Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

deConz og Elko Termostat


Neophyte

Anbefalte innlegg

På 20.11.2019 den 15.41, Neophyte skrev:

 

deConz har fått støtte for Elko termostat i nyeste versjon (2.05.71 Beetlejuice). Noen som har prøvd enda?

 

 

 

Hvor har du denne informasjonen fra?
Jeg har prøvd lenge å få inn termostaten, men resultatet er heller magert (for å si det pent) (kjører 2.05.71)

Hva gjør jeg for å få den inn i deCONZ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Info i første post er fra deConz changelog på github. 

 

Men en viktig detalj er at deConz (desktop appen) har støtte for termostater ikke phoscon (web appen). Så du vil aldri se termostaten i webgrensesnittet selv om den er tilgjengelig i APIet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Takket være hjelp her på forumet har jeg nå klart å legge til ELKO sin termostat i HA. Med litt prøving og feiling via VNC så funker oppkoblingen i alle fall. Det jeg sliter med, som et par andre her, er oppdateringen. Jeg må også kjøre manuell "read" i VNC for å få til en oppdatering. Det har nok ikke noe med HA sin RESTful sensor å gjøre da jeg får det samme resultatet når jeg kjører en GET i Postman. "lastupdated" forblir det samme inntil jeg manuelt kjører en "read" i VNC. Er det en innstilling i deConz VNC config man kan endre på? Prøvde å sette force_update i HA uten at det hjalp, men som sagt når jeg kjører en manuell GET i Postman så får jeg kun den verdien som ble lest ved siste "read".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, bjornia skrev:

Det jeg sliter med, som et par andre her, er oppdateringen. Jeg må også kjøre manuell "read" i VNC for å få til en oppdatering.


Du må i VNC deCONZ manuelt lage en binding mellom temperatur-clusteret og ConBee. Det var noen som la ut et skjermbilde her fra GitHub som viste dette for bare 1-2 uker siden, men jeg finner ikke igjen det i farten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte ikke å vente...

 

Det jeg da gjorde var å åpne "bind dropbox", så dro jeg "0201 Thermostat" til "Source" og "01" fra conbee til Destination. 

Trykket da "Bind"

Skjermbilde1.JPG.17a6951b83bd147a1d9065e81e0fc795.JPG

 

Gikk videre på "cluster info", dobbeltklikket på verdien for "local temperature" og låg inn følgende:

Skjermbilde2.JPG.ab9a7de94167b006155baeb3531818dd.JPG

Trykket da på "write config", lukket bildet og åpnet det på nytt og trykket "read config" for å sjekke at det var lagret.

 

Gjorde det samme på "Heating setpoint".

 

Skjermbilde3.JPG.b1c4afe7b6a166882c4623cea0bda8bd.JPG

 

Ingen anelse om hva jeg gjør, tror det kan funke og vil du prøve så er det helt og holdent på eget ansvar.

 

Men det ser ut som temp i HA oppdaterer seg automatisk nå.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det fungerer:

 

Skjermbilde4.JPG.5824bea0976ec4d044637cd4634a6570.JPG

 

Den leser selvsagt fortsatt romføler og ikke gulvføler. Håper deconz folket får til noe der.

Den blå linjen er innstilt temperatur, den lille dippen ned er at jeg testet å sette den på 20gr for å se om den oppdaterte termostaten fortløpende.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.1.2020 den 8.37, ZoRaC skrev:


Du må i VNC deCONZ manuelt lage en binding mellom temperatur-clusteret og ConBee. Det var noen som la ut et skjermbilde her fra GitHub som viste dette for bare 1-2 uker siden, men jeg finner ikke igjen det i farten...

 

Hmm, dette fungerer fortsatt ikke hos meg. Jeg lagde en binding og den så ut til å fungere i VNC, det står "success" nederst i Bind Dropbox. Men det ser ut til at jeg fortsatt må kjøre manuell oppdatering ved hjelp av en read i Thermostat Cluster. Prøver å kjøre en GET i Postman og den heller får ikke automatisk oppdaterte verdier før jeg trykker read igjen. Merkelige greier. Er det noe innstilling av oppdatering jeg ikke har funnet ut av i selve gatewayen? Har kun ELKO dimmere ellers i dette nettverket og disse oppdaterer status i HA hver gang jeg gjør noe fysisk på dimmeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2020 den 18.34, Dreuf skrev:

Har du gjort som meg og forandret på update intervall på clusterinfo? 

