Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Forskjellig fargetemperatur etter tid på døgnet


NilsOF

Anbefalte innlegg

Leste denne artikkelen https://www.tu.no/artikler/den-lysende-led-revolusjonen/479587

Om man ser bort i fra at artikkelen kan oppfattes som produktplassering så fikk den meg til å tenke litt.

 

Blått lys er ikke bra for nattesøvnen, cyan (lyseblått) holder folk våkne.

Og blått hjelper mot depresjon.

 

Vel og bra, men hva med de andre fargenyansene? Og også lysintensiteten?

Det finnes nå dim to warm pærer og heldigvis har telefon og nettbrettprodusentene også begynt med nattmodus.

Jeg vil tro at å følge naturens belysning er det mest naturlige for mennesket.

 

Jeg har lyst til å dra dette ut i praksis på stuebelysning og soveromsbelysning.

Og da trenger man RGBWW styring av LEDene samt også fornuftige og praktiske LED-moduler av god kvalitet.

 

Noen med erfaringer og/eller kunnskaper som kan fylle på litt hær?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dim to warm er nok veien å gå i eksisterende lamper.

Har inntrykk av at LED-striper er best egnet til bakgrunnsbelysning.

På den annen side kan jeg se for meg LED-striper istedet for lister på dragerne i stua.

..jeg vet ei som kommer til å protestere på den ideen ?

 

Jeg er mere ute etter hva som finnes av LED-moduler i RGB+varmhvit+kaldhvit punktbelysning.

Finnes det noen standarder?

Og hvor kan de skaffes i god kvalitet?

Feks, hvilke LED-moduler kan jeg sette i leselampa over senga.

 

Og så skal de styres etter døgnets tider med riktig farge.

Høres jo virkelig genialt ut med en belysning man blir trøtt av mot natta,

mens ett som man forblir våken og samtidig ikke deprimert av på dagtid.

For ikke å glemme riktig lys til å våkne opp.

 

Jeg ser også for meg ett "vaskeprogramm" der alle lyspunkter går i hvit som ikke gjemmer hundehår og støv.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, NilsOF skrev:

Har inntrykk av at LED-striper er best egnet til bakgrunnsbelysning.

Det gir iallfall et ganske behagelig og diffust lys.

 

RGBWWCW (altså RGB + warm white + cold white) har jeg ikke sett. Det vanlige er 4 kanaler, en til hver farge. Men det finnes controllere både til Z-wave og Zigbee som kan justere fargetemperaturen. For Z-wave har jeg da bare sett to kanaler, en til warm og en til cold.

 

Jeg har gått veien via RGB, og det er oppskrytt etter min mening. Valgte bevisst å ikke bruke det i byggeprosessen. Joda, man kan fint få stua til å se ut som om den hørte hjemme på 80-tallet. Og det er kult på fest. 1 gang.

Til det daglige ønsker jeg godt lys på dagen, og behagelig lys på kvelden. Det er vanskelig nok å bare ha en parameter å justere godt nok uten at det merkes eller føles, selv om dim-2-warm i praksis gir 2 parametre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Moskus skrev:

Joda, man kan fint få stua til å se ut som om den hørte hjemme på 80-tallet. Og det er kult på fest. 1 gang.

Til det daglige ønsker jeg godt lys på dagen, og behagelig lys på kvelden. Det er vanskelig nok å bare ha en parameter å justere godt nok uten at det merkes eller føles, selv om dim-2-warm i praksis gir 2 parametre.

 

Det er praktisk og behagelig belysning jeg er ute etter.

Eller med andre ord; belysning som er menneskevennlig.

 

Jeg ser definitivt utfordringen med å sette opp (programmere) 4 kanaler til noe som mest mulig ubemerket justerer seg i løpet av døgnet.

Jeg anser det som altfor krevende uten ordentlige data på hardware (LEDer) og tilgang til kunnskap og data for hvordan miksen skal være og når.

Så, det er teori, praksis og hardwareLED jeg fisker etter.

 

Drivere og programmvare må bli til som ett resultat etter disse.

 

Å gyve løst på noe slikt er ganske ambisiøst og muligens ikke gjennomførbart i praksis.

Som ett tankeeksperiment er det verdifullt da man sitter igjen med kunnskap på LED og også hvordan styre det man har på en bedre måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kontinuerlig oppdatering av fargetemperatur på mange av lysene i huset (alle Hue-lysene) etter klokkeslett, fra kaldhvitt om morgenen til varmhvit om kvelden. Det kommer ingen ny belysning inn i huset uten at jeg kan kontrollere temperaturen slik, jeg har blitt godt vant til det, og er "glad" i den featuren ved smarthuset mitt.

 

Alle mine fargetemp/fargepærer er fra Hue, og der har jeg en egen parameter for fargetemperatur som går fra 0 (kaldhvitt) til 100 (varmhvit), slik at dette blir noenlunde enkelt. Hvis jeg hadde hatt pærer som bare hadde hatt RGB måtte jeg ha funnet en formel fra fargetemperaturskala til RGB som burde være overkommelig.

 

Se denne tråden: 

 

 

Endret av berland
  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! ?

Jeg har ikke sett den tråden før..

Og søkeord som "Circadian Rhythm" hadde heller ikke jeg funnet fram til på egenhånd.

Syntest det var rart at jeg var den eneste som tenkte sånn.

Dette skal studeres litt nøyere fremover.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg bruker denne ledstripa fra Yujiled sammen med en fibaro RGBW. Så bruker jeg et event som justerer fra 2800k til 6500k etter vinkelen til sola over horisonten. På den måten er det et veldig enkelt event som endrer seg fint gjennom året. Eksempel: Solvinkel 0-10 grader >> Lys 2800k - solvinkel 10-20 grader >> Lys 3000k osv.

Funker veldig bra. Tenker egentlig aldri over det. men når jeg legger merke til at det endrer seg smiler jeg lurt for meg selv.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Til Home Assistant finnes komponenten "Flux" som gjør akkurat det som beskrives her.

Flux komponenten har jeg dessuten modifisert litt slik at lyset over garasjeporten går via rosa og blått etter solnedgang

 

 

PS. Flux komponenten kan også brukes i en "scene" for å slå den av og på etter behov

Endret av stigvi
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har jeg skaffet meg en Hue bridge og noen hue-pærer.

Pærene jeg gikk for er "white ambience" og en retro filament for å teste det også.

Jeg bryr meg ikke om fancy farger samtidig som hvitbalanse-pærene gjør den jobben jeg er ute etter.

 

Jeg tror jeg har klekket ut hvordan jeg skal løse oppvåknings-scenario og hvitbalanse-justering mye takket @berland sin openhab- innklipp i den andre tråden linket til over. Og jeg vil bruke python via HabApp til mye av logikken. Jeg får da dusk, dawn, sunrise og sunset "gratis".

 

Men jeg trenger noen brytere/fjernkontroller.

Hvordan fungerer Ikea sin dimmer mot Hue-bridgen? https://www.ikea.com/no/no/p/tradfri-tradlos-dimmer-hvit-70408595/
Den ser enkel å grei ut for styring av natt/leselampe.

Vil dobbelt/trippel -klikk detekteres av huebridgen?

 

Alternativet er selvfølgelig Hue sin, ulempen med den er flere knapper å forville seg bort i om natta.

Endret av NilsOF
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.