Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Fersking med Xcomfort trenger hjelp til å komme videre


Brock 'O Lee

Spørsmål

Hei! Jeg er relativt blodfersk i smarthusverdenen, selvom det for min del begynte med Xcomfort lysstyring for 6 år siden.

Har forsøkt å lese meg litt opp på Xcomfort og andre systemer, men jeg får likevel ikke helt taket på det.

Så det jeg er ute etter er litt hjelp til å finne ut om jeg kan kombinere det jeg har av xcomfort dimmeaktuatorer med et universalt system, eller om jeg må bytte de.

 

Det jeg ønsker meg:
• Røykvarslere med pushvarsel til tlf
• Alarm med pushvarsel til tlf
-- Bevegelses sensor
-- Kamera
-- Dør og vindussensorer
-- Sirene
• Lysstyring
• Varmestyring
-- Av og på panelovner
-- Varmekabelstyring

Events/scener
• Alarm
-- Borte (Lys av, varme ned, bevegelse- kamera- dør/vindu sensorer, sirene aktivert)
-- Borte (Gjestemodus, all alarm av)
-- Hjemme (Lys på, varme på, all alarm av)
-- Nattmodus (Lys av, varme ned/opp på gitt tidspunkt)

 

Hvilket system og hvilke komponenter bør jeg gå for, uten å måtte legge astronomiske summer i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Alt du sier er mulig å få til, men her er ikke ekspertisen på xComfort så veldig stor. Det har mest med kompabilitet å gjøre, med xComfort er man låst til kun et par systemer, og vi har en tendens til å like valgfrihet. ;)

(Og lavere priser... ;) ) 

 

Men er du moden for å bytte ut dimmere, så er alltid Z-wave et godt valg. Kan brukes med de alle smarthus-hjerner som støtter det, og det er ganske mange. Du kan undersøke f.eks. HomeSeer (som jeg liker), Home Assistant, Vera, Homey, OpenHAB, og flere til. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for svar! 

 

Det virker som det er mye muligheter og ikke minst masse ekspertise på homeseer her inne så det virker som et bra utgangspunkt ?

Når det kommer til utstyr så trenger jeg hjelp. Har googla rundt på diverse z-wave utstyr og det er tydeligvis en hel jungel å velge i mellom.

Gitt det jeg ønsker meg er det noe som utmerker seg spesielt, eller som dere vil anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 30.11.2019 den 14.25, Brock 'O Lee skrev:

Gitt det jeg ønsker meg er det noe som utmerker seg spesielt, eller som dere vil anbefale?

Dimmer: Fibaro Dimmer 2 (evt. HeatIt Z-dim hvis du må ha dimmehjul).

Bev.sensor: AeoTec Multisensor 6.

 

Ellers er det bare å spørre... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.