bare få et system sånn at jeg husker å gjøre det. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, JohnMartin said:

Hei,

 

Da oppsettet mitt begynner å bli ganske avansert/innviklet (for meg ihvertfall), så har jeg begynt å skrive logg på endringer og justeringer jeg gjør.

Siden det er enkelte ting som bare fungerer og når jeg da skal tilbake senere og endre noe eller se hvordan det er satt opp, så sliter jeg med å huske hva jeg har gjort og hvordan.

Er tidkrevende å skal lese seg opp på nytt hver gang ?

 

Har derfor begynt å føre logg og informasjon inn i Excel, men føler ikke helt at det er så ryddig og oversiktlig som jeg så for meg.

 

Er det noen som har vært borti noe programvare eller løsninger som kan gjøre dette enklere?

Privat eller gjennom jobb.

Må vel finnes noe der ute som gjør det enklere å sortere på forskjellige kategorier og ha en relativt oversiktlig logg?

 

Vet det vil ta ekstra med tid å skulle skrive ned "alt" man gjør, men på sikt, så tror jeg det blir greit for min egen del. Må bare få et system sånn at jeg husker å gjøre det. :) 

 

Vel du kan jo ha et privat github repo hvor du legger backup før hver endring, samt logger endringene enten in wiki eller som en "issue"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, aleks said:

 

Vel du kan jo ha et privat github repo hvor du legger backup før hver endring, samt logger endringene enten in wiki eller som en "issue"

 

Hmm.. er det en mulighet altså?
Får se litt mer på det.

Tror ikke jeg orker å ta backup før hver endring.. får holde med hver natt, tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, JohnMartin said:

 

Hmm.. er det en mulighet altså?
Får se litt mer på det.

Tror ikke jeg orker å ta backup før hver endring.. får holde med hver natt, tror jeg. 

 

Kjører du homeseer, uten jeg har prøvd dette (noen kan kanskje spille inn her hvis dere har prøvd) - å lage et github repo, så klone den der du faktisk kjører homeseer, og en gang i blandt kjører du bare git commit, eller via et script, så har du kontinuerlig backup av filsystemet med historiske data. Det er slik jeg backer opp home assistant, og veldig greit å kunne se alt som har skjedd, kunne sjekke ut hvilke versjon jeg vil og på samme tid ha en automatisk endringslogg vha file diffs.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, aleks said:

 

Kjører du homeseer, uten jeg har prøvd dette (noen kan kanskje spille inn her hvis dere har prøvd) - å lage et github repo, så klone den der du faktisk kjører homeseer, og en gang i blandt kjører du bare git commit, eller via et script, så har du kontinuerlig backup av filsystemet med historiske data. Det er slik jeg backer opp home assistant, og veldig greit å kunne se alt som har skjedd, kunne sjekke ut hvilke versjon jeg vil og på samme tid ha en automatisk endringslogg vha file diffs.

 

Forsto bare 50% av det du skrev der, men det jeg forsto likte jeg ?

Tror jeg må lese meg litt opp

 

Hører gjerne fra noen som evt har prøvd dette med Homeseer.

Eller har andre løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I HomeSeer har du jo en notat-funksjon pr event. Det kan kanskje funke?

 

Jeg tror ikke git funker så bra for HomeSeer - du ser jo ikke hva du endrer, bare at du har lastet opp en ny databasefil og tekstkommentaren til commiten. 
 

Jeg logger ingenting og har ca 350

events... ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, ZoRaC said:

I HomeSeer har du jo en notat-funksjon pr event. Det kan kanskje funke?

 

Jeg tror ikke git funker så bra for HomeSeer - du ser jo ikke hva du endrer, bare at du har lastet opp en ny databasefil og tekstkommentaren til commiten. 
 

Jeg logger ingenting og har ca 350

events... ? 

 

Nei, oppdaget fort at det ikke var så mye vits i å laste opp noe til github..

Har bare 200 eventer, men ut ifra planene mine, så blir det nok mange flere etter hvert.

Du har jo programmering i blodet og husker sikkert alt :P

Har demens i blodet jeg ?

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.