Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvordan sette lys basert på en PIR sensor?


Einar

Anbefalte innlegg

... som blir stående i "movement" så lenge jeg vimer rundt i rommet.
Changes and becomes virker jo ikke da den ikke endrer seg. Og jeg ser ingen andre som ser ut til å ganske enkelt bety "er".

 

Eller må jeg lage en ny event som reagerer på endring fra meovement til no movement og da skru av lyset.

 

Hvordan har du gjort det?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@MagnusT viser den vanligste måten å gjøre det, den står også beskrevet i HS-skolen del 7.

Sitat

Blant de mest brukte: Bevegelsessensor

I utgangspunktet er det enkelt. Vi velger bevegelsessensoren som device, og velger CAPI-verdien "Motion" som trigger.

Event-eksempel 1 - Standard bevegelse.png

 

I dette eksempelet vil jeg styre lyset på badet i kjelleren. De to nederste linjene er enkle. Den ene skrur lyset PÅ, og den andre skrur lyset AV etter 10 minutter. Så langt er alt vel.

... og jeg bruker den selv flere steder. Det er enkelt å legge til betingelser, og enkelt å kopiere hvis man skal ha annen lysstyrke på kveld, natt eller dag.

 

Jeg har i det siste begynt å bruke en annen metode i tillegg til den første, men siden det er litt mer tidkrevende bruker jeg den bare i utvalgte rom. Den bruker to eventer istedenfor et. Det første skrus på lyset, det andre skrur av lyset etter et gitt tidspunkt. Grunnen er at jeg da kan sette av og på-nivået ved bruk av virtuelle devicer. I spisestua styres lyset på dagtid av lux, og av = 0% og på  = 100%,  men på kvelden er av = 25% og på = 50% som trigges av bevegelse. Selve kommandoen sett en device lik en annen device er EasyTrigger.

 

På:

image.png

 

Av:

image.png

 

image.png

 

Dag:

image.png

 

Kveld:

image.png

 

Natt:

image.png

 

 

 

Dette gir enda flere muligheter til å styre lyset. F.eks. vil jeg ikke at lyset på badet i 2. etg skal gå av hvis noen er i badekaret, men det kan ordnes lett ved å bruke samme verdi for av og på:

image.png

 

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg tenker at spørsmålet mitt er relatert til dette så spør jeg her fremfor å opprette egen tråd:

Alle eksemplene over tar utgangspunkt i et 1-1 forhold mellom bevegelsessensor og lys. Men hos oss har flere scenarioer der jeg ønsker at bevegelse i ett rom skal skru på en gruppe med lys og at denne gruppen med lys ikke skal skrus av før det ikke lengre er bevegelse i noen av en gruppe med rom.

F.eks. så ønsker jeg å skru på lyset i trappa når det registreres bevegelse i gangen i 2. etasje (eller i stua i 1. etasje) om natten. Dette lyset skal ikke skru seg av igjen før en gitt tid etter at ingen bevegelse er registrert hverken på toppen av trappa (gangen) eller i bunn av trappa (stua).

 

Er det noen som har en god løsning på dette, som ikke innebærer ennå et sett med eventer. Jeg har jo allerede eventer for styring av lys i både gang 2. etasje og stue 1. etasje...

Alternativt kan jeg ha en egen bevegelsessensor i trappen, men det vil uansett medføre behov for eget sett med eventer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hillmar skrev:

Siden jeg tenker at spørsmålet mitt er relatert til dette så spør jeg her fremfor å opprette egen tråd:

Alle eksemplene over tar utgangspunkt i et 1-1 forhold mellom bevegelsessensor og lys. Men hos oss har flere scenarioer der jeg ønsker at bevegelse i ett rom skal skru på en gruppe med lys og at denne gruppen med lys ikke skal skrus av før det ikke lengre er bevegelse i noen av en gruppe med rom.

F.eks. så ønsker jeg å skru på lyset i trappa når det registreres bevegelse i gangen i 2. etasje (eller i stua i 1. etasje) om natten. Dette lyset skal ikke skru seg av igjen før en gitt tid etter at ingen bevegelse er registrert hverken på toppen av trappa (gangen) eller i bunn av trappa (stua).

 

Er det noen som har en god løsning på dette, som ikke innebærer ennå et sett med eventer. Jeg har jo allerede eventer for styring av lys i både gang 2. etasje og stue 1. etasje...

