Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Gravity

Spørsmål

Hei.

Jeg er nybegynner med hjemmeautomasjon og har lyst til å forsøke å få til noe her...

 

Hva kan dere anbefale meg å gjøre?

 

Det eneste jeg har av utstyr er;

Verisure alarmsystem (uten abb.)

IKEA Gateway traadfri

Broadlink Rm3 mini  IR

Endret av Gravity
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Først og fremst tid... og noe $

Regner med jeg må gå til innkjøp av en raspberry pi...

Mottar gjerne forslag på nyttige ting.

Da jeg har Verisure uten abb får jeg jo brukt denne appen til mye. Men ønsker å koble til sensorer fra andre leverandører, som magnetkontakter, temperatursensorer osv.

Har også et ønske om å kunne styre garasjeporter 

 

Eksempel;

Jeg har en magnetkontakt på Liftmaster 5088, garasjeport. Denne har jeg satt til å sende varsel om ikke er lukket på gitt tidspunkt, gjennom Verisure app.

 

Ikke den lekreste monteringen men det funker...⬇️

 

20191130_233352.jpg

20191130_234843.jpg

 

20191130_235221.jpg

 

Ønsker da å kunne lukke denne via en app, evt trigge at den lukkes automatisk. Har sett litt på Gotogate 2 og Garaget, men litt høy pris/varierende kvalitet...

Endret av Gravity
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Du har to gode alternativer som er gratis men må huske at man også må ha usb dongle for zigbee/z-wave/433 å Rpi3/4

Usikker på hva prisen blir totalt å om du vil ha støtte for alle signaltypene?

Ellers så har man Athom Homey, den som ikke var pro versonen var på tilbud nå på BF men koster normalt 3000.

Den er veldi enkel å intuitiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Eg gjekk for HomeSeer og har aldri angra. Det er på halv pris enn så lenge, inkludert oppgradering til HS4 når det blir lansert.

Definitivt overkill for det du skisserer, men du skal ikkje bli overraska om du vil utvide til meir etterkvart og då har du eit system som ikkje begrensar deg. 

Vil anbefale å kjøpe SW og installere på ein pc du har liggande eller kan kjøpe brukt og billig, lisensen kan du eventuelt flytte med deg til ny pc seinare. 

Kan trygt anbefale å lese gjennom HomeSeer-skolen

Sidan du allerede har Ikea Trådfri kan jo Zigbee via Conbee og JowiHue-plugin vere tingen å starte med, men Z-wave er nok det eg og dei fleste andre vil anbefale som det trygge og stabile. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 timer siden, bjornepappa skrev:

Eg gjekk for HomeSeer og har aldri angra. Det er på halv pris enn så lenge, inkludert oppgradering til HS4 når det blir lansert.

Definitivt overkill for det du skisserer, men du skal ikkje bli overraska om du vil utvide til meir etterkvart og då har du eit system som ikkje begrensar deg. 

Vil anbefale å kjøpe SW og installere på ein pc du har liggande eller kan kjøpe brukt og billig, lisensen kan du eventuelt flytte med deg til ny pc seinare. 

Kan trygt anbefale å lese gjennom HomeSeer-skolen

Sidan du allerede har Ikea Trådfri kan jo Zigbee via Conbee og JowiHue-plugin vere tingen å starte med, men Z-wave er nok det eg og dei fleste andre vil anbefale som det trygge og stabile. 

Ja, ikke i tvil at Hs er et kraftig verktøy, men når jeg ikke kom videre med Verisure plugin pga manglende brukernavn og passord ble jeg litt overrasket... Har trial 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
6 timer siden, Gravity skrev:

Ja, ikke i tvil at Hs er et kraftig verktøy, men når jeg ikke kom videre med Verisure plugin pga manglende brukernavn og passord ble jeg litt overrasket... Har trial 

... du må jo ha en bruker hos Verisure for å bruke Verisure-plugin'en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Akkurat nå, Gravity skrev:

Har kjøpt en Xaiomi Aqara hub og noen sensorer.

Hvordan få dette inn i Homeseer? 


Tror ikke du får huben deres inn i HomeSeer. Skal du ha sensorene inn i HomeSeer så trenger du en ConBee-pinne og deCONZ-programvaren, samt JowiHue-plugin til HomeSeer. Da kan du også legge inn ikea Trådfri-utstyr og en del annet ZigBee-utstyr. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
18 timer siden, ZoRaC skrev:

Støtter den MQTT? Var jeg ikke klar over. :) Ville uansett valgt ConBee/deCONZ. 

Muligens ikke direkte ut av esken, jeg har ikke kikket på det for den er ikke så aktuell. Men ser at bl.a. OpenHAB har binding mot den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.