Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

KNX Smarthus og veien videre?


stemic01

Anbefalte innlegg

Veien videre og med ett system og færrest mulig apper?


Ser at stort sett alle produsenter av elektriske produkter til hjemmet nå lanserer egne systemer og egne apper til å styre dem. Ser at man fort kan ende opp med en haug med ulike standarder, styringer og apper om man ikke er påpasselig med hva man velger. Det er nokså tungvindt med en haug av ulike pålogginger og apper for å styre en liten del av hjemmeautomasjonen. Ett system som styrer alt,  henter informasjon fra alt og som kan snakke med alt er ideelt. Spørsmålet er om jeg kan få til det jeg ønsker inne i eksisterende system, eller om jeg er dømt til å ha mange apper eller å bruke eksempel Atmos sin Homey?

System nå: 
- KNX basert system fra Schneider med Wiser som Gateway og logikkmodul. Denne har også programmerbart grafisk grensesnitt og mange programmeringsmuligheter.  (Wiser het tidligere HomeLynk og er også tilnærmet samme som LogicMachine). 
- Aktuatorer til å styre gulvvarme 
- Aktuatorer til å styre flere stikkontakter og noen lyspunkter rundt om
- DALI styring til alle LED-lamper inne (ca 40stk)
- Phillips hue som utelys og ett par lamper inne (Styres foreløpig kun i Hue appen)
- Panasonic Varmepumpe (Kun medfølgende fjernkontroll IR)
- Flexit Nordic S4 Ventilasjonsaggregat med trådløs fuktsensor på bad og CI70 panel)

Ønskeliste

  1. Seriekoblede brannvarslere
    Trenger noen seriekoblede brannvarslere til å ha rundt om i hust. Gjerne med HUB som kan kobles mot KNX systemet jeg har slik at jeg kan iverksette handlinger ved brannalarm. Eksempel blinke med utelys, låse opp ytterdør, endre hastighet på ventilasjon, sende melding til mobil osv. MÅ være trådløst pga ikke lagt opp rør til kablet anlegg. 
    Finnes der ett OK slikt system som kan snakke med KNX systemet jeg har i dag? 

    Har snuset litt på Cavius sitt system med HUB som ser veldig bra ut pga HUB, seriekoblede brannvarslere, vannvarslere, magnetbrytere til dører/vinduer osv og man har i praksis ett komplett anlegg som løser mange oppgaver i en app. Hadde jeg klart å få dette til å snakke med KNX systemet jeg har så hadde dette vært midt i blinken.

    Ser at Google nest ser spennende ut, Netatmo har fine produkter som kanskje kan fungere, men usikker på hvordan de eventuelt kan kommunisere mot KNX systemet jeg har. 
     
  2. Vannlekkasje sensor
    Der er ett par rom der jeg har behov for å kunne legge inn vannlekkasjesensorer som kan stenge en hovedvannkran og sende varsel. Igjen ser jeg at Cavius Hub har ett bra opplegg for dette, men også usikker på koblingen mot eksisterende KNX system. Andre systemer, eller veldig enkle selvbygg som kan fungere her?
     
  3.  Dør / Vindusbrytere
    Trådløse, diskrete dør/vindusbrytere som kan kobles opp mot samme system og armeres ved "borte / reise" modus og som også kan gi advarsel om dører/vinduer som står åpne når man forlater huset eller som åpnes når man er borte (alarm funksjon). Dersom denne også kan snakke med KNX er det topp og man kan legge inn logikk mot ventilasjon, varmepumpe osv ved åpne dører/vinduer som står oppe lenger enn en angitt periode. 
    - Varsel funksjon
    - Alarm funksjon 
    - Logikk
     
  4. SPANASONIC varmepumpe: 
    Hadde vært fint å kunne styre luft/luft varmepumpen gjennom logikk og sensorer. Helst i KNX slik at man kan endre modus og temperatur på varmepumpen etter
    - Schedule (tidsangivelser),
    - Scener (Borte/hjemme/reise/natt osv) eller etter
    - Hendelser/input (eksempel ved åpen dør, over angitt temperatur på innendørs temp sensor).

