Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Temp-føler


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har satt opp en generic thermostat i Home Assistant for å styre en varmeovn. Problemet er at temp-føleren jeg har satt der er i deep sleep ca hele tia.. jeg har satt wakeup-interval på 15 min.. men regner med dette går fort utover batteriet. og mye kan også skje på et kvarter med temp.

 

Jeg har jo div temp-følere allerede. For meg så ser det ut som om telldus sine er de som gir meg temp så fort det er endring. Se bilder:


Bad oppe er Telldus, Trapp er fibaro bevegelses-sensor og den siste er en Neo Cool-cam bevegelses-sensor.

 

Og med batteri som holder mer enn halvannet år på telldus så tror jeg det er den beste løsningen her.

 

Eller er det noen som har et bedre tips til en som går på Z-wave?

 

 

 

Skjermbilde4.PNG.aae7a40d9e7294657c0f348f4829d4f4.PNGSkjermbilde3.PNG.8122ff8e715d6761556460f02a8861ab.PNGSkjermbilde2.PNG.922830440ad92c7185e78aea13cff9b3.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo vurdere Aqara Temperature And Humidity Sensor. Denne er riktignok på Zigbee og du må da ha en ConBee eller lignende.
Men du får disse sensorene for rundt en hundrings per stykk fra Kina, og om du skal ha en del av de så sparer du fort inn en ConBee.
(Jeg kjøpte tre og tre om gangen en stund, så slipper du unna allslags avgifter)

 

Jeg bruker flere av disse per rom, og har et script som gir meg snitt-temperatur.

Og dessuten kunne jeg kutte ut nesten alt av 433-utstyr da jeg kjøpte disse.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Har såvidt prøvd litt på zigbee med Ikea.. men ikke fått det til å fungere helt enda.. så akkurat nå står utelysa på hele tida ? men syns det er mye enklere å få lagt inn ting i zwave.. trenger ikke holde enheter inntil hverandre osv..  

Endret av Teryeah
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner.. jeg har mest i huset med zwave. Dette pga at jeg har en del utstyr pga tidligere jobb.. så ønsker jo å forsøke å ha det stort sett videre. Når sensorer fra Kina som funker bra koster et par hundre så er det jo og helt ok. 

 

Men i og med at jeg må ha telldus fortsatt koblet til HA, pga at jeg enda ikke har fått satt config bytes i Openzwave, så er jo 433mhz følere fortsatt en mulighet ? og den jeg har på badet som gir ute/inne-temp og fuktnivå funker jo som bare det.  Så blir vel en slik til nå. 

 

Fordelen med z-wave er jo og at jeg har satt opp assosiasjoner. Så de få stedene jeg har pushbutton som styrer en dimmer eller plugg vil fortsatt funke om HA går ned.

 

Hvordan er det med Zigbee?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.