Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ikea Trådfri i utelamper


kln66

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med Ikea sine Trådfri-pærer i utelamper?

De har fått en ny E27-pære som er ganske billig (fordel når man har 5 utelamper), men tåler den å brukes ute?

Utelampene mine er helt tette, så vann/fuktighet bør ikke være noe problem(?), men kulda kan kanskje blir en utfordring?

Det står at de skal kunne brukes ned til -20, og det bør holde gjennom mye av vinteren. Men hva skjer hvis det blir kaldere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monterte Trådfri GU10 x6 i utelamper i sommer. De har i alle fall fungert helt perfekt gjennom regn og delvis kulde. Klart at lampene er tette, men litt fukt er vel umulig å unngå utendørs. Riktignok har vi ikke hatt veldig kalde temperaturer ennå, så vanskelig å si hva som skjer < -20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 8 stk å alle lever fortsatt etter 1,5 år i kystklima.

For de som bor i de aller mest kuldeutsatte områdene så kan man jo la pærene stå på noen prosent når kulden er på de kaldeste (hvis det viser seg at de ikke liker ekstremkulde)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler sterkt på at LED pærer har noe problem med kulde. At de er specet til -20 er nok mest fordi en eller annen grense skal settes...

 

Mange av de gamle sparepærene med lysrør fikk problemer i kulde fordi de trenger en viss varme inni for å tenne gassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte noen iiglo LED-pærer fra Komplett (de selger dem visst ikke lenger), uten temperaturmerking. Jeg brukte dem utendørs, og de hadde varighet som gammeldagse glødelamper. Men jeg vet ikke om det hadde noe med at de var utendørs (i lampe, så uten direkte fuktighet), eller om de bare var generelt elendige.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, SveinHa skrev:

Der finnes mye dårlig LED, til og med LED gatelys ser ut til å ha en litt høy feilprosent...


Dette var i Trondheim for ett år siden:

Sitat

- Det er meldt inn 1500 feil på gatelys de siste dagene. Trolig har mellom 80 og 90 prosent av dem sammenheng med strømbruddet, sier Karlsen.


De tålte ikke 120 volt(?) i 30 min (utfall av en fase på høyspent). Hjemme hos meg blinket halve huset den halvtimen, skjønte ingenting! Så LED kan være litt ømfintelige, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
ZoRaC skrev (På 27.11.2019 den 10.29):

Jeg har hatt ikea rgb i alle utelys siden i fjor sommer. Fungerte helt fint hele vinteren og de virker enda. :) 


Det tok 5 år før første pære sluttet å virke her. Den var fortsatt «på nett», men sluttet å lyse. 
 

Dette var ikke en RGB-pære, men en «TRADFRI LED bulb E27 1000 lumen, dimmable, opal white». 
 

IMG_4158.thumb.jpeg.15642770869cfe2b00722b7c20a246ae.jpeg

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.