Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

deConz og Elko Termostat


Neophyte

Anbefalte innlegg

10 timer siden, oyvindhauge skrev:

 

Nå skal ikke jeg være veldig påståelig, men min forståelse er at produktet også må ha en profil/konfigfil i deconz for å fungere. 

Det stemmer ikke helt.  De aller fleste produkter som støtter Zigbee vil kunne benyttes med deConz enten de har en definert  XML profil eller ikke. Forskjellen er at du kan oppleve at produktet ikke blir synlig i Phoscon overhode, og/eller at det kommer opp som noe annet enn hva det egentlig er. F.eks. at en switch dukker opp som et lys o.l.

Men i de fleste tilfeller betyr det lite for muligheten til å styre/benytte produktet fullt ut i HA.  Det er kun dersom du bruker funksjoner i Phoscon at det kan by på utfordringer.

F.eks. oppnår jeg langt flere styringsmuligheter når jeg parrer IKEA produktene med ConBee (DeConz) enn om jeg lar de gå gjennom IKEA's egen HUB. Den nye IKEA ShortCut bryteren lot seg greit parre i deConz og det var ikke noe problem å benytte den i automasjoner i HA selv om Phoscon ikke kjente den igjen og heller ikke viser at den finnes.

Endret av VikingOy
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, VikingOy skrev:

Det stemmer ikke helt.  De aller fleste produkter som støtter Zigbee vil kunne benyttes med deConz enten de har en definert  XML profil eller ikke. Forskjellen er at du kan oppleve at produktet ikke blir synlig i Phoscon overhode, og/eller at det kommer opp som noe annet enn hva det egentlig er. F.eks. at en switch dukker opp som et lys o.l.

Men i de fleste tilfeller betyr det lite for muligheten til å styre/benytte produktet fullt ut i HA.  Det er kun dersom du bruker funksjoner i Phoscon at det kan by på utfordringer.

F.eks. oppnår jeg langt flere styringsmuligheter når jeg parrer IKEA produktene med ConBee (DeConz) enn om jeg lar de gå gjennom IKEA's egen HUB. Den nye IKEA ShortCut bryteren lot seg greit parre i deConz og det var ikke noe problem å benytte den i automasjoner i HA selv om Phoscon ikke kjente den igjen og heller ikke viser at den finnes.

Ok, men har lest det har vært mye trøbbel med termostater i HA som ikke var gjenkjent i Phoscon. Sikkert ikke like mye kaos med lys men. Litt dyrt å teste med slike dimmere hvis de ikke funker. Fikk mail at de ikke hadde den med lys i ramme på sentrallager, så kanskje jeg skulle prøvd den nye uni vri dimmeren. 

Evt så blir det namron med elko plus servicepakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elko termostaten og 316Gled dimmeren er eldre og ikke Zigbee 3.0 sertifisert. Særlig termostaten bruker mange propritære parametere som spesifikt må konfigureres for å virke.

 

Alle de "nye" produktene skal i teorien fungere uten problemer i deConz uten at jeg vet om noen som har prøvd i praksis.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Neophyte skrev:

Elko termostaten og 316Gled dimmeren er eldre og ikke Zigbee 3.0 sertifisert. Særlig termostaten bruker mange propritære parametere som spesifikt må konfigureres for å virke.

 

Alle de "nye" produktene skal i teorien fungere uten problemer i deConz uten at jeg vet om noen som har prøvd i praksis.

Ok, byttet bestillingen til den nye smartdim vri, siden kjell&company sa de ikke hadde sort 316gled på sentrallager. Skal få testet med deconz og zigbee2mqtt og se :) Takk for god hjelp. Ikke meningen å skli helt ut av emne på tråden her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, henrikhoe skrev:

Ok, men har lest det har vært mye trøbbel med termostater i HA som ikke var gjenkjent i Phoscon. 

"Trøbbelet" med ELKO Termostatene skyldes at ELKO ikke følger ZigBee standarden helt på akkurat disse produktene (dessverre). ELKO har implementert attributter som ikke egentlig eksisterer. Man kan ikke forvente at deConz skal forstå slikt. Dessverre så har heller ikke ELKO dokumentert det de har gjort på en slik måte at det er tilgjengleig for oss "vanlig dødlige".  Men noen smarte hoder klarte å utføre nok "reverse engineering" på termostaten til at det ble mulig å bygge en XML profil som var riktig. 

Og vipps, så fungerer alt som det skal og termostaten er fullt ut synlig og styrbar allikevel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, TN82 skrev:

Jeg får denne opp i Deconz, men ikke i Phoscon eller Jowihue.

https://proff.elko.no/smartsensor-bevegelse-tradlos/category2957.html

Noen av dere som har fått dette til?

Får du den opp i deConz, så regner jeg med at det holder (i alle fall dersom du bruker Home Assistant).