Alternativt kan jeg ha en egen bevegelsessensor i trappen, men det vil uansett medføre behov for eget sett med eventer.

Jeg har noe tilsvarende i inngangen.
2 bevegelsesensorer i gangen, der den ene står ved inngangsdøren, og tar bevegelse enten ved at man kommer inn døren, men også dersom man kommer fra stue/kjøkken.
Den andre sensoren har jeg plassert midt i trappen, og den vender litt oppover mot andre etasje.

Jeg bruker 3 event totalt.

1 for å skru på lyset, morning, dag og kveld
1 for å skru på lys om natten

1 felles event for lys av. (Dette sjekker at begge bevegelsesensorene er av før den skrur av lyset. (Kan da også være stue og inngang for eksempel)


Her skrur lyset seg på ved bevegelse på en av sensorene.

2019-11-15_1743.thumb.png.cbb4c6d2911149aecef5633eca607d2d.png

 

 

Her skrur lyset seg av etter at siste bevegelse på en av sensorene har vært av i 5 min på natt. (10min på morning, dag, kveld)

2019-11-15_1744.thumb.png.23e774021bf2a256e6b5e3b0b0841940.png

 

Veldig enkelt, men fungerer med 2 soner, der siste siste sensor som har registrert bevegelse er sjefen.

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...

I stede for å starte en ny tråd så fortsetter jeg her...

 

Jeg prøver nå å gå over til lysstyring med "auto av" og "auto på" nivå slik som @Moskus beskriver lengre opp her.

Jeg sette opp dette med forskjellige nivåer på forskjellige tider på døgnet (Morgen, Dag....), og har "predefinert" overstyringer som trigges, og skrus av, på forskjellige måter (f.eks. S1 2 Click).

Det jeg sliter litt med er å opprettholde muligheten til å benytte den fysiske bryteren (S1 på Dimmer 2) til å endre lysstyrke fritt OG unngå at lysstyrken endres tilbake til hhv. "auto av" eller "auto på" nivå når tilstedestatusen i rommet endres.

Jeg har fått til noe som fungerer, med noen få unntak, men jeg synes det blir fryktelig rotete og omfattende å sette på.

Er det noen som har noen gode forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Hillmar skrev:

Det jeg sliter litt med er å opprettholde muligheten til å benytte den fysiske bryteren (S1 på Dimmer 2) til å endre lysstyrke fritt OG unngå at lysstyrken endres tilbake til hhv. "auto av" eller "auto på" nivå når tilstedestatusen i rommet endres.

Et tips som jeg lærte av @ZoRaC : Bruk Scenes  til det. Hvis knappen trykkes på så trigger det jo faktisk en scene, og det kan brukes til å skille mellom knappetrykk og automatisk styring. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt forslag, som jeg har vært innom.

MEN dette fører vel til at lysstyring med bryter når HomeSeer ikke kjører ikke vil fungere, siden man da må deaktivere direkte kontroll av dimmer fra tilkoblet bryter?

Jeg prøver å holde målet om at huset skal fungere også uten HomeSeer kjørende som et "hellig prinsipp".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg forstår det riktig så vil du at lysstyrken skal være forskjellig om man trykker på bryteren på dagtid og kveldstid?

Det kan løses med å endre en Z-Wave parameter (dette for Fibaro Dimmer 2):

 

18922752-A02D-4CF6-A21B-8FAF52E48B03.thumb.jpeg.b45630302d6179953da56025aea96b8e.jpeg
 

Parameter 19 er altså dimmenivå den skal dimme til når lyset slås på. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt forslag og en parameter jeg ikke har registrert at finnes.

 

Men likevel ikke helt hva jeg er ute etter?

 

Jeg ønsker at lysstyring med bryteren skal fungere helt vanlig (av/på med enkelt trykk, dimming ved å holde inne og full lysstyrke med dobbelt klikk) "på toppen av" automasjon som beskrevet av Moskus.

Jeg vil da at "normal" betjening av bryteren skal deaktivere automasjonen frem til den aktiveres igjen (enten manuelt eller automatisk ved f.eks. skifte fra dag til kveld).

