Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Nibe bergvarmepumpe og sirkulasjonshastighet


Zach

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg har i dag en Nibe bergvarmepumpe F1255 kombinert med gulvvarme.  Gulvvarmestyringen består av termostater i hvert rom som åpner/lukker kursene til rommene.

På nibepumpen er varmebærerpumpehastighet stilt til automatisk. Via nibes API setter jeg temperaturen som skal være og gjeldende  temperatur (for eksempel er termostaten stilt inn til 22 grader men det er f.ke.s bare 20 i rommet)

 

Når alle rommene har oppnådd riktig temp i forhold til termostatene så sender jeg til nibe apiet at innstilt tempt er 22 og rom temp er 22 grader. Dette gjøre at sirkulasjonspumpen går ned til minste hastighet (10%)

 

Men når jeg så må varme opp igjen så åpner jeg ventilene til rommene det gjelder også sender jeg temperatur i rommet og innstilt temperatur på termostaten til nibe APIet. og det er her problemet kommer. bergvarmepumpen øker ikke hastigheten på sirkulasjonspumpen. Den står fortsatt kun på 10%, noe som gjør at det omtrent ikke går noe vann igjennom systemet. Pumpen er satt til å endre hastighet automatisk mellom 10% og 100%.

Dette til tross for at det for eksempel vises 20 grader på inne temp og innstillt temp er 23 på bergvarmepumpen

 

Noen erfaringer rundt dette?

Kan heller ikke se at det finnes noe API for å kunne sette hastigheten manuelt? Noen som evt om det finnes noen forum for Nibe api support?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo ut som noe jeg ville tatt med Nibe? Problemet er jo her:

 

1 time siden, Zach skrev:

bergvarmepumpen øker ikke hastigheten på sirkulasjonspumpen.

.... samtidig sier du dette:

 

1 time siden, Zach skrev:

Når alle rommene har oppnådd riktig temp i forhold til termostatene så sender jeg til nibe apiet at innstilt tempt er 22 og rom temp er 22 grader. Dette gjøre at sirkulasjonspumpen går ned til minste hastighet (10%)

Hvordan fungerer det? Hva sender du til APIet som får den reaksjonen hos sirkulasjonspumpa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.