Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Utekontakt med z-wave - For midlertidig utebelysning - anbefaling


Truls

Anbefalte innlegg

Hei

 

I disse juletider, så dukker det opp behov for å kunne slå av/på noe belysning ute.

 

Noen som vil anbefale en «kontakt» med z-wave som tåler utemiljø, og helst virker neste år også?

 

TA

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker den Moskus nevner over her. Prisen er kanskje noe stiv, men den leverer absolutt som forventet. Har den koblet på en kupevarmer, og automasjonen har ikke feilet en eneste gang.

 

Merk at den er litt sensitiv på rekkevidde avhengig om den ytterste flate delen står vendt opp eller ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker både Telldus og Fibaro wallplug utendørs. Det står ikke noen IP-grad på de men de er jo laget for innendørs bruk så de er nok IP20 så sånn sett er de ikke brukende utendørs. Mine står under takutstikk e.l. slik at de er beskyttet mot direkte regn og de har overlevd drøyt et par år så langt (og her på mine kanter regner det like mye vannrett som loddrett). En enkelt har sovnet pga regn i løpet av 2.5 år men den står ikke beskyttet i det hele tatt, kun under lokket på stikkontakten og har sønnavinden med regn rett på.

 

11 timer siden, Moskus skrev:

"Midlertidig" er ikke så godt kombinert med Z-wave.

Om du har noen enheter som kun benyttes til julelys så la de stå plugget inn resten av året også, helst i samme geografiske området de brukes til julelys så opprettholder de en komplett mesh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig noe god grunn til å IKKE benytte 433MHz enheter til midlertidig julelys?

Om man har mer enn 4-5 lys som skal styres så er Tranciveren spart inn ved at pluggene er billigere, og man slipper problematikken rundt mesh-nettverket. Jeg ønsker i alle fall ikke å ha en masse plugger stående stikkontakter rundt om kring hele året på grunn av dette...

Og etter min erfaring så er 433MHz absolutt stabilt nok til at jeg kan leve uten tilbakemelding om at julelysene er skrudd av/på.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hillmar skrev:

Er det egentlig noe god grunn til å IKKE benytte 433MHz enheter til midlertidig julelys?

Nei, helt glimrende med 433 til midlertidige greier men det krever jo en ekstra kommunikasjonsenhet i sentralen om du ikke allerede har og rekkevidde KAN bli et problem siden 433 går direkte uten mesh.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes såvidt jeg vet ingen z-wave alternativ til disse Popp-kontaktene.

Har en tilltenkt motorvarmer på traktor men rekkevidden ble for dårlig.

Syntes knappen oppførte seg litt merkelig på den, bla. ingen beskjed ble gitt til controller nå den ble trykket og releet slo av eller på.

Jeg har fire til som venter på utplassering ut til motorvarmere de nærmeste dagene.

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 26.11.2019 den 9.05, SveinHa skrev:

En enkelt har sovnet pga regn i løpet av 2.5 år men den står ikke beskyttet i det hele tatt, kun under lokket på stikkontakten og har sønnavinden med regn rett på.

Da får jeg rette dette til 2...etter et døgn med storm og skikkelig vannrett pøsregn. Men jeg synes det ikke er så ille, den står kun beskyttet av lokket på stikkontakten med uværet rett på. Er jaggu litt usikker om en vanntett hadde overlevd og for en Schuko kontakt er jo ikke særlig beskyttet mot uvær uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, SveinHa skrev:

Er jaggu litt usikker om en vanntett hadde overlevd og for en Schuko kontakt er jo ikke særlig beskyttet mot uvær uansett.

Det hadde den nok. Min gamle Z-wave utendørs har det helt fint i dette hekkans været, og den er noen år gammel nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Moskus skrev:

Det hadde den nok

Jeg tenkte mest på selve Schuko kontakten når rennedrevet står på som verst, det var der den forrige Fibaro Wallplugen min tok kveld, altså overslag mellom pinnene utenfor selve elektronikken. Den i dag var det elektronikken som sovnet, så helt fin ut utenpå men luktet svidd...

 

Nå har jeg "reklamert" litt for å bruke innendørsutstyr ute i denne tråden men en må jo bruke litt sunn fornuft og, disse 2 som har tatt kveld hos meg står fryktelig utsatt til og jeg hadde blitt overrasket om de hadde overlevd i lengre tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.