Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fukt sensor i røft miljø? Klima i fjøs


Anbefalte innlegg

Jeg har kommet til hovedpunktet som gjorde at jeg startet med hjemmeautomasjon i første omgang.

Nemlig å få kontroll på miljøet i fjøset.

 

Den eksisterende løsninga består av en vifte med fem trinn.

Fungerer utmerket med fullt påsett med høylakterende NRF-kyr.

Men siden det nå er mindre antall dyr som også produserer mindre varme krever det mye ratting med vifte av og på 

for å holde luftfuktighet nede og temperatur over null så vannet ikke fryser.

Dette er en prøvesessong for å se hva som fungerer. Regner med å omkallfalltre fjøset basert på erfaringer denne vinteren.

 

Det største problemet synest å være en fuktsensor som tåler miljøet.

Finnes det egnede sensorer?

 

Alternativet er å kjøpe inn en haug med billige sensorer ala DHT 11 og bytte de etterhvert som de blir dårlige.

 

Synspunkter og ideer?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Au, den er ikke enkel å gi eksakt svar på.

Fjøs og driftsbygninger generelt har veldig aggresivt miljø.

 

Har vifteleverandøren noe form for styringsbokser som kan oppfylle ønsket ditt?

Vifter med trinnbryter er ikke bare bare å regulere sånn uten videre.

Ofte er det noen motstander og litt annet inni boksen som regulerer spenningen til selve viftemotoren.

 

Tror du må belage deg på industriprodukter får å finne noe som kan brukes.

Da må du nok også belage deg på å gå litt omveier for å få signalene fra føler til å spille på lag med automasjons systemet.

Typiske signaler for måleverdier på industrielle produkter er 4- 20mA.

Kan løses ved å bruke Arduino eller lignende, men da får du en utfordring med spenningsforsyningen til føleren.

Typisk 24V DC.

Dette vil grille Arduiono ganske kjapt, da de kun takler 5V eller 3,3V, alt etter type Arduino.

 

Schneider Elektric, GE, Eaton, Siemens, Carlo Gavassi, og flere er leverandører av industrielle produkter.

Du må nesten google og finne produkter som kan være brukbare.

Ta kontakt med en elektro grossist og forhør deg om mulighet for å kjøpe sensoren der.

Du har sikkert ett organisasjonsnummer som kan brukes for å opprette konto.

Det gjør det i hvert fall mye enklere.

 

Ebay kan også være ett alternativ, men det har vist seg å ikke alltid bli billigste alternativ nå beskrivelse ikke stemmer med levert produkt.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt annet enn plast og rustfri vil ikke vare i ett fjøs.

Det er grunnen til at det ikke er installert en fuktsensor før.

 

Har snakket med Bruvik (leverer vifteløsninger til det meste av fjøs i Norge).

De anbefalte en sensor fra Nederlandske Microfan.

Sensoren ( fikk ikke typenr.) drives av 24volt med 0-10volt utgang.

Skal kontakte de pr. epost. Jeg skjønner ikke noenting av microfan.com, den er på Flamsk eller noe..

 

@Jarle FJa, jeg går for ordentlige løsninger på lang sikt.

24 volt er greit nok og standarden på slike innstallasjoner. (Dvs. En standard man kan bruke)

Jeg er opptatt av å bruke hyllevare i mest mulig grad.

Om dingsene må programmeres ser jeg ikke på som noe større problem, bare at deler (eller tilsvarende deler) kan

skaffes også noen år frem i tid.

Det leveres mye til landbruket i dag med propreitære styrebokser som gjør dyr og avansert mekanikk ubrukelig når "boksen" ryker.

Om det lar seg skaffe in slik boks, så er de vanvittig dyre. En jeg kjenner regner prisen på en "boks" i antall melkekyr..

Jeg prøver å unngå slike produkter når jeg kan.

 

 

Man kan Google til man blir blå, noen data eller priser finner man ikke på slikt.

Og så må man vasse i produkter fra Alibaba og Bangod..

 

På kort sikt må jeg koke ihop noe rallemikk ser det ut til.

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.