Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Smartlås i tomannsbolig


Aslak

Anbefalte innlegg

Vi bor i en tomannsbolig med en delt ytterdør og så en dør inn til vår leilighet rett innenfor. De eneste låsene som passer for oss er Danalock (gamle, ustandard dører og låser). Jeg har montert en Danalock på døra til vår leilighet (dør 2 fra nå av) og skal montere en identisk lås på den delte ytterdøra (dør 1 fra nå av). Begge er z-wave, men skal også kobles til en Danabridge fordi jeg trodde den ville gi meg det beste svaret på status når jeg er utenfor rekkevidde. Det gjør den jo ikke, men det er forsåvidt irrelevant for det jeg trenger input til.

 

Det jeg håper å få til er å åpne begge låsene på enklest mulig måte. Jeg vil gjerne at vår datter skal kunne trykke inn en kode på Danapaden og kunne komme seg helt inn. Det beste hadde vært om bare noen koder åpner begge låsene, mens andre koder bare åpner dør 1. Hvis det er umulig så vil jeg ha det slik at begge låsene åpnes hvis det benyttes kode, men at bare en åpnes hvis det benyttes app eller nøkkel. 

 

Låsene kobler til en Teldus znet lite 2 over z-wave, og den er igjen koblet opp mot Home Assistant (og videre til Homekit).

 

Er det noen som har gjort noe ala dette før? Jeg kjenner ikke til hvor detaljert man kan styre dette oppsettet, men regner med å få tid til å teste litt de neste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om Dana-folkene har fått orden på Z-wave rapporteringen enda. Det siste jeg husker jeg leste er at de ikke har det, og dermed har du ingen måte å sjekke om hvem som låste opp og evt. hvilken kode de brukte.

 

Som jeg sa sist: Har du sjekket med IDlock? Den rapporterer iallfall hvilken kode som blir brukt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Moskus :) Tenkte det var greit å lage en egen tråd om dette siden det ikke var en åpenbar del av den forrige.

 

Jeg fikk etter mye om og men bekreftet at hverken ID-lock eller Yale passet i dørene våre uten å gjøre store inngrep eller bytte dør. Det ble litt mye arbeid og penger.

 

I dokumentasjonen til Danapad står det at du skal kunne se hvem som har låst opp, dvs hvilken kode som ble brukt, men jeg aner ikke om det kan formidles videre over Z-wave. Sikkert ikke (som du sier). Skal sende en mail til support og sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aslak skrev:

I dokumentasjonen til Danapad står det at du skal kunne se hvem som har låst opp, dvs hvilken kode som ble brukt, men jeg aner ikke om det kan formidles videre over Z-wave. Sikkert ikke (som du sier). Skal sende en mail til support og sjekke.


Tror nok det er som @Moskus sier, at dette ikke er klart enda. Spør gjerne support, så kanskje de prioriterer å få det på plass snart. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å montere nå, men får det ikke til å funke med låskassen min. Den er gammel og sær. Noen som har satt opp Danalock med Trioving 5212 eller 5316? Kunne byttet min 5212 i den nyere 5316 kanskje men vet ikke om det funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Aslak skrev:

Noen som har satt opp Danalock med Trioving 5212 eller 5316? Kunne byttet min 5212 i den nyere 5316 kanskje men vet ikke om det funker.


Jeg kjenner ikke nummersystemet, men jeg har gjort det på 5116. Måtte bruke litt triks for å få det til, men funker bra. :) Hva er det som gjør at det ikke går på din låsekasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, ZoRaC said:


Jeg kjenner ikke nummersystemet, men jeg har gjort det på 5116. Måtte bruke litt triks for å få det til, men funker bra. :) Hva er det som gjør at det ikke går på din låsekasse?

 

Første problemet jeg støtte på var det andre har løst med hageslangebit eller 3d printing. 
Dessverre har jeg også problemer med at den forlengeren du skal montere i sylinderet ikke passer. «Krysset» i enden blir for stort i omkrets og passer ikke. Fikk filt ned tuppene litt slik at det er mulig å få den helt inn, men den er fremdeles ikke stabil og klarer ikke vri om låsen. Jeg trodde jeg hadde fått det ganske bra til en gang, men så løsnet den bare igjen når jeg prøvde etter å ha montert plastskiven. Spørsmålet er om 5316 har en mer moderne løsning som Danalocken funker bedre med. Kjipt å kjøpe ny låskasse til 1700 kroner hvis det er samme problem med den.

 

Dessuten fant jeg ut at låsen jeg kjøpte som bvare på elkjøp ser ut til å mangle en del, så den skal inn igjen. På baksiden av låsen skal det sitte et slags deksel med en grønn plastknott med en sprekk til forlengeren, ikke sant? Den mangler og det er bare et hull i midten. Sikkert noen som har montert og bare revet den av etterpå.

 

53 minutes ago, Moskus said:

(Det følger ny låsekasse med IDlock... ;) )

 

Ja, men 5212/5316 har ukurante mål, så hverken idlock eller yale vil passe i døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.