Uten den så tror jeg ikke binding hjelper. 

Hei. Takk for et lite spark bak. Jeg trodde jeg hadde gjort det riktig, men tydeligvis ikke. Så etter å ha gjort det en gang til så oppdaterer den fint.

 

Vet du, eller noen andre, om det er mulig å få status på når varmen er på eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei,

 

Har lest innleggene på denne tråden og mange flere, men blir fortsatt ikke helt klok på dette. Jeg har totalt 5 termostater og får alle fem opp i Deconz GUI, men kun en dukker opp når jeg gjøre en spørring over REST apiet. Usikker på hva jeg skal gjøre for å få de fire gjenværende til å bli tilgjengelig via REST. Tar gjerne imot noen innspill/forslag på hva som kan gjøres med det. Har prøvd alt fra Read på basic cluster info, binding, endring av oppdateringfrekvens, 

 

Uansett har jeg jobbet videre med den ene som dukker opp i REST apiet for å få denne inn i HA.

 

Brukte koden under for å lage en sensor over REST, men fikk en feilmelding på oppstart av HA at State maks kan ha 255 tegn. 

 

sensor:

  - platform: rest
    resource: http://xxx.x.x.x:40850/api/[API token]/sensors/38
    name: Termostat gang 2etg

    force_update: 10

 

Prøvde derfor en ny variant der jeg plukket ut hva som skulle være State og hva som skulle være Attributer. Denne kommer inn i HA og gir verdier, men får ikke endret noen verdier og den kommuniserer ikke med termostaten. 

 

sensor:

  - platform: rest
    resource: http://xxx.x.x.x:40850/api/[API token]/sensors/38
    name: Termostat gang 2etg

    force_update: 10
    value_template: '{{ value_json.config.heatsetpoint / 100 }}'
    device_class: temperature
    unit_of_measurement: °C
    json_attributes:
      - state

 

Tar gjerne imot noen nyttige tips og innspill på hvordan jeg kan 1) få inn de fire andre termostatene og 2) hvordan jeg får en fungerende integrasjon mot HA som lar meg justere temperaturen på termostaten.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei,

 

Tenkte å gi en kort oppdatering på mine termostater. 

 

Har nå fått alle inn i Home Assistant uten bruk av REST(!). 

 

Har fulgt følgende prosedyre:

 

1. lagt til termostatene via Deconz GUI -> Permit join

2. Når de har dukket opp i GUI har de et kryptisk navn (type 0x443908)

3. Har gjennomført endringene som tidligere beskrevet i denne tråden

    - Lest av verdiene til basic og thermostat i config cluster info panelet

    - Oppdatert Local temp og Occupied Heater.. ved å dobbelttrykke på Value og lagt inn 1/300/1 på min/max/ rep change og trykket Write config

    - Laget en binding mellom Thermostat og config tool, som beskrevet tidligere i tråden

4. Når jeg har gjort dette over har jeg åpnet Phoscon (ikke den gamle varianten) og valg Add new sensor

5. Mens Phoscon søker etter nye devices har jeg på termostaten nok engang trykt inn pil opp og M tasten og får da beskjed i Phoscon at et nytt Device har blitt suksessfullt lagt til

6. Termostaten kommer ikke opp i Phoscon, men blir nå synlig i REST via f.eks. Postman

7. I ved hjelp av REST har jeg endret navn på termostaten under ved hjelp av en PUT melding

8. Termostaten dukker opp i Deconz integrasjonen i HA som en climate sensor.

 

Håper som flere at det kommer en oppdatering for å kunne velge gulvføler i stede for luftføler via local temp.

 

  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har hatt tilsvarende suksess som @HowardB. Begge termostatene fungerer i Hass uten rest-integrasjon. Det eneste jeg savner er å ha både gulv- og luftføler og det hadde jo vært kjekt med forbrukt effekt. Det kan jeg dog sikkert måle meg frem til da denne er konstant.

 

Ville bare takke for all hjelp og innspill fra tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei, what is the latest on this now? It seems its easy enough to add the termostat but not all custom attributes appear in deconz ui /HA.

 

I'm not sure where to go from here but should a new issue be opened to complete this integration support in deconz? From the previous issue https://github.com/dresden-elektronik/deconz-rest-plugin/issues/1291 plenty of info was added about the available custom attributes but they never seemed to make it to a release?