    Panasonic APP: har en egen modul med wifi app, men denne er relativt "dum" og veldig basic ut. Og heller ikke så enkel å koble mot annen logikk som beskrevet over. 
    IntensisBox: har en spennende KNX-IR modul som ser ut for å kunne gjøre jobben og gi ønsket funksjonalitet. Noen med erfaring rundt denne? 
    https://www.intesisbox.com/en/universal-knx-ir-is-ir-knx-1/gateway/  
     
  5. FLEXIT NORDIC S4 Ventilasjon
    Finnes der noen bra måter å styre Flexit ventilasjon på? Har sett en tråd her inne i forumet der noen lagde en slik løsning basert på BacNet. Usikker på hva som fungerer med Nordic S4 aggregatene og hvor mye styr det er å få det til. Det hadde vært fantastisk om ventilasjonsaggregatet kunne styres på følgende parameter: 
    - Modusskifte og temperaturstyring ved scene "natt", ""Hjemme" "Borte" Reise" osv.
    - Muligheter for å styre hastighet vifte ved eventuell brann.
    - Muligheter for å justere hastighet ved luftkvalitet inne (Eksempel ved en Netatmo innendørs værstasjon)
     
  6. DØRLÅS
    Vurderer smart dørlås. Liker det jeg ser av DANALOCK som kan låse opp døren når man nærmer seg døren med mobilen (Bluetooth). I tillegg har Danalock ett tastatur som kan kobles til om man mister mobilen og trenger å kunne komme seg inn uten nøkkel. Det jeg har sett av Danalock løsningen ser supert ut. 
    Er det noen som vet om denne kan integreres mot KNX anlegget? 

    Funksjoner som er ønskelig er: 
    - Kunne fjernåpne døren om man er på reise og trenger å gi tilgang til huset
    - Styre tilganger (Akkurat det kan gjøres i danalock appen siden det er relativt sjeldent)
    - Kunne ha logikk til døren med tanke på brannalarmer osv.
    - Alexa/google home logikk eller egen app? 
     
  7. Video Ringeklokke
    En Video ringeklokke der man kan snakke med vedkommende utenfor er fint. Gjerne med bevegelsesdetektor og varsler. 
    Ellers ikke så mye krav til denne utover at den må fungere og helst inn mot de øvrige systemene. 
    - Alexa/google home logikk eller egen app? 
     
  8. Solskjerming
    Screens kommer etter hvert. Kan tåle at disse kjøres manuelt, men det beste er jo om de kan gå automatisk basert på værstasjondata (Lys og Vind). Finnes en del KNX utstyr til dette. 
     
  9. Værstasjon
    Til styring av solskjerming og til info om utendørs værforhold. Temp, Vind, nedbør, luftfuktighet og barometrisk trykk er "kjekt å ha". 



Med så mange ønsker og systemer, er det Homey som er veien å gå, eller er det å forsøke å integrere ting i eksisterende KNX system med Wiser/LogicMachine og scripte opp ting? 
Hva sier folket her inne? 
 


 

 

Endret av stemic01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode spørsmål! Begynner med det jeg selv har litt erfaring med, som er tillegg til logicmachine. Jeg har begynt å bruke mye NodeRed med knx plugin. Der gjør jeg mye av logikk og integrasjoner, for eksempel med Hue. Lua-scriptingen i logicmachine gjør jeg minimalt av, fordi hver gang blir jeg sittende å Google språket mer enn jeg faktisk løser problemet.

Angående ventilasjon, så monterte jeg nettopp et S4 anlegg med CI70 hos min søster, og la merke til at CI70 bruker KNX PL-link. Kanskje det er mulig å koble direkte på knx?

Ellers er det knx-moduler til homeassistant å få også. Kanskje det er veien å gå? Snuser litt på den selv, men måten jeg har lagt inn dali lys i logicmachine gjør at jeg ikke kan bruke knx-light modulen i homeassistant direkte. Har kun brukt "scale"-objektet på dali-mappinga, og bruker 0 som av... I retrospektiv ser jeg at det kanskje var litt dumt. Kan hende jeg fikser det en vakker dag [emoji1]

Sent from my LYA-L29 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Meget spennende opplegg du har og ønsker deg. Jeg er i samme situasjon. Har litt OCD når det kommer til fabrikat, og har låst med litt til Schneider. Irriterer meg grønn over at de ikke har et komplett system med alarm, adgangskontroll, varmepumper osv, så må nok ty til en del integrering av andre systemer.

