Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hardware for Homeseer (nybegynner)


Automo

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å skaffe meg en slik for å kjøre HS på. Den virker å være bra spec’et sammenlignet med HS sine egne hub’er.

 

https://www.komplett.no/product/1137390/pc-nettbrett/pc-stasjonaer/alle-stasjonaere-pc-er/hp-260-g3-desktop-mini

 

Noen innvendinger?

 

Jeg kommer etter hvert til å inkludere en form for hjemmeovervåkning i dette systemet, noe jeg bør tenke på i den forbindelse (lagringsplass e.l.)? Man lagrer vel ikke slike opptak til evig tid, men mer midlertidig til man får sjekket eventuelle events?

 

Tenker for øvrig å kjøre Windows-versjonen av HS direkte på denne maskinen, uten virtualisering osv. for å gjøre lærekurven litt mindre bratt for meg selv. Har allerede Jottacloud back-up løsning på andre maskiner i huset, og tenkte jeg kunne bruke det samme her.

 

Igjen, noen innvendinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Automo skrev:

Noen innvendinger?

Nei. HS3/4 kjører på Raspberry Pi. Større kapasitet enn dette er bare bra.

 

1 time siden, Automo skrev:

Jeg kommer etter hvert til å inkludere en form for hjemmeovervåkning i dette systemet, noe jeg bør tenke på i den forbindelse (lagringsplass e.l.)? Man lagrer vel ikke slike opptak til evig tid, men mer midlertidig til man får sjekket eventuelle events?

Det kommer an på hva "hjemmeovervåkning" betyr. Ren data tar ikke så mye plass. Video tar plass.

 

1 time siden, Automo skrev:

Tenker for øvrig å kjøre Windows-versjonen av HS direkte på denne maskinen, uten virtualisering osv. for å gjøre lærekurven litt mindre bratt for meg selv. Har allerede Jottacloud back-up løsning på andre maskiner i huset, og tenkte jeg kunne bruke det samme her.

 

Igjen, noen innvendinger?

Nei, det kommer til å fungere godt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Moskus skrev:

Det kommer an på hva "hjemmeovervåkning" betyr. Ren data tar ikke så mye plass. Video tar plass

 

Jeg mener video, men i et begrenset omfang. Har ikke tenkt ut detaljene enda, men ser for meg et eller flere kameraer hvor man manuelt kan sjekke en live-feed, men som også lagrer en snutt på noen minutter basert på definerte hendelser. Det kan være røykvarsler, feil kode tastet på smartlås eller andre ting. Ser da for meg at denne snutten bare blir lagret i en definert periode til man har fått sett på den og at man så sletter.

 

En annen mulighet er selvfølgelig en kontinuerlig lagring av en gitt periode som så overskrives automatisk. Fordelen med det er jo at man kan få sett forløpet til hendelsen også.

 

For alt jeg vet finnes det kanskje ferdige løsninger/tjenester for slikt som man lett kan plugge inn i HS?

 

Uansett, tror jeg går for denne maskinen, så får jeg heller utvide lagringskapasitetet etter hvert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Automo skrev:

Jeg mener video, men i et begrenset omfang

Det er jo ikke verre enn å sette inn en ekstra disk om du skulle trenge det.

Selv kjøpte jeg en NUC-lignende sak for noen måneder siden, og satte bare inn en ekstra SSD jeg hadde liggende. Jeg bruker den til backup, men det er ingenting i veien for at den kan brukes til video.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Automo skrev:

Fordelen med det er jo at man kan få sett forløpet til hendelsen også.

 

For alt jeg vet finnes det kanskje ferdige løsninger/tjenester for slikt som man lett kan plugge inn i HS?


Jeg bruker Xeoma, den mener jeg gjør kontinuerlig opptak av x sekunder, for jeg kan velge hvor mye «prerecord» jeg vil ha ved bevegelse. Så jeg får 15 sek før bevegelsen med på opptakene. Det krever jo lite plass å lagre bare 15 sek hele tiden og bare mer enn det ved bevegelse. 
 

Xeoma kan relativt enkelt styres fra HomeSeer (f.eks aktivere/deaktivere bevegelsesstyrte opptak om man er hjemme/borte), men også relativt enkelt å melde motiondetetion fra Xeoma inn i HomeSeer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.11.2019 den 13.38, Moskus skrev:

Men det går ikke enormt med datalagring til det heller.15-20 GB?

Ok, det høres jo ikke avskrekkende ut.

 

På 28.11.2019 den 16.41, ZoRaC skrev:

Xeoma kan relativt enkelt styres fra HomeSeer (f.eks aktivere/deaktivere bevegelsesstyrte opptak om man er hjemme/borte), men også relativt enkelt å melde motiondetetion fra Xeoma inn i HomeSeer.

