Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tips til styring av solskjerming.


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg holder på å bygge et hus og har gitt beskjed til elektriker at jeg vil ha lagt opp strøm til to store vinduer der jeg har sett for meg å ha screens. Tenkte det var greit å få lagt frem strøm til dette med en gang.

Jeg har ikke gitt beskjed at jeg ønsker noe styring lagt opp til dette, da jeg så for meg styring med fjernkontroll i utgangspunktet, ettersom jeg har snakket med folk som har dette.

Slik jeg forstår det er det ikke like enkelt å styre den type motorer med smarthus løsninger, og burde kanskje hatt bryter for styring på veggen.

 

Spørsmålet mitt er da om jeg burde få pulsbryter for styring av dette nå i første omgang, eller er dette noe montørene av screens ordner etterpå?

Det beste hadde vært om jeg kunne styre motoren som bruker fjernkontroll da!

For øyeblikket har jegforøvrig en FutureHome hub.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Reidar Gjertsen skrev:

 

Slik jeg forstår det er det ikke like enkelt å styre den type motorer med smarthus løsninger, og burde kanskje hatt bryter for styring på veggen.

Det kan være enkelt. Enten så får du deg motorer uten fjernkontroll og da bruker du en Fibaro Motor Control modul. Eller så kan du få deg f.eks. Somfy RTS og styrer dem med RFXtrx433E (det gjør vi). Eller så må du gå omveien via Somfy IO.

 

FutureHome støtter det første alternativet, men ikke de to siste så vidt jeg vet.

 

 

Vi har hatt screens i mange år, men jeg har aldri trykket på fjernkontrollen. Det ordner huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Moskus skrev:

Det kan være enkelt. Enten så får du deg motorer uten fjernkontroll og da bruker du en Fibaro Motor Control modul. Eller så kan du få deg f.eks. Somfy RTS og styrer dem med RFXtrx433E (det gjør vi). Eller så må du gå omveien via Somfy IO.

 

FutureHome støtter det første alternativet, men ikke de to siste så vidt jeg vet.

 

 

Vi har hatt screens i mange år, men jeg har aldri trykket på fjernkontrollen. Det ordner huset.

Tanken var å bruke Fibaro Motor Control ja, men får man montert slike uten noen mulighet for styring fra montør utenom Fibaro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Jeg vet ikke om jeg forstår spørsmålet...? Fibaro-modulen kan jo kobles til eksterne brytere.

Tror kanskje jeg misforstod. Så om jeg vil bruke Fibaro Motor Control må jeg få montert brytere på veggen for styring av solskjermingen? 

Da var det opprinnelige spørsmålet om dette gjøres av montør etterpå, eller om jeg bør få elektriker til å gjøre dette nå i byggefasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Reidar Gjertsen skrev:

Så om jeg vil bruke Fibaro Motor Control må jeg få montert brytere på veggen for styring av solskjermingen? 

Du må iallfall ha et sted hvor Fibaro-modulen kan monteres, og da er det greit å ha brytere også.

 

7 minutter siden, Reidar Gjertsen skrev:

Da var det opprinnelige spørsmålet om dette gjøres av montør etterpå, eller om jeg bør få elektriker til å gjøre dette nå i byggefasen?

Det er en elektriker-jobb uansett, så du kan (helst) gjøre det nå.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke husker feil, bruker vi Fibaro Roller Shutter, som styres via HomeSeer.

Bruker også en trådløs vegg-bryter for styring.

 

Var smertefritt å få elektriker til å montere. 

(De må bare være obs på at de kobler ledningene riktig, var bare morsomt første gang når en skjerm gikk og mens den andre gikk ned...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kupper denne littegranne. Jeg skal akkurat til å bestille mer solskjerming (3 zipscreens), og ønsker å installere HomeSeer i huset i løpet av vinteren. Skal ikke kun styre screens med HS, men har planer om lys, varmekabler, ventilasjon, dørlås og vannbåren varme. 

Jeg har allerede en screen med Somfy-styring. Jeg antar selv at det er enklere å styre screens med en Fibaro Roller shutter enn via-via med Somfy, eller blir dette hipp som happ? Husk at jeg er noob på HomeSeer foreløpig...

Når jeg skal be om tilbud, så er det da motorstyring med pulsbrytere jeg skal be om, da? Eller hvordan ordlegger man seg for å få det riktig?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg styrer Somfy med RFXcom433xl.

Lager en kode, setter Somfy i prog modus, og sender kommandoen. Voila, fungerer!

Ingen feedback på posisjon, det må en event hente på annet vis.

Truls


Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg styrer screens med Fibaro Roller Shutter og HomeSeer.

 

Fungerer veldig fint og var enkelt å få inn i HomeSeer.

 

Leverandør av screens spurte bare om jeg hadde styring til screens selv, hvilket jeg bekreftet.

Fibaroen mener jeg elektrikeren koblet på motoren på screen.

 

Slik ser det ut i HS:

image.thumb.png.d175205176293e61952c2fd5b1ead5a0.png

 

Til høyre ser du hva som ligger bak Control... på siste device.

Slideren gjør ingenting, men alle de andre knappene fungerer. Du kan også styre med On/Off.

 

Ikon på nederste device har jeg lagt til selv, der jeg har 3 ikoner; open, closed og partlyOpen - har ikke testet så mye rundt at riktig ikon alltid vises da jeg nettopp har lagt dem til.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Truls skrev:

Jeg styrer Somfy med RFXcom433xl.
Lager en kode, setter Somfy i prog modus, og sender kommandoen. Voila, fungerer!

 

Det fungerer glimrende, har det selv. :)

Men kun med Somfy RTS, den nye protokollen kan ikke styres med RFXtrx433. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.