Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ventilasjon fra Ensy - Modbus eller wifi-modul


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi har ventilasjon fra Ensy (AHU 700), og jeg vil gjerne koble denne til automatikken. 

 

Ensy lager en wifi-modul som kan kobles til aggregatet, og så styres med en app. https://ensy.no/products/modul/

Mener denne koster ett par tusen. 

Har søkt på denne har noen koblinger i IFTTT eller lignende, men finner ingenting. Er dette noe man kan lage selv, eller finnes det andre måter å koble en slik wifi-modul til Homeseer?

 

Alternativ 2 er modbus. Det er ikke lett, men jeg tror det er mulig å få tak i en modbus-adapter til aggregatet. Den koster nok minst 3000,- men har ikke fått dette bekreftet. Det er ikke lett å få tak i den hos min lokale Ensy-forhandler, og til den prisen mister jeg litt motet. 

 

Finnes det andre alternativer?

 

Noen som har automatisert Ventilasjon fra Ensy?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wifi-modulen er vel kun laget for deres egen app. Du kan muligens sniffe trafikken, men da er det enklere med Modbus (og med modbus er du garantert at det skjer lokalt).

 

Så 2000,- for en proprietær wifi-modul eller 3000,- for en (relativt) åpen Modbus-modul? Det er vel verdt den ekstra 1000-lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det svaret jeg fryktet.  

Synes egentlig begge løsningene er vel dyre - sparer neppe inn dette og ventilasjonen fungerer mer eller mindre ok. 

Kan jo teste litt og se hva endring av hastighet og temperatur har å si for:

-Mindre damp på badet 

-høy temp på sommeren

-strømutgifter (denne tror jeg ikke noe at man sparer mye på - hvor mye strøm bruker dette i året?)

 

Har uansett sendt en ny melding til Ensy for å høre mer om modus-modulen og pris på den. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, spørsmålet blir om fordelene med å kunne styre anlegget, er verdt de kronene i utstyr.  

Og her aner jeg at svaret blir nei. Hos oss blir det av og til for varmt om sommeren, når solen står på. Jeg er skeptisk til at økt ventilasjon vil påvirke dette i stor grad. 

I tillegg har vi ett lite bad som blir veldig fullt av damp ved dusjing. Anlegget skal ha en fuktsensor som skrur opp hastigheten automatisk, men jeg har tilgode å se at den fungerer. Har ikke testet hvor stor forskjellen er inne på badet mellom normal og max viftehastighet. 

Men det er disse to tingene som som da må være verdt 3000kr+. Med lite tid og mye annet som ligger foran i køen, tror jeg "fordi jeg kan" ikke er tilstrekkelig :)

 

 

Men, venter i spenning på svaret fra Ensy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Armas skrev:

 

 

Med innsyn i parametre kan du se om systemet fungerer. Evt. forbedrings-tiltak blir enklere å identifisere.

Nå vet ikke jeg hvor gode slike systemer er til avfukting, men en egen avfukter koster 2-3 tusen og tar opp plass.

Man skal heller ikke ha mange service-besøk før tusenlappene flaggrer i flertall.

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, NilsOF skrev:

Nå vet ikke jeg hvor gode slike systemer er til avfukting, men en egen avfukter koster 2-3 tusen og tar opp plass.

Egen avfukter til husholdsningsbruk koster noen hundrelapper... ;)

Men har man allerede ventilasjonssystem, så hadde jeg brukt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Moskus skrev:

Egen avfukter til husholdsningsbruk koster noen hundrelapper... ;)

Jodda, man kan også kjøpe en sånn veisalt bøtte for noen tiere.

Noe som virker fort, er plasseringsmessig passende, betjenings- og vedlikeholds- messig greit, samt med kvalitet så koster det mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Men bare fordi KNX finnes, så betyr ikke det at man ikke kan bruke billigere alternativer som Z-wave, som sannsynligvis gjør samme nytten i en enkelt bolig. :)

 

Men jeg er helfrelst på balansert etter at vi fikk det selv (i vår). Selv om jeg har det integrert i smarthuset, så er det egentlig lite man strengt tatt har behov for å styre det. Det viktigste er at det er der. Som sagt, forsering er veldig OK å ha, og for oss er det enklere å styre dette hvis vi absolutt skal overstyre det for luftutbytting, men på det jevne (og utenom forseringen) er det ikke noe som man trenger å styre.

 

Som montøren sa: I prinsippet er det 'set it and forget it'.

Men jeg gjør det jo bl.a. fordi jeg kan... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, så fort du havner opp på veggen med en avfukter så har du passert to tusenlapper. (Inntak foran, utblåsning i topp)

Og opp på veggen er det mest praktiske, gulvplassen er hellig på mitt bad.

 

Tilbake til topic:

Det høres jo ut som @Armassitt anlegg ikke fungerer helt som det skal.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har etterhvert fått meg noe kompliserte regler for styring av ventilasjonsanlegget: Høy forsering ved dusjing, eller høy temperatur (sommer), eller høy CO2 (besøk). Lav hastighet når huset er tomt (alarm er på og CO2 er lav), også lav hastighet når tillufts-RH er under 30% (vinter) og CO2 er lav - dette for å bevare fuktighet i huset om vinteren, (med mindre det dusjes eller CO2 er høy). Settpunkt for temperatur blir også kontinuerlig justert for å ha så høy virkningsgrad som mulig uten at ettervarmeren slås på, og så lenge det kaldt nok ute til at man vil gjenvinne så mye som mulig. Høy hastighet er heller ikke under noen omstendighet lovlig når de voksne har lagt seg.