 

Sånn ser min foreløpige løsning ut:

Spoiler

 

Event for å sette lyset til "av-nivå" iht Moskus sin løsning. (lett modifisert slik at jeg slipper unna med et event for å sette lyset til "auto av" også trigger dette på at "auto av" endres. Endringen skjer i andre eventer).

image.png.eb3c4ce3b0923a749671d88a91e12931.png

 

Event for å sette lyset til "på-nivå" iht Moskus sin løsning(lett modifisert slik at jeg slipper unna med et event for å sette lyset til "auto på" også trigger dette på at "auto på" endres. Endringen skjer i andre eventer).

image.png.60b5dfbfc62585500af04926a8594ee8.png

 

Eventer for å manuelt aktivere og deaktivere "predefinert overstyring" med dobbeltklikk på S1 (ved at jeg bruker dobbeltklikk på S1 så må jeg deaktivere "dobbeltklikk for max lys"). Merk at når overstyringen manuelt deaktiveres så ønsker jeg at lysnivåene skal gå tilbake til hva de var når overstyringen ble aktivert.

En event som trigges av dobbeltklikk på S1, som igjen trigger 3 eventer der bare et av dem kjøres grunnet Conditions.

image.png.975869a4cbcfdb51deca919c51f59a1c.png

image.thumb.png.0b1525f9afcfda6669850ef64d4079a5.png

image.png.c7c2ba6fe4e00e2322b261a2f59c534a.png

 

Event for automatisk deaktivering av overstyring ved skifte av "Tidstatus"

image.png.069b09e4ceca6d15bf8ec7ac8b3e7d71.png

 

Og så, rosinen i pølsa, eventer for å kunne overstyre lyset fritt ved bruk av S1 direkte tilkoblet Dimmer 2

image.thumb.png.ddae468181487cc9e6df06331ee3572b.png

 

Ikke sikkert dette forklarer ønskene mine så godt til andre enn meg selv, men gjør gjerne et forsøk :D

 

En ting er sikkert; om det må være så komplisert å oppnå dette så blir det nok ikke noe av. Det er tross alt ikke ofte behov for å fritt justere lyset, så da holder jeg meg nok til predefinert overstyring...

Endret av Hillmar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hillmar skrev:

Jeg vil da at "normal" betjening av bryteren skal deaktivere automasjonen frem til den aktiveres igjen (enten manuelt eller automatisk ved f.eks. skifte fra dag til kveld).

... og denne deaktiveringen trigger du med en "scene". Jeg ser ikke problemet? Snakker vi forbi hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser nå at du var inne på det samme som jeg har gjort... Missforsto deg nok litt.

 

Men som nevnt så synes jeg den foreløpige løsningen min blir fryktelig omfattende, og hadde håpet på at det fantes en enklere løsning...

I tillegg så er løsningen ikke helt skuddsikker ennå. F.eks. om tilstedestatus endrer seg MENS jeg dimmer manuelt så spretter lysnivået til "auto av"/"auto på". Dette lar seg sikkert også løse, men det vil jo øke kompleksiteten ytterligere.

 

Litt mer generelt til dere som har satt opp mye mer avansert styring i HS en meg; Må jeg forvente at det etterhvert blir så mange og komplekse eventer for styring av så "enkle ting" som lysstyring etterhvert? Eller kan det se ut som om jeg gjør ting unødvendig komplisert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Hillmar skrev:

Eller kan det se ut som om jeg gjør ting unødvendig komplisert?

Beklager men jeg tipper dette. Det er sjeldent mye for å styre lys!

 

Men når du du er inne på det: Det du spør om, hvis jeg forstår deg rett, er ikke akkurat "enkle ting". Det er en ganske kompleks situasjon hvor du både vil ha mulighet til full automatikk samtidig som alt skal kunne overstyres. Det er nærmest umulig å forstå for oss utenfor.

 

Men det hender ofte at av og til hjelper det å forklare hva man vil oppnå. Det jeg til nå har sett som en enkel forklaring er dette:

2 timer siden, Hillmar skrev:

Jeg ønsker at lysstyring med bryteren skal fungere helt vanlig (av/på med enkelt trykk, dimming ved å holde inne og full lysstyrke med dobbelt klikk) "på toppen av" automasjon som beskrevet av Moskus.

... det er bare det at det kun er en halv forklaring og resten er forutsett at er slik "jeg" gjør.

 

Skal vi prøve å begynne i motsatt ende?