Denne bevegelssensoren skiller seg litt fra de vanlige PIR sensorene ved at den også måler (og kan varsle) endringer i lysstyrken i rommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, VikingOy skrev:

Får du den opp i deConz, så regner jeg med at det holder (i alle fall dersom du bruker Home Assistant).

Denne bevegelssensoren skiller seg litt fra de vanlige PIR sensorene ved at den også måler (og kan varsle) endringer i lysstyrken i rommet.

Jeg bruker HomeSeer og får den ikke opp via JowiHue, slik som jeg gjør med Elko termostaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et interessant svar.
ELKO bruker så mange proprietære attributter i sin termostat at om de skal legge seg på 100% ZigBee standard, så må også prgrammvaren i deres HUB og App endres da disse idag benytter seg av disse attributtene (som nok må fjernes/endres om man skal oppfylle Zigbee standarden).
Og hvordan har de tenkt til å oppgradere firmware i de mange tusen termostater som allerede er solgt?  ELKO tilbyr jo ikke en løsning med OTA. De har en gammeldags løsning med bruk av SD kort for å oppdatere firmware! Håpløst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, VikingOy skrev:

Det er et interessant svar.
ELKO bruker så mange proprietære attributter i sin termostat at om de skal legge seg på 100% ZigBee standard, så må også prgrammvaren i deres HUB og App endres da disse idag benytter seg av disse attributtene (som nok må fjernes/endres om man skal oppfylle Zigbee standarden).
Og hvordan har de tenkt til å oppgradere firmware i de mange tusen termostater som allerede er solgt?  ELKO tilbyr jo ikke en løsning med OTA. De har en gammeldags løsning med bruk av SD kort for å oppdatere firmware! Håpløst!

Ja det var min oppfølginsspørsmål hvordan de skulle oppdateres :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, henrikhoe said:

 Super termostaten med RF er ZB 3.0 sertifisert , men programvare er ikke oppdatert etter standarden, dette jobbes det med .

 

Det svaret gir ikke helt mening for meg. Termostaten er sertifisert, men programvaren som er nødvendig for å gjennomføre en sertifisering er ikke ferdig? Tolker det som at de jobber med å få den sertifisert.

 

Uansett positivt at de jobber med å oppdatere firmware på gamle produkter, selv om det ikke finnes noen endringslogg og man må ta kontakt med dem for å faktisk få tak i oppdateringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen i den tråden som har prøvd å få tak i filer fra Elko og ikke fått de? 

Folk har hatt problemer med formatering av SD kort, fremgangsmåte og hvordan verifisere at man faktisk har oppdatert. Men kan ikke se noen som har hatt problemer med å få tak i filene selv om de ikke ligger åpent ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 

Fikk to elko super tr termostater i dag, har deconz supervisor addon, og ser siste versjon er 2.07.1. fra 06.12. 

Uansett, velger add sensor, holder knappene inne på termostat, det står pairing, og så står det scanning channel eller no, slipper da knappene. Termostaten scanner, og stopper på 20, stemmer vel bra siden deconz er kanal 20, kommer ikke varsel i deconz om at sensor er funnet. Finner ikke noe med rest-api. Kanskje man blir å prøve zigbee2mqtt isteden 😮

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, VikingOy skrev:

Jeg har deCONZ v2.0.9 og jeg tror du må opp på den for at dette skal fungere med ELKO's termostat.

 

4 timer siden, TN82 skrev:
4 timer siden, VikingOy skrev:
Jeg har deCONZ v2.0.9 og jeg tror du må opp på den for at dette skal fungere med ELKO's termostat.

Har 2.0.9 her også. Termostaten er synlig da.


Bruker dere deconz seperat eller kan man oppdatere manuelt også ved bruk av nuc image / hassio / home assistant os som det vel nå heter. Ser ut som supervisor addon, ikke har noe mulighet av å velge "branch".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører nå deconz 2.09.01.

Sjekker deconz vnc viewer og ser en device der med "Home Automation Thermostat" 
 
SJekker jeg rest api, så returnerer den ingen sensorer annet enn den innebyde. Er det noe mer jeg må gjøre her som jeg ikke har fått med meg?

Har fulgt denne veiledningen. Den er synelig i deconz, og jeg leser ut atributene etc, men jeg ser at jeg har mye mer attributer enn andre, er det noe ny fw som skaper krøll?
https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/5663-deconz-og-elko-termostat/?page=3&tab=comments#comment-70339



Edit;
Ser dette i deconz docker logen

19:41:31:941 No thermostat sensor found for 0x680AE2FFFE6963BF, endpoint: 0x01

19:41:32:548 No thermostat sensor found for 0x680AE2FFFE6963BF, endpoint: 0x01

\

dasdaddada.PNG

 

gafa.PNG

Endret av henrikhoe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.