Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Homey og Tibber


Ja.Nei.Johan

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har akkurat satt opp Homey pro, som skal erstatte min FutureHome hub. Jeg bruker Tibber til all varmestyring (MultiReg, Varmepumpe, veggovner via Wall-plugs...osv). 

Har fått inkludert det meste av enheter i Homey og satt opp integrasjon mot Tibber. MultiReg thermostater fungerer fint i Tibber, men nå har min første utfordring har dukket opp:

Er det noen Homey/Tibber'e der ute som har fått satt opp Wall-plug (Fibaro, Telldus e.l) og temp sensor (Fibaro Smoke e.l) og fått dette til å fungere med Tibber for styring av varme i et rom?

Evt noen som har forslag/løsning til hvordan dette kan gjøres?

 

Finner ikke noe om dette på nett og Tibber hadde ikke forslag til løsning.

 

 

"HomeyNewbie"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ja.Nei.Johan skrev:

Er det noen Homey/Tibber'e der ute som har fått satt opp Wall-plug (Fibaro, Telldus e.l) og temp sensor (Fibaro Smoke e.l) og fått dette til å fungere med Tibber for styring av varme i et rom?

Hvis Tibber selv ikke vet, så går det nok ikke. Da må du la Homey styre Wall Plug'ene etter en virtuell termostat, som jeg regner med Homey har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill.

Jeg har forsøkt både med "Virtual Devices" og "VThermo" hver for seg. Legger de i samme rom som plug og sensor, men begge feiler å se temp fra sensor. Har til nå inkludert og testet med Sensative Comfort, Fibaro Smoke, Fibaro Motion og Fibaro flood uten hell. Alle vises som Class: Sensor i Homey. Mulig jeg har oversett noe, men "VThermo" skal jo være tilnærmet Plug&Play etter det jeg har forstått. "Virtual Devices" har noe mere oppsett, ref guide som ligger her i forum.

 

Vel... jeg får bruke helgen til å utforske dette mere.

Kom gjerne med flere innspill ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at VThermo ikke oppfatter sensorene dine som sensorer temperaturfølere?

VThermo er kanskje litt i overkant Plug&play for min del, for man kan ikke velge sensor selv, man er avhengig av at VThermo kjenner igjen noe i samme rom som en temperaturføler. 

Jeg bruker en Xiaomi Aqara (Zigbee) som sensor, og en Telldus smartplug (Z-wave) til å styre panelovnen, og hos meg viser Vthermo målt temperatur. 

IMG_0301.jpg

Endret av kln66
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da fant jeg ut av dette til slutt :)

Vedrørende Virtual Devices : Det viser seg at man ikke kan bruke Temperature-Tag i Sensor-feltet  (under "Set a virtual sensor value"), men må bruke Capability name (dvs skrive "measure_temperature"). Deretter skal man bruke Temperature-Tag i Value-feltet.

Slik:

IMG_0033.jpeg.f1a9a08b446c9d4f1d79119c32bf5d91.jpeg

...det tok en stund før jeg fant ut av dette.

 

__

Etter at jeg fant ut av Virtual Devices, var det jo bare en lek å sette opp VThermo. Jeg valgte å bruke denne til varmestyring i forskjellige smårom med Wall-plug's, og Tibber styrer nå det hele der også ?

 

Anyway...takk for innspill underveis :)

 

Endret av Ja.Nei.Johan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 21.11.2019 den 14.13, Ja.Nei.Johan skrev:

Hei

Jeg har akkurat satt opp Homey pro, som skal erstatte min FutureHome hub. Jeg bruker Tibber til all varmestyring (MultiReg, Varmepumpe, veggovner via Wall-plugs...osv). 

Har fått inkludert det meste av enheter i Homey og satt opp integrasjon mot Tibber. MultiReg thermostater fungerer fint i Tibber, men nå har min første utfordring har dukket opp:

Er det noen Homey/Tibber'e der ute som har fått satt opp Wall-plug (Fibaro, Telldus e.l) og temp sensor (Fibaro Smoke e.l) og fått dette til å fungere med Tibber for styring av varme i et rom?

Evt noen som har forslag/løsning til hvordan dette kan gjøres?

 

Finner ikke noe om dette på nett og Tibber hadde ikke forslag til løsning.

 

 

"HomeyNewbie"

Hva er grunnen til at du velger å gå bort fra FutureHome? Skal velge min første sental eller Hjerne... Fordeler/ulemper med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Jakob skrev:

Hva er grunnen til at du velger å gå bort fra FutureHome? Skal velge min første sental eller Hjerne... Fordeler/ulemper med den?

Feil tråd, men jeg kan gi deg en kjapp oppsummering: FutureHome er super-enkelt å komme i gang med, men hvis man vil være litt mer avansert er det enten 1) ikke mulig eller 2) krever overdrevet mye innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.11.2019 den 21.37, Ja.Nei.Johan skrev:

Ok, da fant jeg ut av dette til slutt :)

Vedrørende Virtual Devices : Det viser seg at man ikke kan bruke Temperature-Tag i Sensor-feltet  (under "Set a virtual sensor value"), men må bruke Capability name (dvs skrive "measure_temperature"). Deretter skal man bruke Temperature-Tag i Value-feltet.

Slik:

IMG_0033.jpeg.f1a9a08b446c9d4f1d79119c32bf5d91.jpeg

...det tok en stund før jeg fant ut av dette.

 

__

Etter at jeg fant ut av Virtual Devices, var det jo bare en lek å sette opp VThermo. Jeg valgte å bruke denne til varmestyring i forskjellige smårom med Wall-plug's, og Tibber styrer nå det hele der også ?

 

Anyway...takk for innspill underveis :)

 

Hei. Sliter med å få virtuel thermostat til å registrere nåverende temp. Den endrer seg ikke. Hvem sensor henviser du til i den nederst "temperatur" tagen ? Har også skrevet "measure_temperature" i sensor feltet. Men får det ikke til å virke :(

 

81989262_10162745020990402_4386668034635333632_22n.thumb.jpg.2490ff97ec4e1bfb421136ef0e49426d.jpg

Endret av nightking
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.