 

Si om dette er riktig:

1. Jeg vil at lyset skal gå på ved bevegelse og av ved mangel på bevegelse"

2. Lyset skal settes ut fra nivået til andre devicer ("Auto av" og "Auto på").

2. Jeg vil at hvis noen trykker på den fysiske bryteren, skal automatikken deaktiveres.

 

Hva annet mangler?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Moskus said:

Si om dette er riktig:

1. Jeg vil at lyset skal gå på ved bevegelse og av ved mangel på bevegelse"

2. Lyset skal settes ut fra nivået til andre devicer ("Auto av" og "Auto på").

2. Jeg vil at hvis noen trykker på den fysiske bryteren, skal automatikken deaktiveres.

 

Hva annet mangler?

 

Først av alt; jeg har full forståelse for at det ikke er lett å forstå hva jeg er ute etter. Jeg sliter selv også med å forstå det!

 

Men jeg prøver meg på en kravspesifikasjon med utgangspunkt i det du begynte på her (Jeg tar utgangspunkt i at lyset styres av Dimmer 2):

1. Jeg vil at lyset skal endre nivå ved bevegelse og ved mangel på bevegelse

2. Lysnivåene ved bevegelse og ved mangel på bevegelse skal endre seg avhengig av tid på døgnet

3. Jeg vil at hvis noen trykker på den fysiske bryteren så skal det fungere som en vanlig S1-bryter koblet til en Dimmer 2 og automatikken skal deaktiveres.

4. Det skal være mulig å overstyre lysnivåene ved bevegelse og ved mangel på bevegelse med predefinerte "scenarioer" som trigges manuelt (alt fra tale kommando til trykk på S2 til Dimmeren, men triggeren har jeg kontroll på)

5. Det skal være mulig å deaktivere overstyring (initiert av enten punkt 3 eller punkt 4)

6. Når systemet går fra en "tidstatus" (f.eks. dag) til en annen (f.eks. kveld) så skal all overstyring (initiert av enten punkt 3 eller punkt 4) resettes automatisk.

7. Full "lokal kontroll" skal opprettholdes (bruk av S1 direkte mot dimmer) også når Homeseer er nede.

 

Punkt 1 og 2 realiseres med "andre devicer ("Auto av" og "Auto på")" i dag, men er ikke nødvendigvis låst til det...

 

Jeg opplever at det er punkt 3 her som kompliserer. Kanskje sammen med punkt 7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Hillmar skrev:

1. Jeg vil at lyset skal endre nivå ved bevegelse og ved mangel på bevegelse

2. Lysnivåene ved bevegelse og ved mangel på bevegelse skal endre seg avhengig av tid på døgnet

Pkt. A. OK, dette gjør jo oppsettet mitt over.

Check.

 

4 minutter siden, Hillmar skrev:

3. Jeg vil at hvis noen trykker på den fysiske bryteren så skal det fungere som en vanlig S1-bryter koblet til en Dimmer 2 og automatikken skal deaktiveres.

Pkt. B.

  • Virtuell device med "automatikk på eller av".
  • Event med trigger "Device set and has a value below 19" som setter "Automatikk" til "av".
    image.png

 

8 minutter siden, Hillmar skrev:

4. Det skal være mulig å overstyre lysnivåene ved bevegelse og ved mangel på bevegelse med predefinerte "scenarioer" som trigges manuelt (alt fra tale kommando til trykk på S2 til Dimmeren, men triggeren har jeg kontroll på)

Pkt C. Dette er jo tilsvarende min beskrivelse over. Når "noe" skjer trigger du eventer som setter Auto av og på nivåer. :) 

 

På 14.11.2019 den 9.18, Moskus skrev:

Dag:

image.png

 

Kveld:

image.png

 

Natt:

image.png

 

 

 

9 minutter siden, Hillmar skrev:

5. Det skal være mulig å deaktivere overstyring (initiert av enten punkt 3 eller punkt 4)

Pkt D. Det er her det kan bli vanskelig, og det gjelder å holde tunga bent i munnen, og det kan være at det ikke er mulig å gjøre med pkt. 3 (altså med scene-kommandoer)

 

For når vet man at man skal aktivere automatikken ved å trykke på S1 og ikke bare endre dimmenivå?

 

 

10 minutter siden, Hillmar skrev:

6. Når systemet går fra en "tidstatus" (f.eks. dag) til en annen (f.eks. kveld) så skal all overstyring (initiert av enten punkt 3 eller punkt 4) resettes automatisk.

---> Se pkt. C. "Automatikk av eller på" settes aller først også til "På", og deretter trigger man et passende event som beskrevet i pkt. C.