 

Holder på å renoverer et hus fra 1967 hvor jeg skal trø inn KNX med Schneider Wiser på toppen. Hadde Loxone tidligere som jeg synes er veldig greit, men samtidig litt vel låst til deres produkter, selv om en kan integrere mye kjekt der også.

 

Har fått opp Easee elbillader som per dags dato ikke har noen åpen protokoll for integrasjon mot andre systemer. Håper de kommer med API som åpner for noe via HTTP eller lignende etter hvert.

 

På ventilasjon så har jeg valgt Villavent Save VTR 300 som kommuniserer med Wiser via modbus. Hadde det samme med Loxone og funker fjell.

 

Kommer til å gå for DALI på det meste av belysning, men har veldig lyst på RGB utendørsbelysning rundt busker og trær, så blir nok er tappert forsøk på å få inn Philips Hue via Zigbee.

 

Når det gjelder brannvarsling så har jeg hatt problemer med å finne noe som ser bra ut, helt til jeg fant ut at Wiser har mulighet for Zigbee. Dersom det går an å integrere feks Netatmo sine.

 

Irriterer meg grønn over at ingen har noen multiromkontroller som dekker "alt". Brann, radon, Co2, bevegelse, sirene, temperatur, DI, DO, AI, AO... Why not!? Greit nok at du trenger ikke alt i alle rom, men hadde være veldig gøy!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

 

Hei og takk for feedback. Takk selv. 
Det har skjedd en del siden sist når jeg la inn dette innlegget. Svarer deg litt inimellom her.

Bakgrunn: Oppussingsprosjekt fra 1963, der  jeg tenkte å legge opp til noe enkel smarthuslogikk med KNX infrastruktur og skulle ikke ta den helt ut. Valgte Schneider Wiser og tenkte å konfigurere alt via Schneider EConfigure som er en ETS-light med visuelt grensesnitt og ikke krever all verden av forkunnskaper. Det er en fin måte å gjøre det på så lenge du primært bruker produkter som den støtter og ikke skal gjøre for mye avansert. Utmerket til enkle system, men ikke om du skal mixe inn masse skreddersøm og ulike komponenter. Så jeg har møtt veggen på en rekke ting og tenker at jeg kanskje skal reprogrammere hele huset i ETS nå slik at jeg får utnyttet en del ting der jeg står fast nå. 

Wiser vs LogicMachine. Sjekk forumet til Logic Machine og se litt på cases der. Det er mye som er likt, men jeg har en følelse av at Schneider er litt tregere med å komme med nyere firmware oppdateringer, en del færre apper du kan velge å installere osv. Eksempel er Alexa integrasjon som ikke er direkte tilgjengelig til Wiser (GDPR) per dags dato, men støttet i LM. Du har også flere varianter av LM der du kan få mer integrert - eksempel DALI Gateway, relemoduler osv.
Med separate komponenter er det enklere å bytte enkeltkomponenter hvis noe skulle ryke eller du ønsker annen/utvidet funksjoner i en nyere modell senere. 

LM og LUA logikk muligheter:
Inntrykket mitt er at LogicMachine/Wiser er sterke på mulighetene til å sette opp enkel eller avansert logikk. Jeg har nå begynt å få taket på funksjonene og gjøre enkle og litt mer avanserte ting. Ganske kult hva du kan gjøre med enkel koding. Sette scener som utløser en serie av funksjoner med mulighet til logikk om ting har ulik status osv. (Vanlig IF THIS THEN THAT). 
MEN jeg forsøker nå å velge merker og modeller av utstyr der jeg ser at det finnes erfaring og gjerne noen basic scripts som hjelper meg i gang. 

DALI: Ja, jeg er superfornøyd med DALI opplegget mitt. Dimmer fint, dimmer helt ned til nesten ingenting og bare funker perfekt. Har brukt lamper fra Stokkanlys som både ser bra ut og har DALI drivere. Hadde nok ikke valgt noe annet enn DALI igjen. 
 