Interessant! Hvilken versjon/lisens bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Terje Klungervik skrev:

Ville en slik server også kunne håndtere plex ved siden av HS? 1-4 transcodinger om gangen. 1080p, ikke 4k.

Svaret er "Det kommer an på". Sannsynligvis, men det er enorm forskjell på 1-4 transcodinger... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så med andre ord så kan det være greit å kjøpe en pc med en kraftigere cpu for å kunne håndtere 4 transcodinger.

 

Som f.eks denne? https://www.komplett.no/product/11317/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-office/komplett-office-micro-core-i7?offerId=KOMPLETT-310-11317#

Endret av Terje Klungervik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en slik, primært fordi BlueIris krever mye cpu.

Denne har 2 genrasjoner nyere cpu enn den trådstarter foreslår.

Tidligere hadde jeg en nuc med 7 gen i7, og den lå i snitt på 50-60% cpu.

Den nye ligger på 25%

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.11.2019 den 13.06, Automo skrev:

En annen mulighet er selvfølgelig en kontinuerlig lagring av en gitt periode som så overskrives automatisk. Fordelen med det er jo at man kan få sett forløpet til hendelsen også.

 

Jeg har brukt BlueIris i flere sammenhenger og i en periode på sikkert 10 år. Har ikke hatt noen drifts- eller stabilitetsproblemer. Støtter omtrent alt som finnes av kamera og kan konfigureres til å trigge opptak ved bevegelse i bildet. Kan settes opp til å ta opp en valgfri tid før trigging men det koster jo litt i CPU-last siden det i praksis blir et kontinuerlig opptak (selv om en bare bruker de siste 5 sek eller hva en nå velger før opptaket trigges).

 

For min del har jeg ikke sett poenget med å integrere BlueIris i HS men der finnes en plug-in. Jeg bruker kun BlueIris appen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, jeg bruker også BlueIris som frittstående program, men den er uansett cpu intensiv.

Hjemme har jeg 4 stk. HD kameraer, og på hytta 6 stk. hvorav bare ett er HD.

Hjemme PCn ligger som sagt på +/- 25% mens på hytta er det +/- 15% for BI programmet.

HW er det samme begge steder med Nuc og I7-8559U med SSD og 8GB ram.

Med andre ord så krever høyoppløste kameraer mere cpu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange år siden BlueIris anbefalte minst i5 om en hadde HD kamera men jeg har nå kjørt en mengde HD kamera på en Intel Core2 Duo E8500 på 3.16GHz uten noen problemer eller høy CPU last. Akkurat den PCen er vel drøye 10 år gammel og er nå HomeSeer PCen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, myrene skrev:

Og da har du sikkert ikke veldig mye opptak av de minste bevegelsene på kameraene?

I dag brukes denne PCen KUN til HomeSeer. BlueIris kjører på en egen i5-2320 3 GHz

 

Jeg har brukt noen timer på å finstille triggere slik at de tar opp det som er viktig uten for mange feilopptak. Det som trigger mest feilopptak er sol/skyer, billys og når utelysene slår seg på eller av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kommer litt an på hvor mye trafikk/bevegelser det er utenfor hjemmet ditt.

Mine kameraer tar opp snøfall etc. Det bruker selvsagt mye cpu, men siden jeg lagrer til NAS med god plass, spiller ikke det noen rolle.

500GB er nok til 4-5uker laging, og KWh er ikke så mye at jeg bryr meg mye om det, nuc jo er uansett billig på strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå drar jo denne bloggen litt ut, men til bloggstarter vil jeg si at det er verd å tenke på cpu ytelse hvis en skal kjøre samme PC for både HS og BlueIris.

For meg er det problemfritt, men hvis du velger en løsning hvor BI tar det meste av cpu, så kan du få problemer med respons på HS

cpu kraft koster ikke mye ekstra i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, myrene skrev:

Nå drar jo denne bloggen litt ut, men til bloggstarter vil jeg si at det er verd å tenke på cpu ytelse hvis en skal kjøre samme PC for både HS og BlueIris.

Enig men HS krever ikke stort, det er når en begynner å rote med video det begynner å koste, både på CPU og HD.

 

Jeg hadde 9 kamera på den, ikke alle HD, nå har jeg bare 2 og CPU ligger rundt 30%. Jeg lagrer også til en 8TB NAS så plass er ikke noe problem men jeg prøver likevel å unngå unødvendige opptak, blir fort myyyyye å se gjennom om en leter etter en eller annen hendelse...

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.