Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvordan styre solskjerming?


Fredrick

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har montert utvendige screens for å hindre innslipp av for mye varme om sommeren. Disse kommer snart "online", og jeg lurer i den sammenheng på om det er noen her som har gode erfaringer med hvordan disse skal styres?

 

Måle utvendig lux er vel kanskje ikke så presist? Eventuelt forslag til sensorer?

Hente posisjonen på solen? Vil vel gi for mye solskjerming på overskyede dager

Kombinere solposisjon med utvendig lux?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for input, og takk for bilde :)

 

Spørsmål:

1. Med triggeren "4:40 after sunrise", må du justere denne underveis i sesongen? Solen har jo ikke fast posisjon like lenge etter soloppgang gjennom året.

2. Hvor godt fungerer condition "Skyet". Er det ofte du skulle ønske den gikk ned fordi det er lett overskyet, eller at du skulle ønske den ikke gikk ned fordi det var tilstrekkelig skylag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Fredrick skrev:

1. Med triggeren "4:40 after sunrise", må du justere denne underveis i sesongen? Solen har jo ikke fast posisjon like lenge etter soloppgang gjennom året.

Det er derfor han bruker "after sunrise" som tar hensyn til det, og ikke "after 16:00". :) 

 

20 minutter siden, Fredrick skrev:

2. Hvor godt fungerer condition "Skyet". Er det ofte du skulle ønske den gikk ned fordi det er lett overskyet, eller at du skulle ønske den ikke gikk ned fordi det var tilstrekkelig skylag?

Godt spørsmål!

@bjornepappa hvordan ser den devicen ut? Hvilken YR-funskjon er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Moskus skrev:

Det er derfor han bruker "after sunrise" som tar hensyn til det, og ikke "after 16:00". :) 

 

Godt spørsmål!

@bjornepappa hvordan ser den devicen ut? Hvilken YR-funskjon er det?

 

Det er yr-plugin som kan generere devicer for alt som finst av prognosar i yr-varselet. Denne devicen ser ut som vist på bildet, har ikkje tatt med heile då det ville blitt veeeldig langt... Screenshot_20191118_144551_com.android.chrome.thumb.jpg.b5703acfc142432a2f3d5ed994f5626b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Moskus said:

Det er derfor han bruker "after sunrise" som tar hensyn til det, og ikke "after 16:00". :) 

 

Ikke enig, spørsmålet mitt gjaldt det slik det er programmert. 

 

01.05.2020 Står solen opp 04:18 her jeg bor, etter 4:40 står solen på 92 grader.

23.06.2020 Står solen opp 02:01 her jeg bor, etter 4:40 står solen på 70 grader

30.08.2020 Står solen opp 05:20 her jeg bor, etter 4:40 står solen på 123 grader

 

01.12.2020 Står solen opp 07:57 her jeg bor, etter 4:40 står solen på 188 grader

 

Det varierer altså en god del hvor på himmelen solen er 4 timer og 40 minutter etter soloppgang - selv sommerstid

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker tilsvarende styring med yr.no. Ift spm om den trigger rett ift sol, vind, skyer har jeg flere ganger opplevd at den har trigget og jeg har tenkt at, dette var kanskje ikke helt riktig, for så 30 minutter senere innse at det var helt rett. F.eks. delvis sol ute og screen går opp, så 30 minutter senere så regner det, eller det kommer kraftige vindkast. Jeg har vært godt fornøyd med denne modellen og hadde valgt det samme igjen, føler ikke at jeg trenger sensorere og vindmålere ute.

Endret av borg1n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Fredrick skrev:

 

Ikke enig, spørsmålet mitt gjaldt det slik det er programmert. 

 

01.05.2020 Står solen opp 04:18 her jeg bor, etter 4:40 står solen på 92 grader.

23.06.2020 Står solen opp 02:01 her jeg bor, etter 4:40 står solen på 70 grader

30.08.2020 Står solen opp 05:20 her jeg bor, etter 4:40 står solen på 123 grader

 

01.12.2020 Står solen opp 07:57 her jeg bor, etter 4:40 står solen på 188 grader

 

Det varierer altså en god del hvor på himmelen solen er 4 timer og 40 minutter etter soloppgang - selv sommerstid

 

