Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Erfaring med crownstone?


Anbefalte innlegg

29 minutter siden, Moskus skrev:

BLE? Kjenner jeg står over. :) 

Det er noe fordelen imo, jeg tenkte jeg skulle bruke dette for å finne ut hvilket rom jeg var i. Jeg har bestilt noen esp32 for å gjøre samme jobben men det hadde vært greit å kjøpt noe ferdig. Det er støtte for wifi og MQTT er på roadmap. Jeg tenkte jeg skulle bruke Python bindingsene i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, lykke til. Hører gjerne hvordan det går! :)

 

BLE tracking er jo utmerket for dem som alltid har mobilen med seg (og hvis mobilen sender slike signaler), men det er dessverre sjeldent her hjemme (utenom meg). Så selv om vi har div. Happy Bubble BLE-trackere, så er det vanskeligere i praksis å bruke det til noe.

 

Hvis noen finner noe med (pålitelig) tracking innendørs uten at man må bære noe på seg, så er jeg interessert. Det finnes vel minst et slikt system (husker ikke hva det heter), men det var ikke billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Vel, lykke til. Hører gjerne hvordan det går! :)

 

BLE tracking er jo utmerket for dem som alltid har mobilen med seg (og hvis mobilen sender slike signaler), men det er dessverre sjeldent her hjemme (utenom meg). Så selv om vi har div. Happy Bubble BLE-trackere, så er det vanskeligere i praksis å bruke det til noe.

 

Hvis noen finner noe med (pålitelig) tracking innendørs uten at man må bære noe på seg, så er jeg interessert. Det finnes vel minst et slikt system (husker ikke hva det heter), men det var ikke billig.


Si i fra hvis du kommer på det. En kan jo bruke kamera i alle rom, men jeg tviler på at jeg hadde ok på dette på hjemmebane ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mer tro på at wifi blir brukt til passiv objekt-deteksjon. Linksys har jo allerede lansert tjenesten (Linksys Aware), uheldigvis i abonnementsform, men det tar nok ikke så lang tid før andre følger etter. Teknologien er jo den samme, så likegreit å bruke AP-er, istedenfor ekstra duppeditter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilstededeteksjon. Den hellige gral for hjemmeautomasjon ?

 

Man kan gjøre mye med WiFi som jeg ikke har sett noen gjøre:

Signalstyrke, triangulering og variasjon over tid.

frekvensbånd, Aksesspunkt og roaming samt bevegelsesmønstre over tid.

Ikke noen triviell sak selv om parametrene er å finne i systemer med egen kontroller.

 

Skal man ha noe som er tilnærmet perfekt så må det opereres inn fremmedlegemer.

Dit har ikke jeg kommet.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, petersv skrev:

Jeg har mer tro på at wifi blir brukt til passiv objekt-deteksjon. Linksys har jo allerede lansert tjenesten (Linksys Aware), uheldigvis i abonnementsform, men det tar nok ikke så lang tid før andre følger etter. Teknologien er jo den samme, så likegreit å bruke AP-er, istedenfor ekstra duppeditter.

Takk for linken jeg hadde ikke hørt om det før. Jeg ønsker å unngå abb så langt det lat seg gjøre. Det så ut som det var en simpel bevegelse sensor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.