SIDEN SIST:

  • Netatmo værstasjon
    Har nå integrert Netatmo sin værstasjon. Med denne kan jeg trigge funksjoner i klimaanlegget hvis spesielle ting intreffer.  Så nå har jeg tilgang til værstasjon verdiene direkte i Wiser med dedikerte gruppeadresser for ulike funksjoner. Ganske kult å øke hastigheten på ventilasjonen dersom det blir dårlig luftkvalitet, eller påvirke varmepumpen hvis noe skjer, snurre inn solskjerming hvis det blir storm, sette på varmekabler hvis det blir under en gitt temperatur osv. Masse muligheter. Har ikke sjekket ut Netatmo sitt øvrige sortiment - det er kanskje verdt å se på.
     
  • Phillips Hue: 
    Har phillips hue LILY hagelampene med farger. Disse er integrert i Wiser og styres nå derfra. MEN jeg synes egentlig at det er "normalt lys" som funker best. Jeg bruker dem på noen trær og de mister MYE lys når du beveger deg bort fra de lyse hvite/gule fargene. Rødt og blått osv gir veldig mye svakere lys. 
    Har også HUE app og fjernkontroll som funker uavhengig om jeg ønsker det. 
     
  • Ring video ringeklokke 
    Denne er kul, men lever sitt eget liv i en egen app. Denne ser jeg ikke noen enkle muligheter for å integrere. Jeg trenger strengt tatt ikke det heller slik jeg har rigget mitt opplegg.
     
  • ALARM: Jeg synes at RING sitt alarmanlegg ser fint ut og absolutt noe å vurdere. Det selges per tiden ikke utenfor USA, men det kommer, eller handle det der og få sendt det. 
    MEN som med ringeklokken så ser jeg ingen mulighet for å integrere det mot LM.  Liker også det jeg ser fra Cavius med tanke på brannvarsling, vanndetektorer og dør/vinduskontakter. MEN samme problem som for Ring. Ingen integrasjon. 
    Det jeg primært ønsker av funksjoner er: 
    - Ved brann sette i gang gitt logikk som styrer lys osv
    - Ved vannlekkasje sette i gang gitt logikk som å stenge hovedkrane osv.
    - Ved åpen dør/vindu få varsel ved aktivering av "på reise" slik at jeg kan lukke det før jeg går. 
    - Alarm ved åpning av dører/vinduer når jeg er borte fra huset 
     
  • Panasonic varmepumpe integrasjon
    Kjøpte en liten boks fra intesisbox som kobles i KNX og i CN-CNT pluggen på varmepumpen min. Settes opp i ETS og gir full tilgang til varmepumpen. Du får 2-veis kommunikasjon slik at du både kan lese SET TEMP og kan skrive ny SET TEMP. Har full kontroll på en haug med funksjoner. 
    Så nå har jeg laget logikk som nattsenker temperaturen klokken 21 (Hvis hjemme) og øker temperaturen på morran (Hvis jeg er hjemme) automatisk. Jeg har lagt inn logikk knyttet til scener som "hjemme", "borte", "reise", "Natt" med rett temperatur, modus, viftehastighet osv i forhold til modus/scene som huset er i. 

     
  • Det jeg savner nå er: 
    - FLEXIT NORDIC S4 ventilasjon Integrasjon (Her har jeg sett noen løsninger her inne - Kan virke som  modbus er veien å gå her). Flexiten er i drift.
    - Dørlås med integrasjon for fjernåpning av dør + automatisk låse opp dør når jeg er ved den (Ala Danalock funksjoner, men helst ikke enda en app). 
    - Brannvarsling med integrasjonsmulighet  til Wiser. Har kun enkle dumme brannvarslere nå.
    - Vanndetektor med integrasjon og elektrisk hovedvannskrane integrert mot Wiser. Dette haster!
    - Dør/vindussensorer med integrasjon til Wiser 

    FREMTIDEN: 
    - Elbil lading, TIBBER integrasjon, Solcelleanlegg, varmefangere for vann og gråvann osv. 








