Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Nibe F1255 Bergvarme - ønsker bedre kontroll


Kebabkong1

Spørsmål

Hei, har nettopp bygget nytt hus og gikk for en Nibe 1255 bergvarmepumpe med vannbåren varme i 1. og 2. etasje. Pga en ørliten budsjettsprekk endte jeg opp med det kjipeste Uponor styringssystemet som innbefatter hjul (uten temp) hvor man stiller opp eller ned varmen. Har vært i kontakt med forhandler for å skifte dette ut til et appstyrt system. Null problem, men det koster ca 25 000. Dette innebærer å skifte 9 termostater samt 2 stk sendere for å kunne koble det opp til Uponor sin app.

Jeg har i tillegg installert IDlock låser som styres fra  Alarm.com sitt system fra Rackit. HUBen fra Alarm.com skal i teorien kunne styre varmen i huset også hadde jeg hatt termostatene, men vil de kunne styre ventilene i Uponor sitt system? Jeg føler jeg har malt meg inn i et hjørne hva angår varmestyringen og jeg føler den ikke er optimal. Huset er aldri under 23-24 grader. Problemet er vel en kombinasjon av budsjettsprekk (les gniten), litt mangelfull rådgivning samt at jeg ikke satt meg godt nok inn i problemet. 

 

Det jeg ønsker meg er appstyring i alle rom med temperatur, samt mulighet for å styre dette til feriemodus og gjerne opp mot tibber. 

Må jeg bare "bite the bullet" og kjøpe Uponor sitt system eller finnes det andre løsninger her?

 

Mvh Nybegynner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Ok, tusen takk for svar så langt. Når det gjelder alarm.com så tenkte jeg at siden jeg allerede hadde denne styringsenheten så slapp jeg å kjøpe ny. Men jeg er åpen for andre forslag. 
uansett så melder det seg flere og flere spørsmål jo dypere jeg dykker ned i materien. 
se vedlagte bilder. De viser 16 stk ventiler  som skal styres. Noen av dem er koblet sammen, feks stue og kjøkken er 5 stk osv. Vil en slik Heatit kunne styre alle 16. Og vil jeg klare å koble dette opp lovlig? Slik jeg forstår systemet mitt nå så står varmepumpen og produserer 30 grader vann i ledningen okke som. Hva skal til for at jeg får integrert varmepumpen inn i systemet slik at den jobber sammen med systemet og ikke bare et system som leverer en konstant og så tar ventilene seg av resten. Finnes det et komplett system som tar over kontrollen av hele varmepumpen og lærer seg huset og leverer deretter? Dette blir veldig tydelig om sommeren hvor jeg kan se på tibber at jeg bruker akkurat like mye strøm som alle andre, men på vinteren er jeg nede på 50 % av andre hus. 
 

 


 

7927833C-59F2-4758-8FF1-3A24D94A8BAE.jpeg

B86616DA-7AE0-4E55-AF6D-69CEF9CE3F92.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 minutter siden, Kebabkong1 skrev:

Vil en slik Heatit kunne styre alle 16.

Hvis det er 16 separate, så bør du vel ha to Z-water.

 

3 minutter siden, Kebabkong1 skrev:

Hva skal til for at jeg får integrert varmepumpen inn i systemet slik at den jobber sammen med systemet og ikke bare et system som leverer en konstant og så tar ventilene seg av resten.

Det kommer jo veldig an på pumpen, men vanligvis er det mer eller mindre konstant temperatur på gulvvarmen. Det er termostatene som styrer sløyfene. Tviler faktisk på at det er mye å spare på justere selve temperaturen opp og ned i løpet av døgnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det er fullt mulig å påvirke Nibe turtemperatur via modbus. Istedet for å la varmepumpen produsere temperatur på bakgrunn av utetemperatur kan man da justere opp og ned temperaturen på bakgrunn av ventilenes pådrag. Men vær klar over at Nibe ikke regulerer kompressor på temperaturavvik så det er litt krevende å temme den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.