Om du spør om det jeg tror, så har jeg valgt å
 - bare ha automasjonen på en periode på året
 - for hver screen har jeg en periode den kan være i bruk, f.eks. mot øst kan den bare gå ned mellom 07:00 og 12:00

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Fredrick skrev:

01.05.2020 Står solen opp 04:18 her jeg bor, etter 4:40 står solen på 92 grader.

23.06.2020 Står solen opp 02:01 her jeg bor, etter 4:40 står solen på 70 grader

30.08.2020 Står solen opp 05:20 her jeg bor, etter 4:40 står solen på 123 grader

 

01.12.2020 Står solen opp 07:57 her jeg bor, etter 4:40 står solen på 188 grader

 

Det varierer altså en god del hvor på himmelen solen er 4 timer og 40 minutter etter soloppgang - selv sommerstid

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men jeg vet at formlene som vanligvis brukes for å bestemme solens posisjon ikke fungerer så bra jo lenger nord man kommer.

 

Personlig synes jeg det virker noe overdrevet med 4 timer etter solnedgang, jeg bruker ca. 20 minutter. Det fungerer iallfall bra her i praksis. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, borg1n said:

Jeg bruker tilsvarende styring med yr.no. Ift spm om den trigger rett ift sol, vind, skyer har jeg flere ganger opplevd at den har trigget og jeg har tenkt at, dette var kanskje ikke helt riktig, for så 30 minutter senere innse at det var helt rett. F.eks. delvis sol ute og screen går opp, så 30 minutter senere så regner det, eller det kommer kraftige vindkast. Jeg har vært godt fornøyd med denne modellen og hadde valgt det samme igjen, føler ikke at jeg trenger sensorere og vindmålere ute.

 

Er dette fra "Myweather" plugin til 29.95$ som henter fra Yr.no?

 

@Moskus Bor i Oslo-området, så det er ikke langt nord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fredrick skrev:

Er dette fra "Myweather" plugin til 29.95$ som henter fra Yr.no?

Ja, tydeligvis. Visste ikke om navnebyttet selv.

 

3 minutter siden, Fredrick skrev:

@Moskus Bor i Oslo-området, så det er ikke langt nord :)

OK, men når jeg tenker meg om så skal jo antall grader forandre seg, men det er jo ikke det som er hensikten. Målet med "sunrise" og "sunset" er jo for å sjekke om solen passerer horisonten eller ei. Klart det kan forandre seg i løpet av året, det skal det jo gjøre. :) 

 

Ca. 20 minutter etter at solen har gått under horisonten er det vanligvis mørkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Moskus said:

OK, men når jeg tenker meg om så skal jo antall grader forandre seg, men det er jo ikke det som er hensikten. Målet med "sunrise" og "sunset" er jo for å sjekke om solen passerer horisonten eller ei. Klart det kan forandre seg i løpet av året, det skal det jo gjøre. :) 

 

 

I forbindelse med solskjerming kan det være mer interessent å vite hvilken fasade solen treffer (naturligvis i tillegg til om den er over eller under horisonten). Jeg forsto det opprinnelig som at det var noe av hensikten med 4:40 etter soloppgang. For eksempel hvis markisene er på vestveggen er det meningsløst å styre de ned før solen har beveget seg over i sør-vest :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Fredrick skrev:

I forbindelse med solskjerming kan det være mer interessent å vite hvilken fasade solen treffer (naturligvis i tillegg til om den er over eller under horisonten).

Selvfølgelig, men det kan enten beregnes, eller justeres med klokkeslett. Antall grader i planet er jo nærmest satt ut fra klokkeslett uansett (men husk å justere for sommertid enn så lenge), det er bare høyden som endres betydelig avhengig av tid på året (og det er den som brukes til sunrise/sunset).

 

Jeg har sagt at den sørvendte fasaden styres frem til kl. 16:00, etter det er det ikke innfallende sol på denne (når det er sommertid). Det gjør riktignok at om vinteren går en opp en time "for tidlig", men det betyr ikke så mye for når det er vintertid er det så lite energi fra sola uansett at den skrått innfallende solen ikke betyr så mye den siste timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fredrick skrev:

 

Er dette fra "Myweather" plugin til 29.95$ som henter fra Yr.no?

 

Yr Weather som jeg fant i plugin listen for HomeSeer (kostet vel ca 30 USD om jeg husker rett). Godt mulig den har byttet navn nå

Endret av borg1n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.