 

Endret av stemic01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tibber med pulse er trolig det første tiltaket som skjer på nyåret. Er der noen som har erfaring med Tibber mot Logic Machine / Schneider Wiser? 
Spent på hvordan man knytter det sammen og hvordan man kan utnytte det best mulig. Ikke minst hvordan scripter man logikken opp mot strømpris etc. Tenker spesielt hvordan definerer man att prisen er høy/lav når prisen er variabel gjennom dagen, uken og året? Er tidspunktene prisene er høy/lav stort sett lik for alle ukedager og helgedager slik at man kan scripte dette inn på faste tider, eller er det slik at man regner ut en snittpris den siste uken og dersom prisen går 50% over snitt så kobler man inn/ut ting i forhold til dette? 

PÅ tynn is her, men tenker da å ha ulike scener for husets forbrukere som varierer etter strømpris. Litt usikker på hva som er best practice her, men en ide kunne være å ha 3 moduser for strømpris. 
Noe usikker på hvordan eventuelt scripte det, eller om der er bedre metoder. Antar at prisen enten styres av TIDSPUNKT på døgnet basert på erfaringsgrunnlag på strømpriser eller sammenlikner en NÅ-STRØMPRIS opp mot eksempel snittpris den siste uken og basert på det setter en av følgende status til en variabel/G.A.

  • 1-BILLIG
  • 2-NORMAL
  • 3-DYR

Dersom man lager ulike forbruksmoduser til huset som eksempelvis kan være slik: 

  • ECO mode:  
    Husets standardmodus der man har full overvåking av strømprisene og forbruket og optimaliserer forbruket etter strømprisene i størst mulig grad.
    Sparer mest mulig når strømmen er på sitt dyreste basert på status strømpris 1-billig, 2-normal eller 3-dyr over.  
     
  • Comfort mode:
     Når komfort er viktigere enn pris og man aksepterer å sløse noe mer med forbruket. Tar ikke hensyn til 1-billig, 2-normal, 3-dyr
     
  • Andre:
    I tillegg til; Natt, Borte, Reise med sine hver parameter for optimal kombinasjon av nødvendig forbruk og komfort man trenger i de ulike situasjonene. 


Forbrukere som kan tenkes å inngå og styres: 
Varmtvannsbereder, Varmepumpe, Varmekabler, Luftavfukter i kjeller, Hue lampe som skifter farge etter aktuell strømpris (Signal til å manuelt sette på vaskemaskiner/oppvaskmaskin/lade større batteripakker, osv når prisen er rimelig og lyser "grønn"), fremtidig elbil osv. 



Noen som har gjort liknende oppsett? Hadde vært kult å se hvordan man eventuelt kan integrere Tibber inn i min logic machine/Schneider Wiser for å få til dette og hvordan man best setter det opp for å få til smart logikk og funksjonalitet. 

 

 

Endret av stemic01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat i LogicMachine, men logikken kan jo fort bli den samme. Jeg har vært på god vei til å gjøre noe slikt, men ettersom strømprisen det siste året har vært nærmest paddeflat er det nesten ikke noe vits i... Det blir "Comfort Mode" eller "Away mode" uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Tibber og Pulse på plass nå.
Skulle gjerne hatt noen tips og hjelp til hvordan jeg henter ut PULSE data i API'et og inn til LogicMachine slik at jeg kan bruke det til noe fornuftig og informativt. Fant ett script på LogicMachine forumet som hjalp meg å hente ut sstrmprisene.https://forum.logicmachine.net/showthread.php?tid=2185 

Men herfra til å finne Pulse dataene og hente frem dem fikk jeg ikke til på første forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
35 minutes ago, stemic01 said:

Noen som har scriptet inn TIBBER pulse mot Logic Machine? Hadde vært kult å visualisert og logget faktisk forbruk i LogicMachine  (Jeg har Schneider WISER)

 

Jeg holder på å kjøre opp Home Assistant i parallell nå, så jeg tok inn Pulse der, og eksponerer sensorer i Home Assistant via KNX ip:

image.png.ee184d992f99698c5be54aef14ac22a2.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.