 

Bruker en raspberry Pi som er koblet på Modbus-interfacet til VSR-300, og til Modbus i OpenHAB.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

I stedet for å kjøpe et Modbus-interface, burde det ikke være like enkelt å koble seg rett på RJ-11 pluggen og lage noe der? WiFi adapteret benytter en billig ESP8255 chip for kommunikasjon. Noen som har testet noe her? 

Vurderer å se på reverse-engineering av kommunikasjonen mellom WiFi adapter og aggregat, da kan man lett implementere uten å kjøpe dyre moduler fra en leverandør som åpenbart ikke ønsker å ha åpne og tilgjengelige systemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
On 15/02/2022 at 17:11, expl said:

I stedet for å kjøpe et Modbus-interface, burde det ikke være like enkelt å koble seg rett på RJ-11 pluggen og lage noe der? WiFi adapteret benytter en billig ESP8255 chip for kommunikasjon. Noen som har testet noe her? 

Vurderer å se på reverse-engineering av kommunikasjonen mellom WiFi adapter og aggregat, da kan man lett implementere uten å kjøpe dyre moduler fra en leverandør som åpenbart ikke ønsker å ha åpne og tilgjengelige systemer.

 

Gjorde du noe mer med dette? Irriterer vettet av meg at jeg ikke har den balanserte ventilasjonen tilkoblet resten av smarthuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christian_ skrev (På 17.9.2022 den 23.55):

 

Gjorde du noe mer med dette? Irriterer vettet av meg at jeg ikke har den balanserte ventilasjonen tilkoblet resten av smarthuset.

Tja. Jeg forsøkte å sjekke opp litt. RJ-11 pluggen er et RS-485-interface. Hverken jeg eller en større forhandler av Ensy har klart å få ut noe dokumentasjon der. WiFi-adapteret jeg har er visstnok ikke utviklet av Ensy selv.
Da står man igjen med å sniffe på datatrafikken mellom kontroller og WiFi-adapter og finne ut av kommandoene på den måten. Jeg hadde hatt veldig lyst til å gjøre det, men har nok for mange andre prosjekt til at jeg ser at dette er realistisk å prioritere. Om noen andre kunne hatt tid til å dokumentere hvilke kommandoer som går inn til Ensy-aggregatet, så kunne jeg nok fått til å lage hardware og kode til ESP8255/8266 eller ESP32 med et åpent REST API og HomeAssistant-integrasjon (ESPHome-basert er nok den enkleste veien).
Mener jeg skal ha det som trengs av hardware for å gjøre jobben om noen vil låne og prøve seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Patyk skrev (11 timer siden):

Hei, jeg kan prøve å hjelpe. Jeg har AHU-300 hjemme. Jeg bor bare i Polen. Kanskje jeg kan kjøpe den hvis du får den til en god pris?

Supert!
Jeg har RS485-adapter i bestilling. Når jeg får det skal jeg forsøke å få laget til noe som kan logge ulike kommandoer til- og fra.
Tenkte å bruke en ESP32 mikrokontroller med et RS-485 adapter:
https://www.aliexpress.com/item/1005004564013255.html
https://www.aliexpress.com/item/1005002715302400.html

Oppdaterer så snart jeg får sett mer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en RS485 til USB-adapter - MOXA. Så for å avlytte kommunikasjon kan det være nok. Kommandologgingsapplikasjonen kan være på en PC eller raspberry eller ESP32. Hvis det var på en raspberry, kunne jeg lagt det ute på SSH slik at noe kunne fjernfikses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Planen er å koble sammen disse to modulene, programmere med noe som logger aktivitet på serieport (tenker ESPHome). Så benytte den WiFi modulen jeg har fra Ensy for å teste alle kommandoer og se på trafikken. Er det noe du kunne være komfortabel med, så låner jeg gjerne bort hardwaren 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

expl skrev (Akkurat nå):

Planen er å koble sammen disse to modulene, programmere med noe som logger aktivitet på serieport (tenker ESPHome). Så benytte den WiFi modulen jeg har fra Ensy for å teste alle kommandoer og se på trafikken. Er det noe du kunne være komfortabel med, så låner jeg gjerne bort hardwaren 😊


Tenker at dette er du nok mer kapabel til enn meg, men sponser gjerne med en pizza eller en 6-pack når du skal utføre jobben. 😊

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har KNX og jeg har et Ensy AHU 700. Jeg kan styre forsert ventilasjon med knx feks basert på forskjellige sensorer rundt om, men det jeg ønsker meg er å kunne få alarm hvis ventilasjonen har stoppet opp. En ESP med rs485 adapter burde vel kunne se dette, bare man kunne koble seg på et sted?

 

Det ble nevnt over at RJ-11 utgangen var rs485, men mulig jeg misforsto med at det var RJ-11 adapteret fra Ensy? Hvis det er på noen av pinnene til RJ11 at rs485-kommunikasjonen går så burde man kunne sniffe på de kommandoene som går mellom styrepanelet og kretskortet istedetfor på wifi?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.