Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fersk i event-faget - Hva er feil?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Godt mulig dette hører hjemme i nybegynner-kategorien, men jeg tar sjansen på å prøve her. Jeg kjøpte meg en Zee S2 og en Fibaro Switch 2 for ca. et år siden med en plan om å etablere et ekstra kostbart astro-ur ?

 

Det jeg rakk å gjøre før det ble jul ifjor var å sette en fast ip på boksen og oppgradere fw, deretter ble det full stopp i prosjektet. Først nå for en uke siden fikk jeg satt meg ned for å prøve og feile litt. Det har endt med at jeg nå via et event har en fungerende styring av utelyset via sunrise/sunset kombinert med time after/before. Dette var så gøy og enkelt at jeg har prøvd meg litt videre, kjøpte noen z-wave strømplugger for å kunne styre 2 x varmelaken i heimen. Det har enda ikke gått helt knirkefritt for seg, skulle gjerne hatt noen tips til hva jeg gjør galt.

 

Jeg har laget en event for å skille på ukedag / helg:

 

image.png.e8d4a2f8c4c99ceaa7fc9e1dcdf1a281.png

 

Her er event for on/off av plugger:

image.png.1b52ca8d42009ef894ad7f4671ff2dea.png

 

 

Det som skjer i praksis er at pluggene skrus på til angitt klokkeslett, uten at dette vises i device statusene. Hverken i "Home" eller "Device Management". Etter å ha skrudd seg på blir de stående til de manuelt blir skrudd av. Eventen for ukedag/helg har fungert i helg, men ikke nå i ukedag.


Skjønner at jeg må ha gjort noe veldig feil et sted, er takknemlig for alle tips!

 

PS: Har fagbrev som Elektriker om noen skulle henge seg opp i at jeg har montert Fibaro-switchen selv ? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, redchristmasale skrev:

Jeg har laget en event for å skille på ukedag / helg:

 

image.png.e8d4a2f8c4c99ceaa7fc9e1dcdf1a281.png


Siden ukedag ikke endrer seg gjennom døgnet ville jeg kjørt disse bare en gang pr dag i stedet for 24. :) «when the time is 00:00:01» er nok. 
 

44 minutter siden, redchristmasale skrev:

Her er event for on/off av plugger:

image.png.1b52ca8d42009ef894ad7f4671ff2dea.png


Her ville jeg snudd på det «the time is 22:00:00 and type dag is helg/ukedag». Da slipper du at triggeren slår til hver eneste sekund. :) I tillegg vil den vel slå seg på hvert eneste sekund mellom kl 22:00 og 22:01, mulig det klusser til ting litt -  løses med å legge til en «and if switch is off». :) 

 

«Cancel delayed action» mener jeg ikke fungerer på «wait». Hele «then wait» kan fjernes og så utvider du den siste linjen for «off» til å være «after waiting...». Da fungerer «cancel delayed action». :) 
 

52 minutter siden, redchristmasale skrev:

Det som skjer i praksis er at pluggene skrus på til angitt klokkeslett, uten at dette vises i device statusene.


Det er veldig merkelig... har du sjekket assosiasjonene? Ser du alle child-devicer? Skjer det noe med devicene om du slår av/på med fysisk bryter (om du har det tilkoblet)?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter @ZoRaC fullt ut, og vil oppsummere kort hovedessesnsen i HS-skolen del 7: Analyser problemstillingen din nøye.

 

Det kan være at triggeren din kan gjøres på en enklere måte. "Has been X for at least 0 sec" er f.eks. det samme "is equal to X", og sistnevnte er en enklere betingelse å sjekke for (og å lese om 4 måneder).

Å bruke et nøyaktig klokkeslett som betingelse er ofte et hint om at man burde byttet om trigger og conditions. Men klokkeslett der det sjekkes for mindre eller mer enn kl. Y er selvfølgelig noe annet.

 

Problemet med dette er at det krever litt kunnskap om hvilke muligheter man faktisk har... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.