Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Shelly 1


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er ute etter å gjøre lysbrytere i huset "smart" med Shelly. Er det noen som har brukt Shelly her i Norge? Ser ut som at det krever nøytral kobling også. Jeg har en blå og en brun kabel bak bryteren.

 

Hvordan skal Shelly kobles opp?

s1_x1-2000x2000.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
5 minutter siden, Awais skrev:

Jeg har altså 2 kabler. En bruk som er leder. En blå som skal være nøytral. Da funker det ikke?


Den ene må jo nesten komme fra lampa... altså har du bare en tilførsel, mens den andre går direkte til lampa, uten å gå

via bryteren. Var veldig vanlig måte å gjøre det på tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Erik G skrev:

Der er 230 volt og tilkobling til lampe. Så er vel de 2 til bryteren.


Nei, det går bare én leder fra lampa hans og ned til bryteren. Han har bare to ledere ved lampa også - en fast leder og en fra bryteren:

2B174736-45C4-46D8-B945-B4AAE0BFEE2A.jpeg.6a2c8ed88e333f77422fa567835606fb.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ZoRaC skrev:


Nei, det går bare én leder fra lampa hans og ned til bryteren. Han har bare to ledere ved lampa også - en fast leder og en fra bryteren:

2B174736-45C4-46D8-B945-B4AAE0BFEE2A.jpeg.6a2c8ed88e333f77422fa567835606fb.jpeg

Ok. Da får du koble ut bryteren, og ha fast strøm gjennom den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.11.2019 den 21.55, Awais skrev:

Hei,

 

Er ute etter å gjøre lysbrytere i huset "smart" med Shelly. Er det noen som har brukt Shelly her i Norge?

 


ja, jeg bruker shelly1 til å styre en håndkletørker. Varmen slås på manuelt med en trykkbryter eller automatisk når en dusjer og varmen slås av etter 8 timer.


Men....... Hvorfor ikke få lys over på zigbee først som sist? Bytt ut lyspærer og eventuelt armaturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@stigviKult. Jeg har tenkt tanken på å bytte ut pære til en smartpære, men problemet oppstår når folk i huset skrur av bryteren. Da mister man jo kontakten helt og det "smarte" dør. Derfor vil jeg egentlig ha en løsning hvor lyset kan styres både via appen og bryteren.

 

Hvordan har du koblet opp shelly?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Awais skrev:

Derfor vil jeg egentlig ha en løsning hvor lyset kan styres både via appen og bryteren.


Fibaro Dimmer 2 bak bryteren og dumme pærer løser det. :) 
 

EDIT:

Fibaroen støtter 2-wire-kobling også, så det funker med de kablene du har tilgjengelig. ;) 

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Awais skrev:

@ZoRaCDet har jeg fått med meg. Mener at Fibaro Dimmer 2 koster litt mye. Shelly gjør vel den samme jobben til en mye lavere pris?


Tja, de 2-300 kr i prisforskjell er jo småpenger. Elektriker er det som drar opp prisen og han bruker jo lengre tid på å koble opp en Shelly1 (hvis han må dra opp nye kabler til den). Shelly1 lar seg vel heller ikke integrere like lett i alle sentraler?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jo litt penger når det er 7-8 brytere i huset. Der er litt på grunn av elektriker jobben at jeg lurer på om Shelly vil funke ut av boksen eller om det er mye arbeid som må gjøres i forkant. Hvis det er det siste, så er det jo ingen vits med Shelly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Awais skrev:

@stigviKult. Jeg har tenkt tanken på å bytte ut pære til en smartpære, men problemet oppstår når folk i huset skrur av bryteren. Da mister man jo kontakten helt og det "smarte" dør. Derfor vil jeg egentlig ha en løsning hvor lyset kan styres både via appen og bryteren.

 

Hvordan har du koblet opp shelly?

Jeg har satt inn en Elko impulsfjær bak bryterdekselet. Da er det ingen som slår av lyset på feil sted.

