Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Homebridge - en dårlig idé?


Automo

Spørsmål

Hei,

 

Nok en nybegynner-tråd.

 

Jeg har såvidt begynt å skrape i overflaten i hjemmeautomasjons-verden og trenger litt råd før jeg går altfor langt i en dårlig retning.

 

Jeg har et lite Telldus 433 Mhz system fra før og kom tilfeldigvis over en artikkel som fortalte at jeg ved hjelp av en RPI og HomeBridge kunne få Siri til å styre disse enhetene. Så uten å gjøre noe mer research fikk jeg dette på plass, og kan nå slå av og på en del lys og ovner ved å snakke til klokken. Ganske gøy, og jeg vil gjerne ha mer.

 

I første omgang skal jeg ha en del innbygde brytere, og jeg heller mot Z-wave da jeg har forstått at dette er «bedre» og mer «fremtidsrettet» enn 433 Mhz (uten helt å forstå de praktiske fordelene må jeg innrømme). Da må jeg i så fall oppgradere Tellstick’en min til en znet variant. Men så begynte jeg å gjøre litt mer research og ble plutselig veldig usikker på veien videre. Helt konkret lurer jeg nå på følgende:

 

- Hvilke Z-ware brytere anbefales? Batteri eller ikke? Har billigere brytere noen ulemper sammenlignet med litt dyrere?

- Er Tellnet en brukenes plattform? Jeg ser ikke for meg at dette kommer til å ta helt av, men hvor ligger egentlig begrensningene?

- Er HomeBridge en fornuftig vei å gå? Jeg ser knapt nok noen her inne som bruker eller anbefaler dette, hvorfor det?

- Home / Siri - integrasjon er egentlig det eneste ufravikelige kravet jeg har til systemet. Hvilke andre systemer gjør at jeg kan styre alt via Home-appen / Siri? 

- Har forresten en Yale Doorman. Noen systemer det kan integreres i?

 

Setter pris på alle tips og råd!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
10 timer siden, Automo skrev:

I første omgang skal jeg ha en del innbygde brytere, og jeg heller mot Z-wave da jeg har forstått at dette er «bedre» og mer «fremtidsrettet» enn 433 Mhz (uten helt å forstå de praktiske fordelene må jeg innrømme).

Z-wave (og Zigbee) er toveis-kommunikasjon og mesh-nettverk. Det gir bedre rekkevidde samt vissheten om at meldinger blir bekreftet at de har kommet frem. Med 433 Mhz sender man signaler i blinde og bare håper at mottakeren har forstått det.

 

I tillegg kan man sende inn og hente ut innstillinger til dimmerne, brytere, termostater og dørlåser. Jeg bruker 433 Mhz nå mest til julelys og temperaturgivere.

 

10 timer siden, Automo skrev:

Hvilke Z-ware brytere anbefales? Batteri eller ikke? Har billigere brytere noen ulemper sammenlignet med litt dyrere?

Definer "bryter" i denne sammenheng. Noen tenker på dimmere eller switch når de sier det, andre tenker på kun selve knappen.

 

"Fibaro Dimmer 2" er særdeles vanlig å bruke. Det er en utmerket dimmer som styres med pulsbrytere, og dimmer stort sett det som er koblet til uten problemer. Den kan styres fra andre trådløse brytere hvis du har behov for det.

 

10 timer siden, Automo skrev:

Er Tellnet en brukenes plattform? Jeg ser ikke for meg at dette kommer til å ta helt av, men hvor ligger egentlig begrensningene?

Det du spør om nå er om Volkswagen lager brukenes biler. Svaret er selvfølgelig "ja" men som med så mye annet kommer det an på hva man skal gjøre. Jeg tror du kan bruke Telldus lenge hvis du liker den plattformen.

 

Men det finnes selvfølgelig mange alternativer. Jeg liker HomeSeer (full frihet uten at det er komplisert), andre liker Homey, og andre igjen bruker Home Assistant eller OpenHAB. SmartThings, Vera, og Fibaro Home Center er også alternativer som brukes ofte.

 

10 timer siden, Automo skrev:

Er HomeBridge en fornuftig vei å gå? Jeg ser knapt nok noen her inne som bruker eller anbefaler dette, hvorfor det?

Det er nok mange her inne som bruker HomeBride for å få smarthuset sitt kompatiblet med iPhonene sine, men det meste av "smarthet" ligger ikke i Homebridge/iOS. Grunnen til det er enkel: Det er ikke smart nok enda.

 

10 timer siden, Automo skrev:

Har forresten en Yale Doorman. Noen systemer det kan integreres i?

Det finnes vel en Zigbee-modul...? 