 

11 minutter siden, Hillmar skrev:

7. Full "lokal kontroll" skal opprettholdes (bruk av S1 direkte mot dimmer) også når Homeseer er nede.

Altså ingen parameter-bruk, det er jo OK. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2019 den 9.18, Moskus skrev:

Dag:

image.png

 

Kveld:

image.png

 

Natt:

image.png

 

Av ren nysgjerrighet, ser du nå da bruker tre eventer til dette. Noen grunn til at du ikke samler alle i et event med easytrigger? Så får du all styringen av samme lys i et event.
Slik:
THEN Set Devices 1.etg spisestue auto av-nivå LED to if( $$DVR:123: == 1, 0, $DEVICEVALUE)

THEN Set Devices 1.etg spisestue auto på-nivå LED to if( $$DVR:123: == 1, 100, $DEVICEVALUE)

THEN Set Devices 1.etg spisestue auto av-nivå LED to if( $$DVR:123: == 2, 25, $DEVICEVALUE)

THEN Set Devices 1.etg spisestue auto på-nivå LED to if( $$DVR:123: == 2, 50, $DEVICEVALUE)

THEN Set Devices 1.etg spisestue auto av-nivå LED to if( $$DVR:123: == 3, 0, $DEVICEVALUE)

THEN Set Devices 1.etg spisestue auto på-nivå LED to if( $$DVR:123: == 3, 10, $DEVICEVALUE)

 

Device 123 er altså da dag (1), kveld (2) og natt (3) i eksemplet over. 

 

 

 

Jeg har en bryter ved sengen som skrur på alt lys i huset, og bruker da tilsvarende funksjon for å sjekke om lyset er allerede på. 

Hvis lyset er av så skrur jeg på lyset 10% og 5% på soverom, men dersom det allerede er på så gjør jeg ingenting med det. 

 

image.png.3789f08ee8a9a4c3eefa7dc43ecab2f1.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god hjelp og rettledning @Moskus. Jeg tror du satte meg på noen gode ideer for å forenkle oppsettet mitt! Jeg skal prøve å få meldt tilbake når jeg har fått testet litt.

 

Forslaget ditt @Bjonness reduserer antall eventer, men jeg tror kanskje det blir litt lite "leselig" for min smak. Men det er smak og behag tenker jeg... Og det er uansett fint å se hvilke andre muligheter som finnes for å løse den samme oppgaven! Plutselig får man behov for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Bjonness skrev:

Av ren nysgjerrighet, ser du nå da bruker tre eventer til dette. Noen grunn til at du ikke samler alle i et event med easytrigger? Så får du all styringen av samme lys i et event.
Slik:
THEN Set Devices 1.etg spisestue auto av-nivå LED to if( $$DVR:123: == 1, 0, $DEVICEVALUE)

THEN Set Devices 1.etg spisestue auto på-nivå LED to if( $$DVR:123: == 1, 100, $DEVICEVALUE)

THEN Set Devices 1.etg spisestue auto av-nivå LED to if( $$DVR:123: == 2, 25, $DEVICEVALUE)

THEN Set Devices 1.etg spisestue auto på-nivå LED to if( $$DVR:123: == 2, 50, $DEVICEVALUE)

THEN Set Devices 1.etg spisestue auto av-nivå LED to if( $$DVR:123: == 3, 0, $DEVICEVALUE)

THEN Set Devices 1.etg spisestue auto på-nivå LED to if( $$DVR:123: == 3, 10, $DEVICEVALUE)

 

Device 123 er altså da dag (1), kveld (2) og natt (3) i eksemplet over. 

Oversikt.

Samt at jeg ikke egentlig har tenkt på det som en mulighet.

 

Skulle jeg gjort det slik hadde jeg nok heller skrevet et script. :)

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Oversikt.

Samt at jeg ikke egentlig har tenkt på det som en mulighet.

 

Skulle jeg gjort det slik hadde jeg nok heller skrevet et script. :)

 

Den er grei, måtte bare spørre så jeg ikke gjorde noe dumt ?

Er jo forskjellig hva man foretrekker. 

Jeg kan ikke scripte, mens syns at dette var en grei løsning for å ikke få altfor mange events da jeg syns det er lettere å ha oversikt :) 

Også går det mye fortere da jeg slipper å legge inn triggers og conditions flere ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjonness skrev:

Jeg kan ikke scripte, mens syns at dette var en grei løsning for å ikke få altfor mange events da jeg syns det er lettere å ha oversikt :)

Veien fra det du gjør til et faktisk script er veldig kort. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.