Shelly1 krever L og N. Men Shelly har andre dimmere som ikke krever N. De kan erstatte en bryter under forutsetning av at pæren er en glødepære. Vet ikke om de fungerer med LED pærer, men det går jo å sjekke spesifikasjoner på de til Shelly

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Awais skrev:

@stigviKult. Jeg har tenkt tanken på å bytte ut pære til en smartpære, men problemet oppstår når folk i huset skrur av bryteren. Da mister man jo kontakten helt og det "smarte" dør. Derfor vil jeg egentlig ha en løsning hvor lyset kan styres både via appen og bryteren.

 

Hvordan har du koblet opp shelly?


Håndkletørkeren hadde en to-polt elko bryter foran seg. Den byttet jeg ut med en 2+1 elko bryter og den en-polet bryteren jeg da fikk ekstra har jeg en impulsfjær bak og som brukes til å starte 8 timer manuelt. På Shelly 1 har jeg lagt inn esphome og denne håndterer bryter og nedtelling lokalt. I Home Assistant har jeg tilkoblet en fuktighetsføler som får HA til å slå på håndkletørkeren når fuktigheten stiger brått. Det morsomme er at kona er mer begeistret over dette enn jeg er. Stirrer på lyset på topp av tørkeren for å se hvor lang tid det tar før den slår seg på etter at dusjingen startet.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SUPPORT 100-240 V~ 50/60 Hz

With Shelly Dimmer/SL you can use incandescent and halogen lights: 10-220W, dimmable LED lights: 50-200VA / 10W – 200W or resistive-inductive loads: ferromagnetic transformers 50-150VA. Shelly Dimmer SL 200–240V neutral not required.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Awais skrev:

Blir jo litt penger når det er 7-8 brytere i huset.

Forskjellen er ca. 1600 kr. Det er fremdeles lite sammenlignet med elektrikeren.

 

1 time siden, Awais skrev:

Hva med dimmere jeg har allerede til downlights hjemme?

De må du uansett bytte ut. Det er ingen måte å kombinere dem med en digital dimmer på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Awais skrev:

Hva må de dimmerne byttes ut med? Finnes det smarte dimmere eller må det byttes til bryter med Fibaro Dimmer 2 bak?

Det finnes smarte dimmere med skruhjul på. F.eks. HeatIt Z-DIM og Sunricher sin (og den siste som jeg aldri husker). De er dog "enda dyrere", Z-Dim er nok best sies det, men også dyrest.

 

Jeg personlig har masse Fibaro Dimmer 2 med Elko Plus foran. Fungerer utmerket. :) 

Det er greit med skru-dimmere, selvfølgelig. Men behovet er ikke prekært hjemme hos oss, og den ekstra knappen har mange bruksområder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Kom over Shelly 1 etter å ha sett dette blogginnlegget som beskriver utfordringen med smartpærer.  Jeg har kjøpt inn en del Wiz pærer pga lav pris og fordi jeg ønsket en enkel/billig måte å få farget lys. I rommene hvor de er koblet til veggbryterne har jeg montert impulsfjær slik at det ikke er mulig å skru av strømmen. Selv om disse pærene har "Wiz-click" som gjør at du kan bestemme hva som skal skje når du skrur strømmen av og på, fungerer det ikke optimalt siden strømmen brytes. Dessuten er det ikke mulig å sette de opp slik som en vanlig bryter fungerer. Altså veksle mellom å skru lyset av og på for hvert trykk.

 

Jeg har forstått at du kan sette Shelly 1 til å fungere som en vanlig bryter. Altså: trykk 1 gang og lyset skrus på, trykk en gang til og lyset skrus av. Spørsmål til dere som har Shelly. Fungerer det også med dimming som f.eks ZigBee dimmere/pucker som gjør at om du holder inne bryteren vil lyset dimmes opp eller ned annenhver gang? Eller må du da kjøpe Shelly Dimmer 2? Det viktigste WAF spørsmålet til slutt. Fungerer det om nettet er nede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.