Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Overgang til HomeSeer


Fjosepose

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er ny i forumet her, men har holdt på med hjemmeautomasjon i noen år. Bakgrunnen min er embedded elektronikkutvikling, systemdesign og IT(nå). Jeg startet med Nexa, videre til Zipato men raskt over på Fibaro. Nå er jeg dog i ferd med å bli lei Fibaro og utstabiliteten, og vurderer heller HomeSeer. Alt er sikkert ikke helt perforkt her heller, men kan neppe bli verre.


Jeg skulle gjerne hatt mer tid til å sette meg inn i HomeSeer, men pga kjellerrehabilitering, montering av balansert ventilasjon, familie og jobb strekker ikke tiden helt til. Jeg har derfor noen enkle spørsmål som jeg håper at noen kan ha tid til å svare på.


1) Finnes det ferdiglagetde paneler/funksjoner i HS der man kan få funksjoner og feks koble sammen ulike typer devicer som varme(termometer og aktuator), vanning (tidstabell og aktuator), tilstedeværelse(bevegelsessensorer, tidsstyring et?


2) Ser i diskusjonene at Heatit/Multireg-termostat støttes av HS, det stemmer?

3) Jeg kan "resirkulere" mine Fibaro-devicer?

4) Noen "skuffelser" ved overgang Fibaro HC2 til HS3?

5) Noen "oppsider" ved overgang Fibaro HC2 til HS3?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Fjosepose skrev:

1) Finnes det ferdiglagetde paneler/funksjoner i HS der man kan få funksjoner og feks koble sammen ulike typer devicer som varme(termometer og aktuator), vanning (tidstabell og aktuator), tilstedeværelse(bevegelsessensorer, tidsstyring et?

I utgangspunktet ikke. Men Event-systemet gjør det til "en lek" å sette opp selv (når du kan det) , slik at behov for slikt er lite.

 

15 minutter siden, Fjosepose skrev:

2) Ser i diskusjonene at Heatit/Multireg-termostat støttes av HS, det stemmer?

Ja. Alt er ikke bare gull, men det er fort et problem med HeatIt/Multireg.

 

15 minutter siden, Fjosepose skrev:

3) Jeg kan "resirkulere" mine Fibaro-devicer?

Hvis du med "resirkulere" mener "benytte meg av", så ja, du kan bruke Fibaro-produkter med HS. :) 

 

16 minutter siden, Fjosepose skrev:

4) Noen "skuffelser" ved overgang Fibaro HC2 til HS3?

Ja. Du kommer til å merke at HS3 ikke er så blankpolert som Fibaro er. Det er ingen "wizards" som holder deg i hånden gjennom de første oppsettene, og det er ikke skinnende knapper eller slidere og annet "fjas".

 

Det vil nok derfor kunne virke stort og tungt å komme i gang med. Men det er også motivasjonen bak HomeSeer-skolen! :)

 

 

16 minutter siden, Fjosepose skrev:

5) Noen "oppsider" ved overgang Fibaro HC2 til HS3?

Hvis du kan tenke ut hva du vil oppnå, så er det på en eller annen måte mulig. Det finnes alltid en løsning!

 

Friheten er stor, og det gjør at det også er mulig å automatisere mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte Homeseer efter at læst længe på lektien først. Det er meget typisk at folk ender efter flere omveje med at slutte med et Homeseer system. Fordelen er at der ikke er ret mange begrænsninger. Kan næsten alt. Men det er rigtigt at det ikke er så brugervenligt som andre, Tilgengæld er supporter fantastisk. Man beskriver problemet på den amerikanske forum og inden for få timer dukker løsningen op. Jeg er selv sundhedsfaglig uddannet uden den store tekniske indsigt og Event systemet er når man har leget lidt med til at forstå. Så hop du trykt ud i homeseer


Sent from my iPad using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11/1/2016 klokken 11.37, Moskus skrev:

I utgangspunktet ikke. Men Event-systemet gjør det til "en lek" å sette opp selv (når du kan det) , slik at behov for slikt er lite.

 

Ja. Alt er ikke bare gull, men det er fort et problem med HeatIt/Multireg.

 

Hvis du med "resirkulere" mener "benytte meg av", så ja, du kan bruke Fibaro-produkter med HS. :) 

 

Ja. Du kommer til å merke at HS3 ikke er så blankpolert som Fibaro er. Det er ingen "wizards" som holder deg i hånden gjennom de første oppsettene, og det er ikke skinnende knapper eller slidere og annet "fjas".

 

Det vil nok derfor kunne virke stort og tungt å komme i gang med. Men det er også motivasjonen bak HomeSeer-skolen! :)

 

 

Hvis du kan tenke ut hva du vil oppnå, så er det på en eller annen måte mulig. Det finnes alltid en løsning!

 

Friheten er stor, og det gjør at det også er mulig å automatisere mer.

 

Takk for svar. Selv om HC2 har fin grafikk så synes jeg det tar tar mye plass og må scrolle mye. Scriptvinduet er også så lite at det kan sammenlignes med å se gjennom et sugerør. Liker tabellene-view´ene til HS. Fordelen med ferdiglagede greier er at man kan gå rett på det "verdiskapende" uten å måtte kode eller knote så mye. Event-løsningen ser fin ut...kan enkelt lage relativt kompliserte IF-setninger. Hovedbekymringen er kanskje at jeg blir sittende å knote med grunnfunksjoner som kommet "ut-av-boksen" i andre løsninger... Har sett på HS-skolen og den gir en fin start!

 

Hva er "problemet" med HeatIT...jeg trenger kun å sette temperatur og lese sensortemp(trenger ikke strømmåling som mange savner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jkanters skrev:

Jeg valgte Homeseer efter at læst længe på lektien først. Det er meget typisk at folk ender efter flere omveje med at slutte med et Homeseer system. Fordelen er at der ikke er ret mange begrænsninger. Kan næsten alt. Men det er rigtigt at det ikke er så brugervenligt som andre, Tilgengæld er supporter fantastisk. Man beskriver problemet på den amerikanske forum og inden for få timer dukker løsningen op. Jeg er selv sundhedsfaglig uddannet uden den store tekniske indsigt og Event systemet er når man har leget lidt med til at forstå. Så hop du trykt ud i homeseer


Sent from my iPad using Tapatalk

Takk for svar! Det du beskriver høres ut som om at det egentlig ikke er så stor terskel å komme over. Før jeg kommer igang må jeg nok finne en mini-PC som jeg kan bruke som plattform. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fjosepose skrev:

Hovedbekymringen er kanskje at jeg blir sittende å knote med grunnfunksjoner som kommet "ut-av-boksen" i andre løsninger...

Det er som med Photoshop. Du kan gjøre absolutt hva som helst, men.du må vite hvordan!

 

 

1 time siden, Fjosepose skrev:

Har sett på HS-skolen og den gir en fin start!

I morgen kommer det mer om 433 MHz. Og så kommer det noe grunnleggende om devicehåndtering og web-UIet generelt. Og deretter skal vi i gang med det mest spennende: Events! :D

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.