Ellers trenger du en egen Versiure-boks... Jeg kan ikke så mye om Doorman, utenom at den ikke er skikkelig egnet til full integrering i smarte hus.

 

Ellers kan du selge den og bytte den ut med en IDlock. Den snakker Z-wave. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
6 timer siden, Moskus skrev:

Definer "bryter" i denne sammenheng. Noen tenker på dimmere eller switch når de sier det, andre tenker på kun selve knappen.

 

Jeg mener den «dingsen» som bygges inn bak den gammeldagse fysiske bryteren jeg allerede har i dag. I mitt tilfelle blir det vel da 90% switcher og 10% dimmere.

 

6 timer siden, Moskus skrev:

Jeg tror du kan bruke Telldus lenge hvis du liker den plattformen.

 

Men det finnes selvfølgelig mange alternativer. Jeg liker HomeSeer (full frihet uten at det er komplisert), andre liker Homey, og andre igjen bruker Home Assistant eller OpenHAB. SmartThings, Vera, og Fibaro Home Center er også alternativer som brukes ofte.

 

Ok, så la oss si jeg ønsker å gå over til f.eks. HomeSeer, da melder det seg umiddelbart noen nye spørsmål:

- Hvilke alternative «hjerner» finnes det for dette systemet? Altså hva er det som fysisk erstatter Tellstick’en?

- Vil 433 MHz enhetene mine fortsatt fungere med HomeSeer? Trenger jeg fortsatt Tellnet Live?

- Vil jeg fortsatt få Siri-integrasjon? Trenger jeg evt fortsatt HomeBridge til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
12 minutter siden, Automo skrev:

Jeg mener den «dingsen» som bygges inn bak den gammeldagse fysiske bryteren jeg allerede har i dag. I mitt tilfelle blir det vel da 90% switcher og 10% dimmere.

Ja, OK. Men hvis det er lys, så gjør heller motsatt: 10% switcher og 90% dimmere. :) 

 

12 minutter siden, Automo skrev:

 

- Hvilke alternative «hjerner» finnes det for dette systemet? Altså hva er det som fysisk erstatter Tellstick’en?

HomeSeer er hjernen, men f.eks. UZB1 er interfacet.

HomeSeer (og de fleste andre programvare-løsninger) kan du kjøre på en Raspbrry Pi i begynnelsen og oppgradere når du har behov/råd.

 

14 minutter siden, Automo skrev:

- Vil 433 MHz enhetene mine fortsatt fungere med HomeSeer? Trenger jeg fortsatt Tellnet Live?

Ja. Nei.

 

14 minutter siden, Automo skrev:

- Vil jeg fortsatt få Siri-integrasjon? Trenger jeg evt fortsatt HomeBridge til dette?

Du trenger fortsatt HomeBridge til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 timer siden, Moskus skrev:

Ja, OK. Men hvis det er lys, så gjør heller motsatt: 10% switcher og 90% dimmere. :)

 

Fordi det kan hende jeg ønsker muligheten til å dimme i fremtiden mener du?

 

2 timer siden, Moskus skrev:

HomeSeer (og de fleste andre programvare-løsninger) kan du kjøre på en Raspbrry Pi i begynnelsen og oppgradere når du har behov/råd.

 

Jeg har råd, men aner ikke om jeg har/får behov. Hva er svakheten til RPI og hva er fordelen med en evt dyrere løsning?

 

Den UZB1-saken så ikke ut til å ha lange rekkevidden (rent intuitivt pga størrelsen). Men hvis man har en del Z-wave enheter så trenger man bare kontakt med den nærmeste, så ordner Z-wave protokollen resten, er det sånn å forstå?

 

2 timer siden, Moskus skrev:

Ja. Nei.

 

Hehe, tenker jeg får begynne å lese gjennom denne HomeSeer-skolen ja. Skal på en lang flytur i morgen, så det kan vel passe bra å begynne da :)

 

Btw, tusen takk for informative svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 minutt siden, Automo skrev:

Fordi det kan hende jeg ønsker muligheten til å dimme i fremtiden mener du?

Ja, akkurat. Med mindre du er 100% garantert at den lampen aldri skal kunne dimmes de neste 25 årene, så velger man dimmer. Det er ganske OK å kunne dempe lyset, selv steder man ikke tenkte at det var praktisk, som kjellergang og vaskerom.

 

 

29 minutter siden, Automo skrev:

Hehe, tenker jeg får begynne å lese gjennom denne HomeSeer-skolen ja. Skal på en lang flytur i morgen, så det kan vel passe bra å begynne da :)

Btw, tusen takk for informative svar!

Bare spør, så svarer vi på det meste. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.