 

Apologies in advance of this has already been discussed. Thanks for all the help in the thread.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei,
Det er mange løse tråder i denne tråden, og det gjør det vrient å gjenskape det dere sier dere har fått til (hva det nå egentlig er dere har fått til?).
Det hadde vært supert om en av dere (eller sammen) hadde laget en [How-To] guide med bilder og step-by-step?
Innledningsvis orientere om ; Hva virker og hva gjenstår.

På forhånd takk [emoji106]
Mvh
Øyvind

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Til informasjon, det ser ut til å skje ting!  Se utviklingen på tråden nå: https://github.com/dresden-elektronik/deconz-rest-plugin/issues/3123#issuecomment-699194297

 

Det ser ut som vi kan forvente om en release eller to å få mer funksjonalitet frem til Deconz API. Da er det håp om å få det over i Home Assistant også. Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

@sbarmen Hei,  jeg strever med å ta igjen "forspranget" dere har og ber innstendig om litt hjelp. Har idag oppgradert min ConBee II til Firmware versjon 26660700 og Deconz til versjon 2.05.84

ELKO termostaten dukker opp i Deconz som 0xE4F1 men det er ikke fnugg av den i Phoscon.

API-Key har jeg fått men termostaten dukker ikke opp i listen over sensorer når jeg kjører

GET http://IP:Port/api/key/sensors

Men jeg får 4 andre sensorer opp som stemmer med hva jeg har.

I denne tråden fremstår det som uklart for meg hvorvidt der har konkludert med at man skal, eller skal ikke bruker REST for å få termostaten in i HA ?

 

Endret av VikingOy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@VikingOy Jeg har ikke fiklet med dette på en liten stund, men du må nok inn med Rest API for å bruke den. Den dukker nok ikke opp i Phoson nei. Men på den "gamle" siden bør du kunne se den.

 

 

690554649_Screenshot2020-10-12at16_58_57.thumb.png.292d748e90fb1431c875d2c86d2ca2c7.png

 

Klikk på den "old webapp version" linken.

 

Når jeg får satt meg ned skal jeg prøve å se på det, men sist jeg dillet med dette satte jeg opp egne sensorer over REST for å få den til å fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, REST-API'et fungerer helt greit - men det ser ikke ut til å hjelpe.

Jeg forstår ikke helt hva du mener med ".. satte jeg opp egne sensorer over REST..."  ?

 

Jeg sjekket "Old WebApp" og den finnes ikke der heller.

Jeg ser den kun i Deconz. Dersom du har klart å få den inn i HA, ville jeg svært gjerne visst hvordan du gjorde det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.2.2020 den 22.22, HowardB skrev:

Hei,

 

jeg har suksess med følgende prosedyre som jeg har beskrevet litt lengre opp i denne tråden. 
 

1. lagt til termostatene via Deconz GUI -> Permit join

2. Når de har dukket opp i GUI har de et kryptisk navn (type 0x443908)

3. Har gjennomført endringene som tidligere beskrevet i denne tråden

    - Lest av verdiene til basic og thermostat i config cluster info panelet

    - Oppdatert Local temp og Occupied Heater.. ved å dobbelttrykke på Value og lagt inn 1/300/1 på min/max/ rep change og trykket Write config

    - Laget en binding mellom Thermostat og config tool, som beskrevet tidligere i tråden

4. Når jeg har gjort dette over har jeg åpnet Phoscon (ikke den gamle varianten) og valg Add new sensor

5. Mens Phoscon søker etter nye devices har jeg på termostaten nok engang trykt inn pil opp og M tasten og får da beskjed i Phoscon at et nytt Device har blitt suksessfullt lagt til

6. Termostaten kommer ikke opp i Phoscon, men blir nå synlig i REST via f.eks. Postman

7. I ved hjelp av REST har jeg endret navn på termostaten under ved hjelp av en PUT melding

8. Termostaten dukker opp i Deconz integrasjonen i HA som en climate sensor.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elko reklamerer nå for at de har lansert en helt ny serie produkter som visstnok skal støtte ZigBee 3.0 standarden fullt ut, noe som betyr at produktene kan brukes sammen med andre Home Automation Systems og ikke kune LEKO's eget. De skriver bl.a.:

 

ELKO Smart benytter ZigBee 3.0, en verdensledende smarthusprotokoll. Alle våre nye produkter er ZigBee 3.0-sertifisert, som betyr at radiokommunikasjonen er løst på beste måte, og at produktene vil kunne brukes i andre systemer enn bare ELKO Smart.

 

 

 

Endret av VikingOy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.